رانگن برگمن، جولیان بارنز، فرناز فصیحی و آدام راسگون در نیویورک تایمز نوشتند: مقام های ایرانی، آمریکایی و اسرائیلی روز جمعه گفتند، انتظار می‌رود ایران اقدام انتقام جویانه علیه اسرائیل به تلافی ترور اسماعیل هنیه، رهبر شاخه سیاسی حماس در تهران را به تاخیر بیاندازد تا به میانجیگران اجازه دهد تلاش‌های همه جانبه‌ای را به منظور دستیابی به آتش بس در غزه صورت دهند.

مقام های ارشد آمریکایی، اسرائیلی، مصری و قطری روز جمعه برای دومین روز متوالی در دوحه پایتخت قطر دیدار کردند تا تلاش های خود برای برطرف کردن شکاف‌های باقیمانده بین اسرائیل و حماس را تداوم ببخشند. در پایان این دور از گفتگوها کشورهای آمریکا، مصر و قطر در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که یک «پیشنهاد برطرف‌کننده اختلافات» را به هر دو طرف ارائه کرده‌اند. انتظار می‌رود مقام‌های ارشد این سه دولت قبل از پایان هفته دوباره در قاهره با یکدیگر دیدار کنند.

هنوز مشخص نیست که آیا این زمان‌بندی تغییری در ارزیابی‌های ایران ایجاد خواهد کرد یا نه. منطقه به مدت بیش از دو هفته با اضطراب و نگرانی در انتظار اقدام تلافی‌جویانه ایران و متحدانش بابت ترور اسماعیل هنیه، رهبر شاخه سیاسی حماس و فواد شکر، یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله در بیروت به سر برده است. ایران و حزب‌الله هر دو وعده انتقام داده و موجب افزایش نگرانی‌ها از بروز یک جنگ 

تمام عیار شده‌اند.

پنجشنبه شب در پایان روز نخست گفتگوها، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر با علی باقری کنی، سرپرست وزارت امور خارجه ایران تلفنی گفتگو کرد. به گفته دو مقام ایرانی و سه مقام دیگر مطلع از جزئیات این گفتگو که نخواستند نامشان فاش شود، نخست وزیر قطر در این گفتگو از ایران خواست تا با توجه به مذاکرات آتش بس در دوحه از هرگونه افزایش تنش اجتناب ورزد.

به گفته پنج مقام اسرائیلی، برآوردهای دستگاه اطلاعاتی اسرائیل تا روز جمعه نشان می‌دهد که حزب‌الله و ایران سطح آمادگی واحدهای راکتی و موشکی خود را پایین آورده‌اند. این مقام ها افزودند، اسرائیل اکنون معتقد است پاسخ ایران و متحدانش که ظاهرا تاکنون چندین بار به تعویق افتاده در تاریخی دیگر انجام خواهد گرفت. آنها همچنین هشدار دادند که ارزیابی آنها با توجه به سیال بودن تحولات منطقه به سرعت رو به تغییر است. اطلاعات کسب شده در این زمینه پراکنده است و مدام تغییر می‌کند و ایران و حزب‌الله به ارزیابی مداوم وضعیت شهرت دارند.