«در ادامه جلساتی که با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط برای تبادل‌نظر درباره مسائل مرتبط با پرونده در زندان و با حضور بابک زنجانی برگزار می‌شود، چهارشنبه اول خرداد ۹۸ نیز جلسه‌ای تشکیل شد که در آن‌جا آقای زنجانی ادعا کرد استیضاح آقای زنگنه در مجلس رأی خواهد آورد.»

این اظهارات دیروز اصغر هندی، نماینده حقوقی وزارت نفت است. او این حرف‌ها را پس از آن زد که شایع شده وزیر نفت از سوی بابک زنجانی تهدید شده است. هندی این تهدیدات را تایید کرد و ادامه داد که زنجانی در جریان این تهدیدات به زنگنه گفته است: «به زودی جای ما با هم عوض خواهد شد و من آزاد و شما زندانی می‌شوید!»

هفته خبرساز وزیر

این اولین خبر شگفت‌انگیز هفته جاری درباره وزیر نفت نیست. ابتدای هفته جاری نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس اتهامات سنگینی را متوجه شیخ‌الوزرا کرد. ابوالفضل ابوترابی به خبرگزاری فارس گفته بود که «ماموران امنیتی ۳ کارت‌خوان با گردش مالی 10 میلیاردی و مقادیری طلا و دلار در دفتر وزیر نفت پیدا کرده‌اند و یکی از این کارتخوان‌ها هم به نام آبدارچی دفتر زنگنه بوده است!»

آنطور که این نماینده مجلس توضیح داده بود، در پی این کشفیات، بین زنگنه و علوی، وزیر اطلاعات بحث و اختلاف‌هایی بالا گرفته و وزیر نفت عنوان کرده که من در این زمینه با وزارت اطلاعات همکاری نخواهم کرد!

فضاحت یا دسیسه؟

این اتهامات به تنهایی برای بدنامی هر وزیری کافی است مخصوصا اگر آن وزیر شیخ‌الوزرایی باشد که 15 سال است سکاندار وزارت نفت است. اصولگرایان بر موج این اتهامات نشسته و تیتر زدند: «فضاحت به شیوه وزارت نفت» در آن سوی اصلاح‌طلبان تمام این اتهامات را دسیسه علیه وزیر کارکشته خود خواندند و تیتر زدند: «تسویه حساب سیاسی با زنگنه»

کشف تونل از دفتر وزیر  تا خزانه بانک مرکزی!

اما واکنش خود وزارت نفت به این حرف و حدیث‌ها چه بود؟ اداره کل روابط عمومی وزارت نفت در پی اظهارات ابوالفضل ابوترابی، اطلاعیه داد که «در آخرین روزهای پارسال یکی دیگر از نمایندگان همسو با آقای ابوترابی‌ خبر کشف دستگاه پوز در دفتر وزیر محترم نفت را مطرح کرد و مدعی شد برخی اعضای دفتر از طریق این دستگاه از مراجعان و پیمانکاران وجوهی را دریافت ‌کرده‌اند. این شایعه که جز با هدف تخریب و جریان‌سازی منفی صورت نگرفته بود همان موقع تکذیب و از فرد مدعی به مراجع ذیصلاح شکایت شد.  پس از گذشت قریب ۲ ماه آقای ابوترابی‌ همان ادعا را تکرار و البته تعداد پوزهای مکشوفه را نیز به سه دستگاه افزایش داده‌اند. با این روند دور از انتظار نیست که در اظهارنظرهای بعدی این آقایان، تعداد دستگاه‌های پوز مکشوفه به ۳۰ یا ۴۰ برسد! همان‌گونه که جای تعجب ندارد اگر از زبان آن‌ها اعلام شود که موفق به کشف تونلی از دفتر وزیر نفت تا خزانه بانک مرکزی شده‌اند!»

روابط عمومی وزارت نفت در پایان این اطلاعیه نیز وجود هرگونه دستگاه پوز در دفتر وزیر که با قصد و نیت مورد ادعای این آقایان از آن استفاده شده باشد را تکذیب و تاکید کرد که همه این ادعاها را از طریق قانونی پیگیری خواهد کرد.

کمی تایید و کمی تکذیب

در مقابل اما روابط عمومی وزارت اطلاعات هم اطلاعیه‌ای داد و برخلاف روابط عمومی وزارت نفت، وجود دستگاه پوز در دفتر زنگنه را تایید کرد؛ منتهی توضیح داد که «استفاده از پوز کارتخوان در دفتر وزیر نفت از سوی یک کارمند اداری آن دفتر بوده که این موضوع از سوی معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات پیگیری و با کارمند خاطی برخورد مقتضی صورت گرفت. اضافه می‌نماید متعاقباً به دستور وزیر محترم نفت، کارمند (قراردادی) یاد شده، درآن زمان از ادامه خدمت معلق می‌گردد.»

اطلاعیه وزارت اطلاعات همزمان گردش 10 میلیارد تومانی پوزهای یاد شده و کشف مقادیر طلا و ارز را تکذیب کرد. 

با کارت بابک زنجانی بازی سیاسی می‌کنند

تمامی این سناریو و البته اظهارات دیروزی که به بابک زنجانی نسبت داده شده، باعث شده تا بسیاری تحلیل کنند که صحنه‌گردان این نمایش تیم بابک زنجانی و بابک زنجانی‌هاست. عباس عبدی سربسته در روزنامه اعتماد نوشت: «متاسفانه بخش مهمی از این ماجرا نیز پیرامون نفت است چون نفت لقمه چرب و شیرینی است که خیلی‌ها خود را آماده کرده‌اند تا از طریق آن فساد مالی انجام دهند و به نام دور زدن تحریم‌ها، بابک زنجانی‌ها را تکثیر کنند. اکنون معلوم شد که چرا عده‌ای این همه دنبال به هم زدن روابط معمول کشور و بازگشت تحریم‌ها هستند.»

وکیل زنجانی اظهارات نماینده حقوقی وزارت نفت را کذب محض خواند و با بیان اینکه با کارت بابک زنجانی بازی سیاسی می‌کنند، تصریح کرد: این اظهارات صرفا جهت بهره‌برداری‌های سیاسی مطرح می‌شود تا وظیفه نظارتی نمایندگان مجلس تحت‌الشعاع قرار گیرد

وکیل زنجانی اما از اساس همه این فرضیات را رد کرد و گفت که «با کارت بابک زنجانی بازی سیاسی می‌کنند تا وظیفه نظارتی نمایندگان مجلس تحت‌الشعاع قرار گیرد.»

رسول کوهپایه‌زاده درباره اظهارات نماینده حقوقی شرکت نفت مبنی بر اینکه موکل او وزیر نفت را تهدید به زندان کرده است،‌ به ایلنا گفت: «این اظهارات کذب محض است و صرفا جهت بهره‌برداری‌های  سیاسی  مطرح می‌شود و بهره‌ای از واقعیت ندارد.»

کوهپایه‌زاده توضیح داد: «در جلسه مذکور من در کنار آقای زنجانی نشسته بودم و به هیچ عنوان مطلبی که آقای هندی عنوان کرده‌اند که وی وزیر نفت را تهدید کرده و گفته به زودی من آزاد می‌شوم و شما زندانی، صحت ندارد. نباید به دلیل حواشی که در مجلس علیه آقای زنگنه در جریان است، نماینده وزارت نفت چنین اظهاراتی را بیان کند.»

رد پای یک کینه کهنه

به هر حال مشخص نیست که با کارت بابک زنجانی بازی سیاسی می‌کنند یا با دسیسه علیه زنگنه، بازی مافیایی! آنچه مشخص است این است که شیخ‌الوزرا این روزها سخت تحت‌فشار است؛ هم فشار پیدا کردن راهی برای فروش نفتی که تحریم است و هم فشار استیضاح و اتهامات ریز و درشت و جریانی که او را نمی‌خواهد. 

هفته گذشته بود که هدایت‌الله خادمی، نماینده ایذه و باغملک که خود نیز دستی بر وزارت نفت دارد، خبر از کلید خوردن استیضاح زنگنه داد. اختلافات خادمی و زنگنه بر کسی پوشیده نیست. روزنامه آرمان پس از این اعلام خبر استیضاح زنگنه، یک سر تحرکات برای این استیضاح را اختلافات کهنه و کینه شخصی خادمی عنوان کرد و نوشت: «پیش از انتخابات مجلس دهم، خادمی، یکی از نمایندگان پیگیر استیضاح، مدیر شرکت حفاری نفت شمال بود. سال 92 اختلافاتی میان وزارت نفت و خادمی بر سر خرید تجهیزات از خارج کشور یا داخل مطرح شد که درنهایت این اختلافات شدت گرفت و به خروج او از شرکت حفاری نفت شمال انجامید. ورود او به انتخابات مجلس دهم هم به‌رغم سبقه اصلاح‌طلبانه او با حمایت شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان همراه نشد و در نتیجه این نماینده مجلس کینه‌ای عمیق از این جریان و شخص وزیر نفت به دل گرفت.»

نماینده حقوقی وزارت نفت شایعات درباره تهدید زنگنه از سوی بابک زنجانی را تایید کرد و گفت که زنجانی گفته است: به زودی جای ما با هم عوض خواهد شد و من آزاد و شما زندانی می‌شوید!

وزیری با روح و جسم خسته

این گمانه‌زنی‌ها ادامه داشت تا اینکه ابوترابی فرد چند روز پیش در کنار اتهاماتی که به زنگنه نسبت داد، دوباره موضوع استیضاح را جدی‌تر مطرح کرد و گفت که طرح این استیضاح در حال جمع‌آوری امضاست و امضاهای آن رو به افزایش است. او به موضوع کرسنت اشاره کرد و گفت: «زنگنه در دوره قبل که می‌خواست رأی اعتماد بگیرد یکبار عنوان کرد که من سه ماهه مشکل پرونده کرسنت را حل می‌کنم و یکبار هم گفت من مشکل این پرونده را شش ماهه حل خواهم کرد و مشکل این پرونده تا امروز حل نشده که هیچ بلکه پرونده شرایطش بدتر نیز شد.»

ابوترابی گلایه کرد که «آقای زنگنه امروزه در شرایط تحریم تمام سیستم را معطل کرده و هر روز بهانه می‌آورد، یک روز می‌گوید سران قوا باید به من اختیارات بدهند تا دیوان محاسبات و سازمان بازرسی گریبانگیر من نشوند.»

حقوق‌های نجومی و به‌کارگیری دوباره بازنشستگانی که با پاداش‌های هنگفت بازنشست شده بودند، مخالفت با ساخت پالایشگاه در داخل کشور و خام‌فروشی موارد دیگری بود که ابوترابی در توجیه استیضاح زنگنه مطرح کرد و دست آخر هم تاکید کرد که «زنگنه هم روحی و هم جسمی خسته است.»

خبرها حول شیخ‌الوزرا و وزارتش چنان عجیب و پیچیده است که حقیقت ماجرا پشت هاله‌های مبهم پنهان است. ابهام اینکه آیا جریان مخالف زنگنه برای حذف او دست به هر اقدامی از تهمت بستن به او تا همدست شدن با بابک زنجانی می‌زنند یا اینکه زنگنه برای فرار از منگنه استیضاح، مخالفانش را همدست زنجانی‌ها و کاسبان تحریم جا می‌زند؛ هر یک از این دو فرضیه که درست باشد، حاکی از این است که اوضاع در وزارت نفت، اوضاع خوبی نیست!