رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس و استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی درمورد انتشار خبر تعلیق موقت موافقتنامه همکاری میان ایران و روسیه را فضای برزخی ناشی از رفتن دولت رئیسی و روی کار آمدن دولتی غیرهمسو با روسیه در جریان انتخابات آتی دانست.  حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران، تصریح کرد: تحلیل من این است که یکی از اهداف دولت روسیه تاثیرگذاری بر فضای انتخابات ایران است. به طور کلی روس‌ها نگران هستند که جریانی خلاف منافع روسیه در ایران دولت تشکیل دهد.

به گفته وی، ازقیافه هیات ایرانی در نشست سرپرست وزارت خارجه ایران با طرف روسی مشخص بود که یک اوضاع برزخی بر مناسبات ایران و روسیه حاکم شده، ولی الان که این خبر منتشر شد، به هر حال می‌شود گفت نمایان‌شدن چند باره چهره روس هاست. 

فلاحت‌پیشه ادامه داد:  روسیه می‌داند که ایران در این دوران گذار به‌سر می‌برد و معلوم نیست که دولت آینده ایران چه شرایط و چه سیاست‌هایی داشته باشد، موافقتنامه همکاری 20 ساله را یا همکاری بلندمدت را اعلام کرده، به خاطر اشکالاتی که در طرف ایرانی وجود دارد، به حالت تعلیق درآورده؛ اصلا این موافقتنامه اجرایی نشده بود، یعنی حتی برخلاف چینی‌ها که گام‌هایی را برای اجرای موافقتنامه بلندمدت با ایران برداشتند، روس‌ها عملا در رابطه با این موافقتنامه کاری نکردند و تنها مناسباتی که با ایران را پیش می‌برند، همین مناسباتی است که با هدف کشاندن پای ایران به جنگ اوکراین صورت می‌گیرد، وگرنه کاری در رابطه با این موافقتنامه روس‌ها انجام نداده بودند، ولی در شرایط گذار ایران مباحث مختلفی توسط کاندیداها، طرفداران و رسانه‌های ایرانی مطرح می‌شود.

رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: بخش عمده این مباحث هم انتقاد به سیاست خارجی یک سویه و آسیب‌ساز دولت گذشته است، سیاستی که باعث وابستگی ایران به روسیه شد و انتقاداتی که مطرح می‌شود. بنابراین روس‌ها در این شرایط سعی کردند یک پیام را برای فضای سیاسی - انتخاباتی ایران ارسال کنند، موافقتنامه‌ای که اصلا وارد حوزه اجرا نشده را اعلام کردند به خاطر مشکلاتی که در طرف ایرانی به وجود آمد. این موافقتنامه به حالت تعلیق درآمده است. استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی،‌ افزود: من معتقدم چنین رفتارهایی از روس‌ها قابل پیش‌بینی است. حداقل کسانی که سیاست خارجی کشور را به صورت یکجانبه به روسیه وابسته کردند، با چنین رفتارهای تحقیرآمیزی آشنایی دارند که عرض کردم در همین نشست هیات ایرانی، نشست این هفته هیات ایرانی با طرف روسی می‌شد از قیافه طرف ایرانی خواند که روس‌ها یک سورپرایز دیگر را برای ایرانیان دارند و این یک بازی سیاسی است و من اتفاقا معتقدم این موضوع می‌تواند به عقلانی‌شدن بیشتر سیاست خارجی ایران در ایام انتخابات کمک کند.