ریحانه جولایی

نسل تازه‌ای از ویروس کرونا در منطقه‌ای از چین شیوع پیداکرده و تاکنون جان صدها نفر را گرفته است. مقامات چین از مردم این کشور خواسته‌اند به شهر «ووهان»، محل انتشار این ویروس، سفر نکنند و به ساکنان شهر هم توصیه کرده‌اند در شهر بمانند. شهر ووهان چین با تقریباً ۹ میلیون نفر جمعیت شبکه حمل‌ونقل عمومی را برای جلوگیری از شیوع ویروس تازه می‌بندد. در هفته‌ای که میلیون‌ها چینی در آستانه سال نو به سفر می‌روند، به ساکنان این شهر توصیه‌شده آنجا را ترک نکنند. فرودگاه و ایستگاه‌های قطار این شهر به روی مسافران خروجی بسته است. شبکه‌های اتوبوس‌رانی، مترو، قایق‌ها و سایر وسایل حمل‌ونقل راه دور از ساعت ۱۰ صبح ۲۳ ژانویه به‌وقت محلی بسته و پیش‌تر به ساکنان ووهان توصیه شد از رفت‌وآمد به محل‌های پرجمعیت پرهیز کنند و حضور در تجمع‌های عمومی را به حداقل برسانند.

خروج کرونا از چین

این روزها بحث داغ تمام ایران و حتی جهان «کرونا» است. ویروسی که از کشور چین وارد شده و تا به امروز افراد زیادی را درگیر کرده است. آخرین آمار از کشته شدن بیش از 300 تن در چین حکایت دارند و گفته می‌شود شمار مبتلایان به این بیماری از 14 هزار نفر گذشته است. بر همین اساس سازمان بهداشت جهانی نسبت به بستن مرزهای کشو‌رها هشدار جدی داده است.

دیروز خبرگزاری رویترز خبر از مرگ یک شهروند چینی در فیلیپین را داد و خبر بدتر اینکه این نخستین قربانی ویروس کرونا در خارج از مرزهای چین است که نشان می‌دهد ویروس از چین خارج‌شده و به سایر کشورها راه پیدا کرده است. افزون بر آن، ابتلای 2 نفر دیگر در فیلیپین به ویروس کرونا از سوی وزارت بهداشت این کشور تأیید شده است.

این موضوع باعث شده تا کشورها تمهیدات بیشتری برای جلوگیری از ورود این ویروس به کشورشان اتخاذ کنند. برای مثال گفته می‌شود آلمان که جهت کمک به چین دارو فرستاده، تمام خدمه خود را چند روزی قرنطینه کرده است تا اگر مورد مشکوکی دیده شد بلافاصله با آن مقابله کند.

ایرانیان ساکن چین به کشور برگردانده می‌شوند

کشورهای دیگر نظیر ترکیه، آمریکا و فرانسه هم شهروندان خودشان را از چین بازگردانده‌اند. ایران هم از این قافله عقب نمانده است و با هواپیمایی اختصاصی، در حال برگرداندن ایرانیان ساکن چین است. با استناد به گزارش ایسنا، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت از اعزام هواپیمای اختصاصی با تجهیزات قرنطینه برای بازگرداندن ۸۰ ایرانی مقیم چین به کشور خبر داد و گفت: این افراد بعد از بازگشت در هتلی در تهران به مدت ۱۴ روز و با حضور گروه پزشکی و با امکانات کامل قرنطینه می‌شوند. به گفته کیانوش جهانپور بخش عمده‌ای از این افراد دانشجویان در حال تحصیل در چین هستند که برخی از آن‌ها مشکلات نظام وظیفه هم داشتند که ستاد نیروهای مسلح تسهیلاتی برای بازگشت آن‌ها به کشور در نظر گرفته است.  البته خبر خوشی که جهانپور داده این است که تاکنون هیچ‌کدام از هم‌وطنان ایرانی مقیم چین به ویروس کرونا مبتلا نشده‌اند؛ بااین‌حال حفظ و رعایت نکات ایمنی لازم است.

پروازهای رفت‌وبرگشت ایران و چین لغو شد

به گفته علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت، تاکنون درمجموع ۶ فرد مشکوک به ویروس کرونا در ایران شناسایی شدند. دو نفر در یزد، یک نفر در قم، یک نفر در تهران و دو نفر در تبریز بودند؛ اما آزمایش‌های تشخیصی نشان داد که هیچ‌کدام به این ویروس مبتلا نبودند بنابراین تاکنون هیچ موردی از این ویروس در ایران گزارش نشده است.

بر همین اساس جلسه بررسی راهکار‌های پیشگیری از ورود ویروس کرونا به کشور و مقابله با این ویروس بعدازظهر جمعه به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور و با حضور وزرای بهداشت، اطلاعات، کشور، امور خارجه، راه و شهرسازی و نمایندگان سایر دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار و قرار شد پروازهای رفت‌وبرگشت ایران و چین لغو شود.

با شیوع این بیماری و فراگیر شدندش سعید نمکی، وزیر بهداشت طی نامه‌ای از معاون اول رئیس‌جمهور درخواست کرد که تا اطلاع ثانوی از ورود هرگونه مسافر از مبدأ چین به هر طریقی جلوگیری شود. او در توییتی نوشت: «در نامه‌ای از آقای دکتر جهانگیری خواستم به وزارت خارجه و وزارت راه ابلاغ کند تا اطلاع ثانوی از ورود هرگونه مسافر از مبدأ چین به هر طریقی (هوایی، زمینی و دریایی) جلوگیری شود. همچنین پایگاه‌های بهداشتی در تمام ورودی‌های کشور از آغاز شیوع کرونا در حال آماده‌باش کامل هستند.»

با انتشار این خبر تمامی پروازها و راه‌هایی که اتباع چین بتوانند از طریق آن به ایران وارد شوند بسته شد، بااین‌حال چون این دستور جمعه‌شب مصوب شد، پروازهای شنبه لغو نشد، اما وزیر بهداشت گفت اگر پروازهای روزهای دیگر لغو نشوند خودش به‌صورت شخصی به این پرونده ورود خواهد کرد. البته ناگفته نماند این امکان هم وجود دارد که برخی با ترانزیت یا از فرودگاه‌های دیگر پس از سفر به چین به ایران سفر کنند که جهانپور اطمینان داده مراقبت برای افرادی که مهر خروج از چین در ۱۴ روز گذشته در پاسپورتشان باشد، انجام می‌شود.

تمهیدات ایران برای جلوگیری از ورود کرونا

این روزها کرونا ترس زیادی در دل مردم ایران ایجاد کرده است. هرکجا که گروهی جمع شده و مشغول صحبت باشند بعید است اسمی از کرونا به میان نیاید و در این شرایط مسئولان تلاش می‌کنند تا با تمهیدات ویژه‌ای آرامش را به کشور برگردانند.

در همین رابطه معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفته است: در خصوص ویروس کرونا سرعت انتقال متفاوت است؛ به‌عنوان‌مثال با اینکه ویروس آنفلوانزا از طریق عطسه منتشر می‌شد و ویروس کرونا از طریق تنفس منتقل می‌شود، اما شدت بیماری کمتر است.

به گفته عبدالرسول همتی مراقبت‌های مرزی برای مقابله با ویروس کرونا در استان در حال انجام است. در فرودگاه‌های لار، لامرد و شیراز امکانات لازم در نظر گرفته ‌شده و مسافران با تب‌سنج لیزری چک می‌شوند.

سازمان بازرسی کل کشور هم از این خبر داد که تعدادی دوربین حرارتی با دقت بسیار بالا در برخی از مبادی ورودی کشور ازجمله فرودگاه امام خمینی (ره) نصب ‌شده است که دمای بدن مسافران ورودی را اندازه‌گیری و نمایش می‌دهد تا مسافران مشکوک به بیماری ویروسی کرونا مورد آزمایش‌های دقیق‌تری قرار بگیرند.

از سوی دیگر رصد مسافران محدود به فرودگاه‌های کشور نمی‌شود. مرزهای زمینی هم به‌صورت شبانه‌روزی کنترل می‌شوند تا مسافران بیمار و آلوده به ویروس وارد کشور نشوند. در همین رابطه رئیس شبکه بهداشت و درمان قصرشیرین گفت: تیم‌های بهداشتی به‌صورت شبانه‌روزی در مرز‌های خسروی و پرویزخان تردد‌های مرزی را رصد می‌کنند. رضا منصوری این اطمینان را به مرزنشینان غرب کشور داد که تاکنون ابتلای به این بیماری ویروسی در کشور عراق مشاهده و گزارش نشده، ازاین‌رو مرزنشینان قصرشیرین در این رابطه نگرانی نداشته باشند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت: «ویروس کرونا جدید وارد کشور ما خواهد شد و ما نکته پنهان کردنی از مردم نداریم و هر روز اولین مورد این بیماری را مشاهده کنیم پس از تأیید بیماری، بلافاصله اعلام خواهیم کرد و امر نگران‌کننده‌ای نیست.»

جای خالی آموزش به دانش‌آموزان

با تمام فعالیت‌های انجام‌شده در مورد این بیماری اما همچنان هیچ برنامه‌ای برای آموزش یا پیشگیری از ویروس کرونا در مدارس اجرایی نشده است و اگر قرار باشد، برای آموزش پیشگیری از ویروس کرونا کاری در کشور انجام شود، یکی از مجاری که باید آگاهی‌بخشی از طریق آن صورت بگیرد، وزارت آموزش‌وپرورش است.

به گفته حسن ضیاءالدینی، مدیرکل وزارت آموزش‌وپرورش درباره آموزش پیشگیری از این ویروس قرار شده که تنها وزارت بهداشت و دکتر گویا صحبت کنند و در این رابطه فقط کارگروه وزارت بهداشت اطلاع‌رسانی خواهد کرد. او همچنین تأکید کرده که هنوز هیچ برنامه‌ای برای پیشگیری از ویروس کرونا اجرایی نشده چراکه منتظر ابلاغ کارگروه وزارت بهداشت هستند.

با صداقت به مردم اطلاع‌رسانی می‌کنیم

اما در این میان بازار شایعه داغ است. بسیاری از مردم می‌گویند کرونا به ایران آمده و قربانی گرفته است، اما مسئولان از آن حرفی نمی‌زنند. در رابطه با این شایعات وزیر بهداشت گفته است که اگر موردی در ایران پیدا شود حتماً با صداقت و شفافیت اطلاع‌رسانی می‌شود. از سوی دیگر، محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، رسیدن این ویروس به همسایگی ایران را شایعه خواند و گفت: «آنچه امروز شایعه شده که ویروس کرونا جدید به همسایگی ایران رسیده، بر اساس گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت صحت ندارد. ویروس کرونا جدید در عراق، کردستان عراق و پاکستان و هیچ‌یک از کشورهای همسایه که عنوان‌شده وارد نشده و تنها در یک کشور در منطقه، ابتلا به این ویروس تأیید شده که آن‌ هم امارات متحده عربی است.»

گویا ادامه داد: «نباید اجازه دهیم که در مورد ویروس کرونا جدید بزرگ‌نمایی شود که مردم به وحشت بیافتند.». او درعین‌حال تأکید کرد: «ویروس کرونا وارد ایران خواهد شد و به تمام کشورها هم ممکن است وارد شود و هیچ مرزی نمی‌شناسد و اگر کشوری مدعی شود که اجازه نمی‌دهیم این ویروس وارد کشورش شود، غیرعلمی صحبت کرده است.»

کشورهایی نظیر ترکیه، آمریکا و فرانسه شهروندان خودشان را از چین بازگردانده‌اند. ایران هم از این قافله عقب نمانده است و با هواپیمایی اختصاصی، در حال برگرداندن ایرانیان ساکن چین است

گویا افزود: «ویروس کرونا جدید وارد کشور ما خواهد شد و ما چیز پنهان کردنی با مردم نداریم و هر روزی اولین مورد این بیماری را مشاهده کنیم پس از تأیید بیماری، بلافاصله اعلام خواهیم کرد و چیز نگران‌کننده‌ای نیست.»

با تمام این تفاسیر به نظر می‌رسد ایران موضوع ورود ویروس کرونا به کشور را جدی گرفته است و تلاش می‌کند تا مانع ورود این ویروس شود. اما راهکاری که می‌تواند بسیار مؤثر باشد انجام راه‌های پیشگیری از این بیماری است که خود شهروندان بیشترین نقش را در این میان ایفا می‌کنند. رعایت نکات بهداشتی و توجه به آنچه پزشکان و مسئولان حوزه بهداشت می‌گویند ابتدایی و مهم‌ترین موضوع برای سلامت شهروندان است.