ترامپ در کنفرانس ورشو به دنبال ائتلاف‌سازی علیه ایران بود؛ ائتلافی میان کشورهای عربی اما هنوز به این ائتلاف دست نیافته است. علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی روز گذشته در گفت‌وگویی مفصل با خبرگزاری تسنیم، به اختلاف‌نظر میان کشورهای عربی در این باره اشاره کرد و گفت: درست است که نیت آمریکا ائتلاف‌سازی علیه ملت ایران است، ولی کشورهای منطقه موضع واحد و همسویی با مقامات کاخ سفید در این زمینه ندارند. حتی امارات هم مواضع کاملاً منطبقی با عربستان ندارد و در داخل امارات متحده حاکمانی هستند که پیام همکاری و رفع سوء‌تفاهم می‌دهند.

وی با بیان اینکه بسیاری از کشورهای عربی حتی در حاشیه جنوبی خلیج فارس روابط دوستانه‌ای با ایران دارند و لزومی برای ایجاد ائتلاف نظامی یا امنیتی در برابر ایران نمی‌بینند، درباره عربستان توضیح داد: ما بارها حاکمان این کشور را به توجه به منافع ملی و عربی خود دعوت کرده‌ایم. این، برای عربستان یک شکست است که از مهمترین مسئله جهان اسلام، یعنی مسئله فلسطین عبور کند یا بخواهد با رژیم نامشروع صهیونیستی ارتباط داشته باشد و هم‌پیمان شود.

ترامپ برای اینکه نجنگد، تهدید می‌کند

شمخانی در پاسخ به سوالی درباره اینکه تا چه حد اقدامات آمریکا و متحدانش را در زمینه جنگ نظامی با ایران جدی می‌داند، گفت: چون می‌دانند که نمی‌توانند بجنگند، صدای تهدید را شدیدتر می‌کنند. روش ترامپ این است؛ ترامپ اهل جنگیدن نیست؛ برای اینکه نجنگد، تهدید می‌کند.

وی توضیح داد: امروز ایران در حوزه نظامی قادر است هر تهدیدی را به طور قاطع پاسخ دهد و این را ترامپ و هیأت حاکمه آمریکا به خوبی می‌دانند و این مسئله برای تل آویو نیز کاملاً واضح و آشکار است. 

اسرائیل به دنبال جنگ  در جبهه شمالی نیست

دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران درباره پاسخ به حملات رژیم صهیونیستی در سوریه گفت: این کار با همکاری ارتش سوریه و مجموعه هم‌پیمانان در این کشور انجام شده و به زودی شاهد تحوّل مهمی در زمینه ارتقای بازدارندگیِ مقاومت در سوریه خواهیم بود.

قطع صادرات نفت الزاما مساوی با مسدود شدن تنگه هرمز نیست و روش‌های متعددی برای آن وجود دارد که امیدواریم مجبور به استفاده از آن نشویم. ایران ابتکاراتی را طراحی و عملیاتی کرده که تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه صادرات نفت ایران را خنثی می‌کند

شمخانی در خصوص پاسخ احتمالی به حملات اسرائیل در سوریه، گفت: تدابیری اندیشیده‌ایم که از خط قرمز خود در حوزه تلفات انسانی ناشی از هرگونه تجاوز و تعدی محافظت کنیم. 

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران می‌گوید: مقامات رژیم صهیونیستی به خصوص مقامات نظامی و اطلاعاتی آنها به خوبی این مسئله را درک می‌کنند. شیوه برخورد با حملات رژیم صهیونیستی به سوریه و محور مقاومت در سال 2019 بسیار متفاوت از شیوه برخورد در گذشته است. البته برای ما مسجل و قطعی است که رژیم صهیونیستی به دنبال جنگ در جبهه شمالی نیست و در این نقطه احساس ضعف شدید دارد. نتانیاهو اگر در چند جبهه به طور هم زمان درگیر شود، حتماً به زندگی سیاسی متزلزل خود در آستانه انتخابات پایان خواهد داد. فکر نمی‌کنم این قدر احمق باشد.

به 90 درصد اهداف خود در سوریه رسیده‌ایم

شمخانی در زمینه تاثیر حملات اسرائیل در سوریه نیز گفت: ما به بیش از 90 درصد اهداف خود [در سوریه] رسیده‌ایم. لذا حملات ایذایی اسراییل، تأثیر راهبردی نداشته و مقاومت کار خود را پیش برده است. ضمن این که با وجود تبلیغاتی که در خصوص اشراف اطلاعاتی اسراییل در سوریه می شود، موفقیت 90 درصدی ما نشان می‌دهد، صهیونیست‌ها اشراف اطلاعاتی ادعایی را هم ندارند. در یک مورد به طمع حمله به انبار موشک، انبار قالیِ لوله شده را هدف قرار دادند که از نظر نظامی افتضاحی نابخشودنی است.

دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران با اشاره به بحث خروج نیروهای آمریکا از سوریه خاطرنشان کرد: به نظر من آمریکا تا پایان سال 2019 مجبور است از نقاط دیگری از منطقه نیز خارج شود.

برای ما مسجل و قطعی است که اسرائیل به دنبال جنگ در جبهه شمالی نیست و در این نقطه احساس ضعف شدید دارد. نتانیاهو اگر در چند جبهه به طور همزمان درگیر شود، حتماً به زندگی سیاسی متزلزل خود در آستانه انتخابات پایان خواهد داد

روش‌های متعددی برای  قطع جریان نفت داریم

وعده‌های ترامپ مبنی بر به صفر رساندن صادرات نفت ایران به جایی نرسید و درنهایت با معافیت به هشت کشور، ایران همچنان نفت خود را می‌فروشد؛ البته با کاهش قابل توجه نسبت به گذشته و دشواری‌های بسیار برای گرفتن پول آن.

همزمان دولت ترامپ و متحدان آن در منطقه به ویژه عربستان، راه‌های دیگری برای جلوگیری از صادرات نفت ایران امتحان می‌کنند. شمخانی در گفت‌وگوی دیروز خود بار دیگر به راه‌های ایران برای جلوگیری از صادرات نفت در منطقه اشاره کرده و افزود: قطع صادرات نفت الزاما مساوی با مسدود شدن تنگه هرمز نیست و روش‌های متعددی برای محقق کردن آن وجود دارد که امیدواریم مجبور به استفاده از آن نشویم.

وی ادامه داد: ایران ابتکاراتی را طراحی و عملیاتی کرده است که تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه صادرات نفت ایران را خنثی می‌کند. البته فشارهای آمریکا هزینه‌هایی را بر ایران تحمیل می‌کند، ولی اراده جمهوری اسلامی ایران را متزلزل نمی‌کند. جامعه نیز به خوبی در این مسیر همراه است و حضور حماسی و بی‌سابقه آحاد مردم در راهپیمایی 22 بهمن امسال روشن‌ترین نماد اثبات این رویکرد بود. حتی نظرسنجی‌هایی که توسط مراکز غربی انجام می‌شود نیز بر این فهم عمومی تصریح می‌کند. 

نیازی به معامله با آمریکا نداریم

وی در خصوص اینکه آیا ایران تحت‌فشار تحریم‌ها و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به معامله و مذاکره با ترامپ روی خواهد آورد یا نه، گفت: اساساً معامله با دولت ترامپ اشتباه است چراکه این امر به معنی پذیرش نقض تعهد آمریکاست. علاوه براین ضمانتی وجود ندارد که دولت بعدی آمریکا به توافق احتمالی جدید پایبند باشد. بنا بر این آمریکا باید ابتدا حسن نیت خود را از طریق عمل به تعهدات برجامی خود اثبات کند. در حال حاضر ما آمریکا را فاقد حسن نیت و زیاده‌خواه می‌بینیم و از طریق سازوکارهای جدیدی که طراحی کرده‌ایم نیازی به معامله با آمریکا نداریم.