تداوم رایزنی‌ها برای پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشتی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به نامه‌ اعتراضی جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران به احکام قضایی فعالان دانشجویی واکنش نشان داد. منصور غلامی در گفت‌وگو با ایلنا، در واکنش به نامه‌ اعتراضی جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران به احکام قضایی فعالان دانشجویی گفت: من پیش از این‌ هم سعی داشتم، دانشجویان را در مواجهه با موارد اینچنینی کمک کنم و حتی توصیه‌های زیادی هم به آنها داشتم. غلامی با اشاره به مراقبت‌های رفتاری در مواجهه با حواشی سیاسی از سوی دانشجویان اضافه کرد: توصیه من به دانشجویان همواره این بوده که اگر احیانا موضوعی در زمینه قضایی مطرح می‌شود، باید بسیار دقت کنند که حواشی پیش آمده برای آنها مسئله‌ای ایجاد نکند. به عنوان مثال دانشجویان نباید در باب رفتارهایشان به شکل عمدا و سهوا اقداماتی کنند تا شائبه‌ای که براساس آن حکم صادر شده تقویت شود و بعضا این ایراد به آنها وارد شود که در نهایت دانشجویان بودند که قوانین را رعایت نکردند.

    

زبان اشاره تلویزیون برای همه ناشنوایان قابل فهم نیست

رئیس کارگروه ناشنوایان سازمان بهزیستی کشور گفت: زبان اشاره مورد استفاده در سیما به دلیل اختلاف سطح سواد، گویش‌های مختلف و مسائل آموزشی برای همه ناشنوایان قابل فهم نیست که طبیعی است. رضا غلامی سلطان مرادی افزود: با وجود آنکه قابل فهم نبودن زبان اشاره برای همه ناشنوایان، طبیعی است اما مسئولیت از دوش ما ساقط نمی‌شود و باید میزان اختلاف در فهم زبان اشاره بین ناشنوایان را به حداقل برسانیم که با کمک انجمن ملی زبان اشاره، انجمن خانواده ناشنوایان، کانون ناشنوایان و شبکه سراسری تشکل های ناشنوایان و دیگر سازمان های مردم نهاد در حال انجام است. 

    

لپ تاپ و گوشی مخصوص نابینایان هست، اما گران است

مدیرعامل انجمن باور و شبکه تشکل‌های نابینایان و کم بینایان کشور گفت: اکثر نابینایان نمی‌توانند از ابزارهای فناوری استفاده کنند چراکه این سخت افزارها به شدت گران هستند حال آنکه متاسفانه بودجه بسیار کمی تقریبا نزدیک به هیچ برای تهیه این ابزارها به نابینایان اختصاص داده می‌شود. سهیل معینی در گفت‌و‌گو با برنا گفت: به عنوان مثال لپ تاپ ویژه دسترسی افراد نابینا که نمایشگر بریل هم دارد و اتفاقا تولید داخل است؛ با افزایش قیمت ارز چیزی حدود 20 میلیون تومان برای هر عدد تمام می‌شود. معینی عنوان کرد: مشکلی که داریم این است که هیچ تخصیص مالی از سوی سازمان بهزیستی برای ابتیاع این وسایل برای افراد نابینا در نظر گرفته نمی‌شود. او در خصوص وجود گوشی‌های همراه که نابینایان به وسیله آن می‌توانند به دنیای مجازی وصل شوند، گفت: در این خصوص نیز مشکل مالی داریم چراکه هرکدام از این گوشی های همراه، مبلغی حدود 8 میلیون تومان را برای خریداری نیاز دارند.