سخنرانی مسعود پزشکیان، رئیس دولت چهاردهم در دانشگاه تهران به مناسبت آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها با حاشیه‌هایی همراه بود. مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها در حالی ز شنبه۲۱ مهرماه، برگزار شد که رئیس جمهور مهمان اهالی دانشگاه بود و البته سخنرانی او با حواشی زیادی همراه شد، از دانشجویانی  که در خلال صحبت‌های رئیس‌جمهور مشغول به صحبت و اعتراض شدند تا کارمند دانشگاهی که با اعتراض  در زمان سخنرانی پزشکیان تنش‌آفرین شد.گویا حواشی سخنرانی روسای جمهوری در دانشگاه به مراتب پررنگ‌تر از سخنرانی‌های آنان است. 

احترامی که پزشکیان به دانشجوی معترض گذاشت

برخی از دولتمردان چهاردهم چون وزیر علوم، وزیر بهداشت و درمان، معاون اجرایی رئیس‌جمهور ایران و معاون امور سیاسی دفتر رئیس جمهور از همراهان پزشکیان در دانشگاه تهران بودند. پزشکیان در واکنش به این اقدامات از دانشجویان، اظهار داشت: «دانشجو که شلوغ نمی‌کند، بگذارید من حرفم را بزنم تا ببینیم در ادامه چه می‌شود. اگر می‌خواهید جلسه را بهم بزنید من کلا بروم. یک نفر را به عنوان نماینده تشکل‌ها انتخاب کنید تا در پشت تریبون قرار بگیرد و حرفش را بزند.» این اقدام رئیس‌جمهور با تشویق حضار همراه شد و زمانی که نماینده‌ ای از بسیج دانشجویی به روی سن آمد، پزشکیان از پشت تریبون کنار رفت، از سن پایین آمد و روی صندلی خود نشست. 

انتقاد پزشکیان از یک کارمند معترض دانشگاه تهران

اما ایجاد اختلال و بی‌نظمی هنگام سخنرانی پزشکیان محدود به اعتراضات دانشجویان نبود. زمانی که رئیس جمهوری پس از شنیدن سخنان نماینده دانشجویان معترض بار دیگر در پشت تریبون قرار گرفت، این بار نوبت به کارمند دانشگاه تهران رسید  تا به بیان اعتراض خود بپردازد. اعتراضی که با انتقاد پزشکیان همراه شد و گفت: «لطفا بنشینید و بگذارید من حرف بزنم و خواهشا جلسه را بهم نریزید، در این جلسه که قرار نبود شما صحبت بکنید، وقتی شما نمی‌توانید نظم را رعایت کنید، یعنی ما هنوز به این فهم آگاهی نرسیدیم که در چارچوب یک برنامه مراعات کنیم.»

پزشکیان چه گفت؟

اما جدای از حواشی و بی‌نظمی‌های که در خلال سخنرانی مسعود پزشکیان ایجاد کردند، رئیس دولت چهاردهم در اولین سخنرانی خود در دانشگاه تهران پس از ریاست جمهوری، از مشکلات اساتید گفت و پیشنهادهایی برای مدیریت بهتر دانشگاه روایت کرد. پزشکیان بار دیگر گریزی هم به ردصلاحیت خودش در انتخابات مجلس زد و تاکید کرد: «داشتند من را حذف می کردند. من‌ها را دارند حذف می‌کنند در حالی که هر کدام از این من‌ها می توانند انقلابی در کشور ایجاد کنند.» او همچنین با بیان این که من از گفت‌وگو باکی ندارم گفت: «از دانشگاه، استاد و مدیر و دانشجو می‌خواهم هر کاری که می‌توانند برای ایران عزیزمان انجام دهند. بنده هم از شنیدن سخنان دانشجویان و استادان ابایی ندارم و حتماً فرصت بگذارید، می‌آیم و به صحبت‌های شما گوش فرا می‌دهم. هر کس حرف منطقی داشته باشد با جان و دل می‌پذیریم و اگر حرفی غیر منطقی باشد با تشریح دلایل آن را نمی‌پذیریم اما دعوایی نخواهیم داشت.»

پیشنهاد متفاوت آقای رئیس جمهور 

همچنین رئیس جمهوری در بخشی از سخنرانی خود در دانشگاه تهران بیان کرد: «خداوند در قرآن می گوید که چه کسی ظالم تر از فردی است که دروغ بگوید، یا حرف درست را تکذیب کند. کسی که در برابر حرف درست سر خم کند . جهنم جای کسانی است که حرف درست را نمی پذیرند. هر جناح و دسته‌ای که حرف درست را بیاورد موظف هستیم، بپذیریم. در برابر حرف درست ایستادن ظلم است. ما باید بهترین مسیر را برای حل مشکل پیدا کنیم.» وی ادامه داد: «ما باید حرف را محکم بزنیم. یعنی بر اساس مستندات علمی حرف بزنیم. حرفی را نباید بگوییم که چهار روز بعد عوض کنیم. حرف درست برخواسته از مبانی علمی است. چپ و راست یا مذهبی یا غیر مذهبی حرف درست بیاورد ما باید بپذیریم. ما مشکلی نداریم. حرف هر کسی را حاضریم بشنویم. در خارج منابع دانشگاه را دولت می دهد یا دانشگاه پول در می آورد؟ دانشگاه خودش باید پول دربیاورد.»

توجه به نخبگان و حمایت از اساتید و دانشجویان نیز از نکات دیگری بود که پزشکیان بر آن تاکید کرد. وی گفت: «من جراح قلبم و دانشجوی بدی نبودم، اما اکنون از خیلی از جراح ها عقب هستم. من باید احترام فردی که از من بهتر کار می‌کند را نگه دارم. اگر بتوانیم به جوانان و اساتید خود توجه کنیم، جوانان ما برای ماندن تشویق می شوند. آنهایی که در مملکت مانده و برای کشور زحمت می‌کشند، باید هوای این ها را داشته باشیم. پیگیری خواهیم کرد هوای اساتید و نخبگان را داشته باشیم. اگر هوای این ها را داشته باشیم همه می فهمند احترام علم و دانش و فرهیختگی را داریم و آنهایی که می‌خواهند بروند نیز خواهند ماند.» پزشکیان تصریح کرد: «ما می خواهیم کشورمان به جایی برسد که رهبری در چشم انداز مشخص کردند، اما متاسفانه به اسم رهبری کاری می کنیم برخلاف آنچه که در چشم انداز تعیین کردند. رهبری سرافرازی و سربلندی کشور را می خواهند. ما می‌توانیم با اساتید و دانشجویان تمام مشکلات کشور را برطرف کنیم. از دانشگاه، استاد و مدیر و دانشجو می‌خواهم هر کاری که می‌توانند برای ایران عزیزمان انجام دهند.»

پزشکیان با اشاره به موضوع وفاق در جامعه گفت: «اینکه بنده بر روی وفاق اصرار دارم، به دلیل آن است که مبنای فکری بنده و باورم است و آن از قرآن است و شخصاً اینگونه رشد کرده‌ام.»