فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور با ابراز تأسف از فوت چندین نفر از نیروهای داوطلب مردمی اطفای حریق گفت: حفظ جان این افراد و فعالان محیط زیست برای ما بسیار با ارزش است. از این رو از نیروهای داوطلب می‌خواهیم که در کنار محیط‌بانان در منطقه دچار حریق به فعالیت بپردازند و تحت نظارت نیروهای جنگلبانی یا محیط‌بانی باشند.

به گزارش ایلنا، سرهنگ جمشید محبت‌خانی در نشست خبری که دیروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، افزود: قطعا ما در همه نقاط محیط زیست کشور به همیاران طبیعت نیاز داریم و اینکه نیروها گاهی از روی احساسات عمل کنند  و جان خود را به خطر بیندازند برای ما بسیار دردناک است.

تحویل تجهیزات جدید اطفای حریق به محیط‌بانان تا هفته آینده

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور از تحویل تجهیزات جدید اطفای حریق به محیط‌بانان تا هفته آینده خبرداد.

وی گفت: آتش‌سوزی‌ها نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و ما از اردیبهشت این موضوع را پیش‌بینی کرده‌ و با همکاری‌های بین سازمانی اقداماتی را برای کنترل آن انجام داده بودیم.

محبت‌خانی با اشاره به اینکه پوشش گیاهی در کشور با توجه به بارش‌های خوب، انبوه شده است و این موضوع مناطق را برای آتش‌سوزی مستعد می‌کند، تصریح کرد: هفته آینده تجهیزات جدیدی برای اطفای حریق به محیط بانان تحویل داده می‌شود.

به گفته وی امسال استخدام ۳۰۰ محیط‌بان جدید نهایی خواهد شد که ۵۰ نفر از آن‌ها در حوزه محیط‌بانی دریایی مشغول به فعالیت می‌شوند.

علت بیشتر آتش‌سوزی‌ها خطای انسانی است

محبت‌خانی با اشاره به اینکه  بیشتر آتش‌سوزی‌ها در طبیعت به دلیل خطای انسانی غیرعمدی رخ می‌دهد، تصریح کرد: حدود ۹۰ درصد آتش‌سوزی‌های طبیعت غیرعمدی است. روشن کردن آتش در طبیعت، استعمال دخانیات و رهاسازی ظروف پلاستیکی و شیشه‌ای از عوامل اصل وقوع آتش در جنگل‌ها است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه تاکنون ۱۴۱ محیط‌بان شهید شده‌اند، تصریح کرد: خوشبختانه طی چند وقت اخیر اتفاقات خوبی در حوزه محیط‌بانی رخ داده است که از جمله آن‌ها می‌توان به برقراری ارتباط بی‌سیمی محیط‌بانان به صورت سراسری تا پایان سال خبر داد. این بی‌سیم‌ها همچنین به جی‌پی‌اس مجهزند و ما می‌توانیم به صورت آنلاین محیط‌بانان را رصد و در مواقع ضروری به آنان امدادرسانی کنیم.

وی با اشاره به اینکه یگان حفاظت سازمان محیط زیست نیاز به تقویت توان موتوری خود دارد، گفت: متخلفان حوزه محیط زیست به خودروهای مناسبی تجهیز هستند و ما نیز خودروهای نو و مناسبی برای محیط‌بانان تدارک دیده‌ایم که تا پایان سال به آن‌ها تحویل خواهیم داد.

محبت‌خانی افزود: در حوزه تجهیزات فردی و دفاع شخصی نیز حدود دو سال گذشته تجهیزاتی به محیط‌بانان تحویل داده شد و امسال نیز مجدد برای همه محیط‌بانان تجهیزات دفاع شخصی جدید تهیه می‌شود.

در ۲۰ ماه اخیر محیط‌بانی  شهید نشده است

وی در ادامه تصریح کرد: با آموزش‌های جدید و تحویل تجهیزات خوشبختانه حدود ۲۰ ماه است که هیچ محیط‌بانی شهید نشده است. اولویت اول ما حفظ جان محیط بان و متخلف است. از سه سال پیش نیز چهار محیط‌بان محکوم به اعدام بودند که توانستیم دو نفر از آن‌ها را با جلب رضایت از اعدام رها کنیم.

فضای مجازی را برای مجرمان  محیط زیستی ناامن می‌کنیم

وی در ادامه این نشست درباره تخلفات محیط زیستی در فضای مجازی تصریح کرد: دراین‌باره جلساتی با پلیس فتا برگزار و مرکز رصد فضای مجازی در حوزه جرایم زیست محیطی راه‌اندازی شده است. طی سه ماه اخیر یگان حفاظت ۱۰۰ مورد تخلف محیط زیستی در فضای مجازی را پیگیری کرده است و تاکنون برای ۵۰ مورد از این‌ها پرونده تشکیل شده است و متخلفان دستگیر شده‌اند. به متخلفان هشدار می‌دهیم که سازمان محیط زیست و پلیس فتا فضای مجازی درخصوص جرایم زیست محیطی را رصد می‌کند و فضای مجازی را برای مجرمان محیط زیستی ناامن می‌کنیم.

محبت‌خانی با اشاره به اینکه برخی از محیط‌بانان پیش از این به قسمت‌های اداری منتقل شده بودند، اظهار کرد: این محیط‌بانان مجدد به حوزه محیط‌بانی بازگشتند همچنین تعدادی از خودروهایی که برای پاسگاه محیط‌بانی تهیه شده بود در قسمت‌های دیگری استفاده می‌شود بنابراین تاکید کردیم که از این خودروها فقط باید در مناطق چهارگانه استفاده شود.

وی با بیان اینکه برای محیط‌بانان کلاس‌های آموزشی برگزار شد، تصریح کرد: در حال حاضر تنها آموزش یک گروه ۱۸۰ نفره از محیط‌بانان باقی مانده است که با استفاده از فضای مجازی آن را پیگیری خواهیم کرد.

آخرین وضعیت  محیط‌بان زخمی شده گتوند

وی در ادامه درباره آخرین وضعیت محیط‌بان هادی‌پور که طی ماه گذشته در درگیری با متخلفان آسیب دیده است، اظهارکرد: این محیط‌بان همچنان در بیمارستان بستری است و متاسفانه بدن او همچنان عفونت دارد و مجبور به جراحی‌ مجدد شد، اما طی آخرین تماس و پیگیری من در حال حاضر وضعیت عمومی خوبی دارد.