معاون پیشین محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست، گفت: در ماه‌های ابتدایی دولت قبل، ۵۰ تا ۶۰ مدیر باسابقه سازمان محیط‌زیست برکنار شدند که اغلب این برکناری‌ها، جنبه سیاسی و جناحی داشت؛ به نحوی که می‌توان گفت در دولت سیزدهم، پروژه خالص‌سازی در سازمان حفاظت محیط‌زیست هم اجرا شد.

حمید ظهرابی، در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران، خاطرنشان کرد: آن‌قدر در انجام این کار عجله داشتند که متاسفانه نتوانستند نیروهای کیفی مناسبی را جایگزین کنند که این مساله آسیب‌های زیادی را به محیط‌زیست کشور وارد کرد.

وی به‌عنوان یکی از افرادی که نام او از ابتدا توسط شورای راهبری انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم به عنوان نامزد احتمالی نشستن بر کرسی ریاست سازمان حفاظت محیط‌زیست مطرح شده، با تاکید بر این که اغلب برکناری‌های انجام‌شده در ماه‌های ابتدایی دوره کنونی مدیریت سازمان محیط‌زیست، جنبه سیاسی داشت، گفت: بسیاری از مدیرانی که در این دوره کنار گذاشته شدند، سال‌ها در دولت‌های مختلف اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب کار کرده بودند و در سازمان محیط‌زیست، معمولا انجام این حجم از تغییرات جناحی مرسوم نبود.

به گفته وی، دولت سیزدهم با این که وعده داده بود چهره‌های جوانی را جایگزین خواهند کرد، اما همین اصل جوانگرایی را هم مورد توجه قرار نداد و نتوانست انتخاب‌های خوب و سازنده‌ای انجام دهد. 

ظهرابی در ادامه تصریح کرد: رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست باید در انتصاب‌های خود به رزومه و شناسنامه کاری افراد توجه کند و نباید با این ادعا که قصد دارد نیروی جوان و تازه‌نفس به میدان بیاورد، افرادی را بدون انجام بررسی‌های کافی در سمت‌های مدیریتی حساس سازمان مستقر کند، زیرا خروجی چنین انتصاب‌هایی، اتخاذ تصمیمات نادرست مدیریتی خواهد بود. 

دستگیری برخی مدیران در دولت سیزدهم 

به دلیل ابهامات مالی

معاون پیشین محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط‌زیست همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ابهامات مالی باعث برکناری برخی مدیران سازمان در دولت سیزدهم شد، بیان کرد: متاسفانه برخی افراد که در دولت سیزدهم در سازمان محیط‌زیست مستقر شدند، تصمیمات نابجایی گرفتند که بعدا معلوم شد دچار مشکلاتی بودند که دستگاه‌های نظارتی نیز به این مساله ورود پیدا کردند و دستگیری‌هایی از مدیران سازمان محیط‌زیست در این دولت انجام شد. 

کاهش ۵۰ رتبه‌ای شاخص عملکرد محیط‌زیستی ایران در دولت سیزدهم

به گفته ظهرابی، در سال ۲۰۰۴، رتبه شاخص عملکرد محیط‌زیستی ایران در دنیا ۵۳ بود، اما این عدد در سال ۲۰۲۰ به ۶۷ تنزل پیدا کرد و در سال ۲۰۲۲ هم این عدد به ۱۳۳ رسید؛ یعنی در طول حدود دو دهه گذشته، جایگاه کشورمان از نظر شاخص ارزیابی عملکرد محیط‌زیستی، ۸۰ رتبه در سطح جهان کاهش یافته که بیش از ۵۰ رتبه از آن مربوط به دولت سیزدهم

 بوده است.