نخستین نشست خبری رئیس‌جمهور، عصر دیروز در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد که یکی از مباحث مهم مطرح شده در آن تأکید پزشکیان بر حل موضوع FATF بود.

به گزارش ایسنا، مسعود پزشکیان در ابتدای نخستین نشست خبری خود در جایگاه رئیس‌جمهور نهم، تاکید کرد: مبنای کار خود را بر وفاق و وحدت گذاشتیم؛ البته کار سختی هست روند کار را با این نگاه ادامه می دهیم؛ این به معنای این نیست که خطا نداریم بلکه تلاش می کنیم کمترین خطا را داشته باشیم.

باید مسائل خود با دنیا از جمله FATF و برجام را حل کنیم

 وی همچنین در پاسخ به ادامه پرسش خبرگزاری فارس مبنی بر برنامه دولت چهاردهم برای معیشت مردم، افزود: در گام اول باید اختلافات داخلی را حل کنیم و اعتماد و اطمینان برای تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران فراهم کنیم و به نوآوران و نخبگان فضا دهیم. مسائل خود با دنیا از جمله در زمینه FATF و برجام را حل کنیم تا کشور را به آن چشم‌اندازی که رهبری معظم انقلاب بیان کردند برسانیم.  ما در این زمینه باید به یک نگاه مشترک، داشتن یک برنامه که همان سیاست‌های کلی است و عملیاتی کردن آن برنامه توجه کنیم که این برنامه عملیاتی هم در هر وزارتخانه‌ای بر اساس وظایفش در حال تدوین است.

پزشکیان در پاسخ به پرسشی  مبنی بر اینکه دولت چهاردهم چطور می‌تواند با رفع ناترازی‌ها به رفع فقر و بهبود اقتصاد کمک کند، پاسخ داد: چاره‌ای جز حل بحث اف ای تی اف نداریم. حتما در این باره نامه‌ای به مجمع تشخیص می‌نویسم تا این مسئله دوباره در دستور کار این مجمع قرار بگیرد تا بتوانیم حلش کنیم و باید حلش کنیم.

وی ادامه داد: در سفر به عراق و اقلیم کردستان و سایر شهرهای عراق درباره انجام پروژه‌های مشترک به توافق رسیدیم عین همین کار را می‌توانیم با سایر همسایگان‌مان داشته باشیم. رئیس‌جمهور تاکید کرد: لازمه رشد اقتصادی ایجاد بازار آزاد برای انتقال سرمایه‌های خارجی به داخلی است، حتما بر مبنای حکمت و مصلحت اقدام می‌کنیم.

باید برای حل ناترازی‌ها اقدام کرد

وی تاکید کرد: ادامه روند امروز که ناترازی در برق و گاز و بنزین است وضعیت را روز به روز بدتر می‌کند. باید به حل ناترازی‌ها عمل کنیم و نباید بگوییم که اگر در اینجا به ناترازی دست بزنیم صدا بلند می‌شود. در این زمینه رسانه‌ها باید به ما کمک کنند و ایده دهند تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم.

حتما از جوانان، بانوان و مذاهب در مناصب دولتی استفاده می‌کنم

وی ادامه داد: کاری که از این پس ادامه می‌دهیم این است که حتما از نخبگان و جوانان در کنار خودشان داشته باشند تا طی این مدت در کنار معاونان دستگاه‌ها تجربه کسب کنند. در عین حال با نصب جوانان سعی در آموزش مهارت اجرا و سلسله مراتب اداری داریم. دادن پست سازمانی و حقوق کفایت نمی‌کند چون مسوول سازمان باید تربیت و ارتقاء نیروی سازمانی را انجام دهد نه اینکه در صورت اشتباه کردن یک نیرو، آن نیرو را کنار بگذارند و نفر دیگر را انتخاب و منصوب کند.

موشک هایپرسونیکی که از یمن به اسرائیل شلیک شد ما هم نداریم

پزشکیان در پاسخ به سوال شبکه الجزیره درباره نقش ایران در شلیک موشک اخیر هایپرسونیک از یمن به اسرائیل گفت: «الان نیروی انسانی به یمن برود یک هفته طول می‌کشد. چطور این موشک به آنجا رفته است. ما از این موشک اصلا نداریم.» 

پس از سوال مجدد خبرنگار الجزیره درباره اینکه ایران این موشک را دارد، پزشکیان گفت: «ما این نوع موشک هایپرسونیک را نداریم.» پزشکیان گفت: «اینکه ما در برابر نسل‌کشی اسرائیل در غزه با هم هماهنگیم، بله.»

روند فعلی غیرقابل ادامه است

 رئیس‌جمهوری افزود: ما امروز امکان بزرگی در کنار خلیج فارس داریم که بسیاری از کشورها حسرت داشتن بخشی از این خط آبی را می‌خورند. از این ظرفیت چرا استفاده نکنیم. باید تعادلی بین زیست محیط و تداوم زندگی ایجاد کنیم. روند فعلی غیرقابل ادامه است و اگر به آن توجه نکنیم قطعاً به مشکل می‌خوریم و نباید بگذاریم آن روز دیر شود. حرفی که زدم این نیست که امروز این اتفاق رخ دهد و پایتخت را منتقل کنیم اما باید به آن موضوع هم توجه کنیم...

وی درباره امکان توقف ساخت و ساز مسکن در تهران، اظهار کرد: ساخت و ساز اینگونه نیست که یکباره متوقف شود. رسانه کارش آگاهی رساندن است نه تثبیت بی‌ثباتی. ما در این وضعیت چه در انرژی، گاز، برق و پول به سمت فروپاشی حرکت می‌کنیم و باید راه خروج از این وضعیت را با کمک رسانه‌ها، کارشناسان و متخصصان بیابیم.

چیزی که شما می‌گویید فتنه، معلوم نیست واقعا فتنه باشد

در ادامه نشست خبری پزشکیان در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه کیهان که پرسید حضور افراد زاویه‌دار در پست‌های کلیدی می‌تواند برای کشور ایجاد مشکل کند و بر خلاف فرمایشات رهبری است، اما متاسفانه تعداد زیادی از حامیان اغتشاشات در دولت منصوب شده‌اند، آیا شما اطلاع دارید، گفت: چیزی که شما می‌گویید فتنه، معلوم نیست که واقعا فتنه باشد. شما فکر می‌کنید حق با شماست و طرف مقابل هم فکر می‌کند حق با خودش است. ما همدیگر را مثل صدر اسلام که قومیت‌های عرب در عربستان یکدیگر را سر اختلافات می‌کشتند، نکشته‌ایم. شما در یک جریانی، اعتراضی داشتید و طرف مقابل هم اعتراض دیگری داشت. حالا همه در چارچوب سخنان مقام معظم رهبری باید با هم برادر باشیم.

در چارچوب سیاست‌های رهبری و برنامه  عمل می‌کنیم

وی خاطرنشان کرد: حالا طرف مقابل شما که توانمند است نباید از توانمندیش استفاده کنیم. پس معنای وفاق چیست و چطور می‌توانیم با هم وحدت کنیم. یک ضرب‌المثل انگلیسی می‌گوید انسانی که ۴۰۰ سال کار کند و اشتباه نکند یک «مجسمه» است. نمی‌شود که انسان کار کند و اشکال نداشته باشد. ما در چارچوب سیاست‌های مقام معظم رهبری و برنامه عمل می‌کنیم.

از ولیعهد عربستان برای حضور در ایران دعوت کردیم

پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار المیادین مبنی بر توسعه روابط با کشورهای عربی به ویژه عربستان سعودی، بیان کرد: باور و اعتقاد من این است ما با هم برادر هستیم. چرا باید باهم رفت و آمد نداشته باشیم. هر حرکتی بتواند ما را به هم نزدیک کند شخصا استقبال می کنم. 

وی افزود: در گفت وگوی تلفنی با ولیعهد عربستان از ایشان دعوت کردیم تا به ایران بیایند. وحدت ما مسلمانان به اسرائیل می فهماند حق بمباران و نابودی کودکان و زنان در غزه را ندارد. اگر دست به دست هم دهیم اسرائیل جرئت نمی کند این کارها را انجام دهد.

اسماعیل می‌خواهد ما را به یک جنگ منطقه‌ای بکشد 

پزشکیان در ادامه گفت: اسرائیل با ترور اسماعیل هنیه می‌خواهد ما را به یک جنگ منطقه‌ای بکشد. ما تا حالا خویشتن داری کردیم ولی حق دفاع را برای خود در زمان و مکان مشخص با روش های مشخص محفوظ می‌دانیم.

وی اظهار کرد: ما هر راهی امکان داشته باشد تا بتوانیم موانع را برداریم پیش می گیریم. آنها از ما چیزی ساختند که اینگونه نیست. ما در وهله اول با همسایگان خود نگاه و زبان مشترک را ایجاد می کنیم که باهم می توانیم منطقه آرام و مملو از صلح را ایجاد کنیم. کسی که نمی گذارد این آرامش ایجاد شود قدرت های خارجی است. آن ها هستند که دعواهای اقتصادی و فرهنگی و قومیتی راه می اندازند.

جلوی پرونده‌سازی را خواهیم گرفت

پزشکیان ادامه داد: ما باید به عنوان مسلمان هر نوع گویش و حرفی را بشنویم و از بهترین تبعیت کنیم. ما از کرسی آزاداندیشی به دستور رهبری انقلاب دفاع خواهیم کرد و از آزاداندیشی و اینکه هرکسی نقد کند فردا برایش پرونده درست نکنند، حمایت می‌کنیم و جلوی پرونده‌سازی را خواهیم گرفت.

رئیس‌جمهور یادآور شد: در جلسه‌ای هم گفتم دانشجویانی که بیرون کرده‌اند بررسی کنید تا برگردند اما صداوسیما یک جلسه گذاشته و گفته عده‌ای از آنان توطئه‌گر هستند، مفهوم این قضیه آن نیست که توطئه‌گر برگردد، او را به قوه قضاییه بسپاریم که محاکمه کنند اما اگر کسی حرفی گفته و نظری داشته به دلیل نظر و حرفش چرا ردش می‌کنید؟ جوابش را دهید. اگر بلد نیستید خودت را بشکن. آینه چو نقش تو بنمود راست، خود شکن آینه شکستن خطاست.

رئیس‌جمهور ادامه داد: رهبری بارها تاکید کردند، کرسی آزاداندیشی بگذارید. با زور، دعوا، بیرون کردن، اخراج کردن، تبعید کردن، مملکت درست نمی‌شود. با گفت‌وگو و شنیدن حرف درست است که مملکت درست می‌شود. وگرنه ما نگفتیم آدم خائن و جاسوس را به دانشگاه بیاورید.

زیر بار زور نمی‌رویم

پزشکیان در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار راشا تودی مبنی بر اینکه قرار است شما سفر کنید به کشور روسیه و در اجلاس سران کشورهای عضو بریکس شرکت کنید، چقدر شرکت در این اجلاس ها به تحقق اهداف اقتصادی شما کمک خواهد کرد؟ خاطرنشان کرد: ارتباط ما با روسیه و چین خوب بوده و با قدرت ادامه می دهیم و اینگونه نیست اگر با دنیا صلح کنیم دوستان خود را فراموش کنیم. این دیدارها می تواند این مصوبات و نگاه هایی که شهید رئیسی داشتند را عملیاتی تر کند. مطمئنم اگر ما در بریکس و منطقه با هم تعامل کنیم تحریم های ناجوانمردانه اثرگذار نیست. ما دوست نداریم با آنها قطع ارتباط کنیم، اما دوست نداریم کسی به ما زور بگوید و ما زیر بار زور نمی رویم.

پزشکیان در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار العهد عراق درباره اینکه اول تشکر کنم به خاطر اینکه عراق را به عنوان اولین سفر رسمی خود انتخاب کردید؛ در سفر شما ۱۴ یادداشت تفاهم و همکاری مشترک به امضا رسید. آمریکایی ها همچنان تاثیر منفی در این توافقنامه ها دارند آیا ساز وکاری هست که بتوانید این توافقنامه ها را اجرایی کنید به ویژه بحث راه آهن شلمچه - بصره، بیان کرد: عراق که رفتیم خیلی با هم صمیمی بودیم و احساس می کردیم از نظر فرهنگی و رفتاری و باوری شبیه هم هستیم. به خصوص در مرزها اصلا دو طرف مرز با هم قوم خویش هستند ما با هم دشمن نبوده و نیستیم. آمریکا ما را به دعوا می اندازد نباید گول آن ها را خورده و باید به هم از نظر علمی و اقتصادی و فرهنگی و سیاسی کمک کنیم. این را هم در بغداد با رئیس جمهور، نخست وزیر و احزاب و اقلیم کردستان عراق مطرح کردیم.

وی اظهار کرد: خیلی احساس خوبی در بصره و کردستان داشتیم. مسعود بارزانی در مهاباد ایران به دنیا آمده منم در مهاباد به دنیا آمدم، او مسعود منم مسعود هستم. ما می توانیم خیلی روابط خوبی باهم داشته باشیم. قرار شد دو طرف امنیت را حفظ کرده و به هم کمک کنیم. آمریکا دلش می خواهد ما باهم دعوا کنیم اما اگر عاقل باشیم با هم دعوا نخواهیم کرد.

پیگیری می‌کنیم گشت ارشاد دیگر کسی را اذیت نکند

رئیس‌جمهوری در پاسخ به پرسش نشریه اندیشه پویا و اظهارات خبرنگارش مبنی بر اینکه پیش از آمدن به محل برگزاری برنامه تلاش کرده با گشت ارشاد مواجه نشود، گفت: باز هم گشت ارشاد اذیت می‌کند؟ قرار نبود برخورد کنند. پیگیری می‌کنیم که دیگر کسی را اذیت نکنند.

پزشکیان گفت: احترام متقابل و گفت‌وگوی متقابل و نشکستن حریم‌ها از مبانی توسعه است‌. ما باید در فرهنگ و رفتار خود این موارد را ببینیم. من با اعتقاد می‌گویم برای مردم اینجا هستم، برای خوردن و بردن و قیافه گرفتن، اینجا نیستم، باید کاری کنیم که ساختارشکنی در جامعه شکل نگیرد تا بهانه دست دیگران بدهد و کارهایی دیگری کنند.

وی ادامه داد: در این صورت چهار سال بعد گزارش نمی‌دهیم که برنامه اجرا نشده است. تیم مذکور نسبت به برنامه باید به زبان و نگاه مشترک برسند. ما روی حرفی که به مردم گفتیم، هستیم.

رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسش صداوسیما مبنی بر اینکه بالا بودن نرخ تورم معلول افزایش نقدینگی و کسری بودجه است، برنامه شما برای حل این مشکل در بودجه ۱۴۰۴ چیست؟ همچنین اولویت اصلی دولت چهاردهم چیست؟ گفت: نرم‌افزاری جلوی دزدی، رشوه، رانت و قاچاق را می‌گیریم. این مسئله اولویت دولت چهاردهم است. اگر با مردم صادق باشیم دیگر دزدی نمی‌کنیم و خلاف‌های دیگر مرتکب نمی‌شویم و بسیاری از مشکلات مردم حل می‌شود.

وی ادامه داد: حل مشکلات اقتصادی و تورم و سرمایه‌گذاری به این راحتی‌ها نیست. در نهاد ریاست جمهوری ۴۰۰۰ نیروی انسانی داریم. آنها را چه کار کنیم. آنان هم تقصیری ندارند چون دولت‌ها استخدام کرده‌اند. به دلیل ناآگاهی و فقدان علم مدیریت هر کسی مسوول شد، برای خودش در دستگاه ها لشکر آورده است.

رفع فیلترینگ، در دستور کار است

پزشکیان در پاسخ به پرسش عصر ایران درباره رفع فیلترینگ، گفت: این موضوع در دستور کار است و جمع‌بندی در شورای امنیت صحبت می‌کنیم و پیگیری می‌کنیم که اجرا شود. تلاش می‌کنیم که این امر هرچه سریع تر انجام شود، اما با روندی که هست این هفته باید به آمریکا برویم و بعد هم یک سفر استانی داریم‌. در آمریکا هم باید خود را آماده کنیم که از حقوق مردم کشور خود دفاع کنیم.

با کسی دعوا نداریم

پزشکیان در پاسخ به پرسش خبرنگار ژاپنی درباره ادعای آمریکا و اروپا درباره ارسال موشک از ایران به روسیه و تحریمهای جدید ایران در این زمینه و واکنش دولت چهاردهم به این وضعیت، اظهار کرد: ما و روسیه با یکدیگر تعامل و کار می‌کنیم. در حالی که غرب ما را تحریم کرده است روسیه به ما کمک کرده و ارتباطاتی با ما وجود دارد و نمی‌شود که ما با روسیه ارتباطات خود را نداشته باشیم، اما با قاطعیت می‌گویم ما چیزی نداده‌ایم زیرا ما به دنبال صلح هستیم و با کسی دعوا نداریم. اتفاقاً آنان (غربی‌ها) می‌خواهند ما را تحریم کنند.

وی‌ادامه داد: تمام تلاش ما در گفت‌وگوها و مناظراتمان در داخل کشور و منطقه این بوده که با کشورها صلح کنیم؛ زیرا با صلح، کشورها توسعه پیدا می‌کند و با دعوا هیچ کشوری توسعه پیدا نمی‌کند. این امر به نفع ما منطقه اروپا و تمام دنیا است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم جنگی را در منطقه تقویت کنیم آنها (غربی‌ها) می‌خواهند این کار را بکنند. در مدتی هم که ما آمده‌ایم به‌هیچ عنوان این اتفاق (ارسال موشک) نیفتاده است، اما ما با روسیه ارتباط داریم، داشتیم و داریم و خواهیم داشت.

رئیس دولت چهاردهم ادامه داد: دیدگاه ما در تمام جنگ‌ها این است که همه حریم خود را حفظ کند و هیچ کشوری نباید به کشور دیگر تجاوز کند، اما اینکه چرا روسیه این کار را کرده است باید از اروپایی‌ها بپرسید که چرا کاری کردند که پیمان‌شکنی کردند تا اینگونه شود، زیرا آنها در ابتدا قرار نبود کاری کنند تا مرزها به هم بریزد.

حاضر نیستم ایران در چشم خارجی‌ها ضعیف دیده شود

وی ادامه داد: به من گفته بودند که چرا می‌گویی مردم بیایند پای صندوق؟ جواب دادم چون خارجی‌ها و دشمنان تلاش می‌کنند مردم پای صندوق‌ها نروند. من حاضر نیستم ایران در چشم خارجی‌ها ضعیف دیده شود. بنده هم گفتم اگر مردم بیایند سر صندوق‌ها به من رای می‌دهند و به آنان رای نمی‌دهند و همانطور هم شد. ۴۰ درصد دور اول به ۵۰ درصد دور دوم افزایش یافت، اتفاق بزرگی بود. مردم گول نخوردند و آنهایی هم که نیامدند دلشوره داشتند که حق هم داشتند.

می‌گویند ۶۰ - ۷۰ میلیون تومان به حسابم واریز می‌شود

پزشکیان گفت: خدا وکیلی نمی‌دانم که چقدر می‌گیرم اما می‌گویند ۶۰ - ۷۰ میلیون تومان به حسابت واریز می‌کنیم. من به پول‌هایی که به حسابم واریز می‌کنند نیازی ندارم. از من گذشته به این پول‌ها و زمین‌ها نیازی داشته باشم. تمام تلاشم سر بلندی ایران، ایجاد وحدت و انسجام و راحتی مردم و دفع توطئه‌های دشمنان است.

واکنش پزشکیان به موضوع رفع حصر کروبی و موسوی

پزشکیان، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در پایان نخستین نشست دو ساعته خود با نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی در پاسخ به پرسشی درباره رفع حصر، گفت: مشکل آقای کروبی حل است برای آن دیگری هم داریم کار می‌کنیم، ولی دیگر نباید با نظام درافتاد.

وی تاکید کرد: دیگر چه کار باید می‌کردیم. همین قدر که یک قدم برداشته شد، خوب است. آن قدم را هم بگذارید، باشد.

گفتنی است بیش از ۳۰۰ خبرنگار، عکاس و تصویربردار داخلی و خارجی نخستین نشست خبری رئیس جمهور نهم را پوشش دادند و مجری این نشست هادی حیدری، بود.