ریحانه جولایی

از دو هفته ماندن در خانه شروع شد و حالا بیش از یک ماه است که ادامه دارد. از قرنطینه خانگی صحبت می‌کنم، بحث داغ شبکه‌های مجازی و اخبار تمام دنیا. ویروس کرونا این روزها بیش از همیشه قربانی می‌گیرد و پزشکان هنوز درمانی قطعی برای آن پیدا نکرده‌اند.

ایران یکی از کشورهایی است که نسبتاً کرونا در آن زودتر شیوع پیدا کرد و به همین واسطه قرنطینه خانگی هم بیشتر طول کشیده است. این ویروس که در 53 روز گذشته بیش از 71 هزار و 868 نفر را آلوده کرده و بیشتر از 4هزار و 474نفر را به کام مرگ کشانده، با آمدنش اندکی سبک زندگی‌ها را تغییر داد. از نوع عیددیدنی‌ها تا برگزاری جشن‌های تولد آن ‌هم به‌صورت انفرادی در خانه به‌وسیله تماس تصویری و حالا هم پس از تمام شدن تعطیلات، برگزاری کلاس‌های درسی از طریق اینترنت.

البته به نظر می‌رسد این سبک جدید زندگی چند ماه آینده هم مهمان ما خواهد بود و باید به آن عادت کنیم. بااین‌حال مردمی که فکر می‌کردند با دو هفته و نهایت یک ماه در خانه ماندن می‌توانند کرونا را شکست دهند حالا آن‌قدر خسته و درمانده شده‌اند که از کوچک‌ترین فرصتی برای بیرون رفتن از خانه و دورهمی استقبال می‌کنند.

تست کرونا برای مهمانی

 اگر کاربر فضای مجازی باشید حتماً در میان افرادی که دنبال می‌کنید کسانی هستند که شب‌ها در خیابان‌های شهر پرسه می‌زنند تا فارغ از کرونا و ترس ابتلا به این ویروس مرموز به یاد گذشته‌هایی که خیلی هم دور نیست قدمی بزنند و هوایی عوض کنند.

از سوی دیگر بحث خسته شدن و تغییر حال و روحیه به دور زدن در خیابان‌ها محدود نمی‌شود. به‌تازگی قرنطینه خانگی معنای خود را ازدست‌داده و جوان‌ها با اعمال برخی شرایط دایره ارتباطی خود را بزرگ‌تر کرده‌ و معاشرت‌های گروهی را از سر گرفته‌اند.

روزهای اخیر ویدئوهایی از جوان‌های تهرانی و برخی شهرهای دیگر منتشر شد که آن‌ها را در مهمانی‌هایی خصوصی، در حال شادی نشان می‌داد. تعداد این مهمانی‌های هرچند کوچک و خصوصی کم نیست و نشان می‌دهد برخی از مردم دیگر کرونا را جدی نمی‌گیرند. یکی از افرادی که در این مهمانی‌ها شرکت کرده بود گفته است چون جمع را می‌شناخته و از عدم ابتلای دوستانش به کرونا اطمینان داشته به این مهمانی رفته و دیگری از انجام تست‌های خصوصی کرونا یک روز پیش از برگزاری مهمانی گفته است. این فرد می‌گوید به خاطر یک مهمانی خانوادگی از فردی درخواست کرده تا از اقوام و خانواده تست کرونا بگیرد و ادامه می‌دهد که دستگاه‌ها آلمانی بوده‌اند و بعدازاینکه جواب تست همه منفی اعلام شد مهمانی پا گرفت.

داستان تست‌های شخصی و خانگی اما موضوع جدیدی است که در روزهای اخیر زیاد به گوش می‌رسد. این در حالی است که بیمارستان‌ها با کمبود تست و کیت‌های تشخیصی مواجه هستند و عده‌ای برای موارد غیرضروری، تنها برای چند ساعت خوشی و با هزینه‌های زیاد تست کرونا می‌دهند.

 یکی از آن افرادی که تست خصوصی کرونا می‌گیرد در ویدئویی گفته است که به منزل درخواست‌کننده مراجعه می‌کنند و یک روز بعد جواب کرونا آن‌ها حاضر خواهد شد. به گفته او روزانه بین 5 تا 10 تست به‌صورت خصوصی و با مراجعه به منزل افراد انجام می‌شود و هر تست برای متقاضیان حداقل 850 هزار تومان هزینه دارد.

در این زمینه پزشکان زیادی اتفاق‌نظر دارند که آماده شدن جواب تست کرونا به این سرعت امکان‌پذیر نیست و بسیاری هم می‌گویند اصلاً نمی‌تواند درست باشد. بااین‌حال راه برای سودجویی باز است و مردم ناآگاه هم از آن استقبال می‌کنند.

داستان تست‌های شخصی و خانگی موضوع جدیدی است که در روزهای اخیر زیاد به گوش می‌رسد. ویدئوهایی منتشر شده که مردم را در مهمانی‌هایی خصوصی نشان می‌دهد. یکی از افراد حاضر در این مهمانی‌ها از انجام تست‌های خصوصی کرونا یک روز پیش از برگزاری مهمانی گفته است

به تست‌های خصوصی اعتماد نکنید

در این میان قضیه تست‌های تشخیص کرونا به گوش مسئولین هم رسیده است و آن‌ها هم واکنش نشان داده‌اند. فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران در واکنش به خبر برگزاری میهمانی‌ با انجام تست کرونای خصوصی، گفته است ازآنجاکه در تست‌های کنونی منفی کاذب نسبتاً بالاست؛ هیچ تضمینی برای ایمن شدن میهمانی با اخذ تست کرونا، پیش از ورود به میهمانی وجود ندارد.

علیرضا زالی همچنین با اشاره به اینکه برگزاری محفل‌های خصوصی با انجام تست کرونا، آسیب بزرگی به‌سلامت افراد وارد می‌کند، بیان کرد: انجام تست کرونا قبل از ورود به میهمانی هیچ تضمینی برای پیشگیری از بیماری ایجاد نمی‌کند، چراکه بسیاری از تست‌های فعلی اگر بر مبنای آنتی‌ژن باشد، گاهی بین 30 تا 50 درصد منفی کاذب است، به این معنا که فرد احتمالاً مبتلا بوده ولی پاسخ تست منفی می‌شود. ضمن اینکه گاهی اوقات برای شکل‌گیری بیماری تا مثبت شدن تست فاصله‌ای وجود دارد، یعنی ممکن است فرد در شروع بیماری و بروز علائم باشد، ولی پاسخ تست منفی شود.

بنا به اظهارات او این حرکت یعنی اخذ تست کرونا پیش از ورود به مهمانی، یک امنیت کاذب و گذرا ایجاد می‌کند که به‌شدت خطرناک است، چراکه ممکن است فردی به دلایلی آلوده بوده، ولی جواب تست منفی باشد، به همین دلیل افراد با خیال راحت وارد میهمانی می‌شوند و در پی آن تمام اختلاط‌های تجمعی شکل‌گرفته و به شیوع و انتقال بیماری دامن می‌زند.

او با بیان اینکه این بیماری به‌شدت مسری و در نوع خود بالقوه خطرناک است، مطرح کرد: اعمال این محدودیت‌های مدنی برای حفظ سلامتی شهروندان است، بنابراین اگر مردم نیز برای سلامت خود، خانواده، اقوام، دوستان و همکاران ارزش و اهمیت قائل هستند، باید تمکین این موضوعات و محدودیت‌ها را مدنظر قرار دهند، چراکه منفعت این مسئله قبل از هر چیز به خود آنان برمی‌گردد.

ساخت تست‌های تشخیص سریع کرونا

از ابتدای شیوع این بیماری مرتب حرف از ساخت تست‌های سریع تشخیصی کووید-19 به میان می‌آمد و پزشکان از بی‌اعتبار بودن آن‌ها صحبت می‌کردند، اما این تست‌ها برای مردمی که نگران سلامتی خود و خانواده بودند اهمیت زیادی داشت تا حداقل برای مدتی از ترس و نگرانی رها شوند. حالا اما کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت از ساخت کیت‌های تشخیص سریع بیماری کووید-19 خبر داده است.

علیرضا زالی: انجام تست کرونا قبل از ورود به میهمانی هیچ تضمینی برای پیشگیری از بیماری ایجاد نمی‌کند، چراکه بسیاری از تست‌های فعلی اگر بر مبنای آنتی‌ژن باشد، گاهی بین 30 تا 50 درصد منفی کاذب است

جهانپور در یادداشتی در فضای مجازی، نوشت: با تلاش فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی به‌زودی تست شناسایی آنتی‌بادی کووید -۱۹ و تست سریع کرونا بر اساس شناسایی آنتی‌بادی، در دسترس خواهد بود. این روش‌های تشخیص سریع، کم‌هزینه و فراگیر، اجرای مرحله‌ای فاصله‌گذاری هوشمند را در هفته‌های آتی تسهیل خواهد کرد.

با توجه به اینکه هنوز دارو و واکسن برای درمان و پیشگیری از ابتلا به کرونا و بیماری کووید- ۱۹ در دنیا تولید نشده است، بهترین روش برای مهار این اپیدمی که امکان فعالیت اجتماعی و بازگشایی مشاغل را فراهم می‌کند، همگانی شدن تست سریع کرونا و در دسترس بودن امکان آزمایش وجود آنتی‌بادی کووید- ۱۹ در بدن افراد است.

دیدارها را موقتاً کنار بگذاریم

با تمام تفاسیر خوب می‌دانیم که ویروس کرونا در حال حاضر جهان را در برگرفته است و باید برای در امان ماندن از آن تا هر زمان که لازم باشد برخی مسائل را رعایت کنیم. فرقی ندارد شما در اتوبوس کنار فرد غریبه‌ای نشسته یا حتی در جمع خانوادگی مشغول صحت با نزدیکان باشید، هر کسی می‌تواند ناقل این ویروس باشد.

برگزاری مهمانی‌ها و شب‌نشینی‌ها، در روزهایی که ویروس کرونا همه استان‌ها را درگیر خود کرده است از نظر کارشناسان بهداشت، نه‌تنها درست نیست بلکه به گسترده‌تر شدن زنجیره انتقال کمک می‌کند و حتی این انتقال می‌تواند خوشه‌ای باشد. انتقال خوشه‌ای ویروس به‌گونه‌ای است که یک فرد ناقل ویروس در یک دورهمی می‌تواند، آن را به مابقی افراد حاضر در آن نشست و دورهمی منتقل کند و افراد حاضر در این دورهمی نیز پس از ناقل شدن‌، احتمال دارد به دیگری انتقال دهند.

پزشکان می‌گویند در دیدوبازدید و رفت‌وآمدها، افراد بدون داشتن هیچ‌گونه علائم و یا با داشتن علائم خفیف سرماخوردگی، می‌توانند ناقل بیماری برای سایر افراد خانواده و اقوام و آشنایان خود باشند و با بروز علائم حاد و تهدید جان افراد دارای بیماری زمینه‌ای و پرخطر، برای همیشه عذاب وجدان رعایت نکردن نکات بهداشتی برای افراد باقی بماند.

کرونا باوجود قدرت سرایت بالا، در ۳۰ درصد مبتلایان هیچ علائمی از خود بروز نمی‌دهد و ۵۵ درصد از افرادی که تست کرونای آن‌ها مثبت می‌شود، تنها دارای علائم خفیفی از سرماخوردگی هستند. این افراد می‌توانند با علائم خفیف سرماخوردگی و حتی در مواردی بدون کوچک‌ترین علائم بیماری و با تصور به سالم بودن، ناقل بیماری کرونا و تهدیدی برای سایر افراد مستعد بیماری و گروه‌های پرخطر باشند، از همین رو است که به شهروندان توصیه می‌شود، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را با جدیت رعایت کنند.

خوب می‌دانیم که روزهای سختی را گذرانده‌ایم و باید مدتی دیگر هم صبوری کنیم تا کرونا کاملاً از بین برود. مسئولان برای شکست کرونا می‌گویند همچنان باید در خانه بمانیم و لازم است که همه مردم ایران خصوصاً شهروندان تهرانی به دلیل شیوع بالا و تراکم جمعیت فاصله اجتماعی را برای مقابله با کرونا رعایت کنند و به همین منظور باید تا جایی که ممکن است در خانه بمانند و از تردد غیرضروری در شهر و حضور در فضاهای عمومی خودداری کنند.