خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه در گزارشی با استناد به گفته‌های پنج منبع، به بررسی چرایی و چگونگی «مهندسی انتخابات» اخیر توسط رهبر انقلاب، به منظور پیروزی مسعود پزشکیان پرداخت.

بنا بر این گزارش، مقامات اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران پیش از برگزاری رای‌گیری زودهنگام طی دیداری با آیت‌الله خامنه‌ای، با اشاره به مشکلات اقتصادی و ... هشدار داده بودند در نتیجه تحریم گسترده این انتخابات، تنها ١٣ درصد مردم به صندوق‌های اخذ رای مراجعه خواهند کرد.

به گفته آنها، رهبر انقلاب پس از این دیدار تصمیم به برگزاری یک انتخابات «به دقت سازماندهی‌شده» گرفت و زمینه را برای انتخاب پزشکیان فراهم کرد.

کانال تحلیلی-  سیاسی «جامعه‌نو»، نقدی به شرح زیر بر این گزارش نوشته است.

«رویترز خبرگزاری دروغگویی نیست و چون کارش را خوب بلد است معتمد اکثر کشورهاست. خبر دروغ نمی‌دهد و گزارشی  هم که اخیرا درباره مهندسی انتخابات ایران داده دروغ نیست. یعنی واقعا با پنج نفر از اشخاص معتمد داخل حکومت صحبت کرده که گفته‌اند {آیت‌الله} خامنه‌ای انتخابات را مهندسی کرد تا پزشکیان را رئیس‌جمهوری کند.  اما خمیرمایه و اصل خبر دروغ است و از آنجا آشکار، که ایرانی‌های بی‌مبالات آن را طراحی کرده‌اند نه انگلیسی‌های پدر سوخته! در گزارش رویترز گفته می‌شود دستگاه امنیتی گزارشی  در اردیبهشت به رهبری داده که ۱۳ درصد در انتخابات شرکت می‌کنند. و {ایشان} هم در یک ساختمان امن جلسه کرده و نقشه کشیده که پزشکیان را که آدم مورد اطمینانی است پیش بیاورد تا تعداد بیشتری در انتخابات شرکت کنند و....

جعلی بودن داستان از آنجا آشکار است که در این قصه‌پردازی تاریخ برگزاری سه جلسه منتهی به این نقشه را اردیبهشت اعلام کرده‌اند، درحالی که سقوط هلیکوپتر منجر به مرگ رئیس‌جمهور پیشین،  در روز ۳۰ اردیبهشت بوده است. معنایش این است که نقشه کذایی قبل از فوت آقای رئیسی طرح شده است!!؟ (ببینید از این حرف چه نتایج مخوفی قابل استخراج است).  برای پوشاندن کذب بودن داستان، مجوز حرف زدن درباره‌اش را به لیلاز پرچانه هم داده‌اند تا  در کنار آن پنج مقام مخفی، یک آدم شناخته شده هم حرف بزند و قصه محکمی بسازند. برای تحقیر پزشکیان هم اضافه کرده‌اند که خودش از بازی خبر نداشته و دلیلش اینکه گفته انتظار تایید صلاحیت نداشته و....

نیاز یک جناح شکست خورده در حکومت  به این داستان کاملا قابل درک است: 

۱- به مردم می‌گوید حکومت کلاه سرتان گذاشته و آدم خودش را به شما قالب کرده است.

۲-به جماعت آزرده و باورمند و مومن به حکومت می‌گوید غصه نخورید، این آدم را هم خودمان آوردیم.

۳-به بیگانه پیام می‌فرستد که در این کشور برگ از شاخ درخت نمی‌افتد مگر به اراده یک نفر. شاید مفید باشد، اما در افکار عمومی جهان، ایران را ویرانتر از این که هست معرفی می‌کند.

برادرها خسته نباشند!