برخوردهای دوگانه با فساد مدیران دولتی از جمله مواردی است که یک عضو کابینه دولت اصلاحات،‌ در گفت‌وگو با خبرآنلاین مطرح کرد و گفت:  برخوردها با فساد در کشور از دوگانه بیشتر است بلکه چندگانه و حتی هزارگانه است، برای مثال به خاطر دزدی یک گوسفند دست یک نفر را قطع می‌کنند اما برای وزیر کشاورزی دولت سابق که مواردی نظیر چای دبش و نهاده‌های دامی در دوره او مطرح شده و خود در آن نقش داشته، ۳ سال زندان در نظر گرفتند و بعد هم مرخصی می‌دهند و بیرون می‌آید.

مصطفی هاشمی‌طبا، افزود: البته برخورد با اغماض تنها شامل دولت سیزدهمی‌ها نمی‌شود بلکه افرادی نظیر جلیلی هم در دایره این برخوردها قرار می‌گیرد.

برای انجام فسادها، محمل مذهبی هم درست می‌کنند

وی درباره دلیل اصلی برخوردهای چندگانه با فساد تصریح کرد: به نظر می‌رسد قدرت‌هایی در ایران هستند که در نگاه به قانون تاثیر دارند، یعنی قانون را به صورت دیگری می‌بینند و از همه بدتر اینکه بعضاً برای فسادی که انجام دادند، محمل مذهبی هم درست می‌کنند. برای مثال می‌گویند واجب است درباره مواردی که لازم می‌دانند، تهمت درست کنند.

به گفته هاشمی‌طبا، از این موارد زیاد است. در مورد احکام قضایی هم می‌گویند اگر قاضی مدرک نداشته باشد خودش باید تشخیص دهد و تشخیص او مهم است، بعد هم قضات افراد مختلفی هستند که تعابیر مختلف دارند، لذا مشکل قانون‌گذاری و استنباط‌های شخصی و دینی از طرف افراد وجود دارد.

وی به عنوان نمونه‌ای دیگر به وام عشقی اشاره و تصریح کرد: در قضیه بورس که مدیرعامل آن ۲میلیارد تومان برای خودش وام گرفته، می‌گویند برای وام هم سپرده گذاشته و در نهایت ۳۰ میلیون تومان قسط می‌دهد، ماهی ۴۰ میلیون تومان در جیبش می‌گذارد و در نهایت هم ۲ میلیارد تومان دستش است.

افرادی چون جلیلی به خاطر کرسنت

 میلیاردها ضرر به ایران زدند

این عضو کابینه دولت اصلاحات،‌ در این مورد که آیا«نگاه جناحی در این نوع مواجهه اثرگذار بوده است، یا خیر؟»، نیز گفت: جلیلی به دلیل تصمیم‌گیری‌های که بابت قضیه کرسنت کرده حدود ده‌ها میلیارد به این ایران ضرر وارد کرده است، تا جایی که حتی احمدی‌نژاد هم مخالف تصمیم‌گیری جلیلی بوده اما او هنوز هست و می‌گوید من دولت سایه هستم، بعد هم پرچم عراق را دور گردنش می‌اندازد و از طرفی هم عضو شورای عالی امنیت ملی است. من واقعا این موارد را نمی‌فهمم خیلی از موارد را نمی‌فهمم. وی ادامه داد: ما در ایران نه قانون، نه مقررات و نه حکم داریم. الان درباره همین اصطلاحی که جلیلی درباره دولت سایه به کار می‌برد، سوال این است که او از کجا دولت سایه شده؟ شاید به او الهام می‌شود و جبرئیل بر او نازل می‌شود.

از کنار تصویب نشدن FATF کلی سوءاستفاده می‌کنند

هاشمی‌طبا در این خصوص که در جریان مناظره‌های انتخاباتی گفته شد که جلیلی و طیف نزدیک به او به دلایل جناحی مانع‌تراشی کردند؛ یادآور شد: خیلی از موارد است. یکی همین FATF است که از کنار آن کلی سوءاستفاده می‌کنند، چراکه مراودات ما با بانک‌های جهان قطع شده است. البته بنده مقاله‌ای در این مورد نوشتم و مواردی را لیست کردم و گفتم من نمی‌فهمم چه کار می‌توان کرد.

کدام اصولگرا؟ حتما جلیلی اصولگرا نیست

وی در ادامه با رد اصولگرایی جلیلی، گفت: کدام اصولگرا؟ کدام آدم اصولگرا به کشور خود لطمه وارد می‌کند؟ حتما اینها اصولگرا نیستند. نمی‌دانم باند، گروه و حزبی هستند که من از آن خبر ندارم.