طهمورث حسینی

حسین الله‌کرم، رهبر معنوی انصار حزب‌الله ‌که در دهه‌های هفتاد و هشتاد با برهم زدن تجمعات مختلف به «گروه فشار» معروف شده بودند؛ در فراخوانی اعلام کرد می‌خواهد حزب سیاسی تشکیل دهد.

سال‌ها مجموعه موسوم به انصار حرب‌الله ‌معتقد بود که فعالیت آنها در چارچوب قانون تعریف نمی‌شود زیرا براساس وظیفه خود تنها به دنبال تحقق «امر به معروف» هستند.

حالا او قرار است حزب جمعیت رزمنده مدافع انقلاب اسلامی (رزما) را راه‌اندازی کند.

به گفته‌ی حسین الله‌کرم که دبیر هیأت موسس این حزب است، جمعیت رزما برای فعالیت، مورد تایید کمیسیون ماده ۱۰ احزاب وزارت کشور قرار گرفته است. او ابراز امیدواری کرده که این حزب «در راستای اجرای فرامین امام خامنه‌ای درباره گام دوم انقلاب اسلامی، حضور گسترده پیشکسوتان جهاد و مقاومت را تحقق بخشد»

 

انصارحزب‌الله؛ از حضور خیابانی تا شکایت قضایی

پایان جنگ هشت ساله ایران و عراق و برگشتن رزمندگان به شهرها همراه با سرخوردگی پذیرش قطعنامه، آغازگر تحولاتی بود که برخی از رزمندگان را به فکر تشکیل انصار حزب‌الله‌ در دهه هفتاد انداخت.

دولت اکبر هاشمی رفسنجانی نیز با رویکرد سازندگی تحولاتی را در اقتصاد و البته فرهنگ و سیاست رقم زد. تغییرات رخ داده در شیوه حکمرانی و حتی سبک زندگی باعث‌ شد برخی از رزمندگانی که از جنگ برگشته بودند و نگاه‌های آرمان‌گرایانه‌ای داشتند؛ نسبت به این تغییرات فرهنگی واکنش نشان دهند. موسسه فرهنگی انصار حزب‌الله ‌در ۲۹ آذر ۱۳۷۳ به همت جمعی از رزمندگان و جانبازان هشت سال دفاع مقدس از وزارت ارشاد مجوز فعالیت گرفت.

تاسیس انصارحزب‌الله ‌با دغدغه‌هایی همانند مقابله با بدحجابی، تهاجم فرهنگی در عرصه مطبوعات، کتاب، سینما و تلویزیون صورت گرفت. آنها بر این باور بودند که تلاش دارند اذهان نیروهای حزب‌اللهی را به چاره‌جویی برای رفع معضلات کلان فرهنگی معطوف کنند.

«حسین الله‌کرم»، «عبدالحمید محتشم»، «مسعود ده‌نمکی»، «حسین سازور» و «ذبیح‌الله‌بخشی‌زاده» معروف به حاجی بخشی تعدادی از افراد مهم و شناخته شده‌ای بودند که انصار حزب‌الله ‌را تاسیس کردند.

ظهور و بروز بیرونی انصار حزب‌الله‌ در دهه هفتاد با تجمع برای مخالفت با برخی مسائل فرهنگی همراه بود. پس از روی کار آمدن دولت محمد خاتمی و آغاز دوران اصلاحات، انصار حزب‌الله ‌بر تحرکات خود افزود. برخورد با دانشجویان در سخنرانی دکتر سروش در دانشگاه تهران، جنجال تبلیغاتی وسیع علیه «سیدمحمد خاتمی» در انتخابات دوم خرداد ۱۳۷۶ و متهم کردن طرفداران او به بی‌دینی، تجمع علیه برخی فیلم‌های سینمایی، تجمعات اعتراضی به فعالیت‌های «عطاالله ‌مهاجرانی» در وزارت ارشاد خاتمی، اعتراض به انتشار برخی کتاب‌ها و فعالیت بعضی مجله‌ها و روزنامه‌ها و از همه مهم‌تر علیه بدحجابی از جمله اقدامات انصار حزب‌الله‌ در دهه هفتاد و هشتاد بود.

البته تاریخ‌نگاری وقایع آن زمان نشان می‌دهد که ردپای این گروه را در برخی حوادث سیاسی و امنیتی هم می‌توان یافت. انصار حزب‌الله ‌البته هیچگاه رسما مسئولیت اتفاقاتی چون ترور «سعید حجاریان»، وقایع کوی دانشگاه تهران، حمله به برخی وزرای دولت خاتمی در نماز جمعه و به هم ریختن سخنرانی اعضای دولت اصلاحات و نمایندگان اصلاح‌طلب در شهرهای مختلف را نپذیرفت، اما همیشه گمانه‌زنی درباره آنها و نقششان وجود داشت.

البته با روی کار آمدن دولت احمدی‌نژاد این جریان کم کم از خیابان‌ها هم جمع شد و سعی کرد راه دیگری را در پیش بگیرد. به گفته محتشم یکی از موسسان این جریان، آنها تلاش کردند روش‌های مدنی در پیش بگیرند. البته مفهوم روش مدنی از نگاه جریان موسوم به گروه فشار تعریف دیگری داشت: «سعی کردیم با شکایت به دنبال اهداف خود باشیم.»

 

مردی با شعارها و رفتار رادیکال

انصار حزب‌الله ‌و حسین الله‌کرم دو نام جداناشدنی از هم هستند. در ٢٤سالگی راهی جبهه شد و تا پایان جنگ هم در مناطق مرزی حاضر بود، او فرماندهی تیپ مسلم‌بن‌عقیل، تیپ ۳۱۳ لشکر الزهرا(س) و فرماندهی مستقیم عملیات مطلع‌الفجر را برعهده داشت؛ چنان‌که به سردار الله‌کرم شهره شده بود. البته شهرت «الله‌کرم» فرامرزی است، او به واسطه اقداماتش جزء ٣٢ مقام ایرانی بود که در فروردین سال ٩٢ از سوی اتحادیه اروپا به اتهام نقض حقوق شهروندان ایرانی از ورود به کشورهای عضو این اتحادیه منع شد. اوج فعالیتش در دوران اصلاحات بود. همان سال‌ها که فعال اعتراضات خیابانی بود و شعارهایی چون «مرگ بر بدحجاب»، «مرگ بر رپی‌ها»، «نه سازش نه تسلیم»، «امربه‌معروف ما ضد بی‌بندوباری است»، «قیام امروز ما ضد بی‌بندوباری است» و «حسین، حسین شعار ما شهادت افتخار ماست» را با هدف امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در شهرک غرب و مقابل دانشگاه تهران سر می‌داد.

او را باید با مواضع تند و سرسختش شناخت. جملات و حرف‌های عجیب او در این دو دهه کم نیست اما برخی از آنها نشانه جهان‌بینی این تفکر هم هست. مثلا در داستان حجاب از آن دسته افرادی است که معتقد به برخورد سرسخت با مخالفان است: «موافقان برخوردهای خشونت‌آمیز معتقدند چون ایرانیان قبل و بعد از اسلام به حجاب علاقمند بوده‌اند و از سویی اجرای قانون ولو قانون‌ بد بهتر از بی‌قانونی است پس باید حتی با خشونت «بدحجاب» را مطیع قانون حجاب کرد.»

او ادامه می‌دهد: «البته جا دارد بگویم قانون حجاب قانونی بسیار خوب و مطابق سنت و قوانین الهی است؛ لذا «بی‌حجاب» باید به آن تمکین کند تا از یک طرف جلوی آنارشیسم و بی‌قانونی گرفته شود و از طرفی دیگر قوانین الهی بر‌ جامعه حاکم گردد. گرچه در این وضعیت «بی‌حجابی» هیچ نسبتی با جامعه دینی ایرانیان ندارد و برخورد با آن به معنای برخورد با بی‌قانونی و براندازی است. بر همین اساس جامعه نه تنها به سوی لجبازی نمی‌رود بلکه با پذیرش قانون مقابله با «بدحجابی» و «بی‌حجابی» ولو به شکل قهری و خشونت‌آمیز موافق بوده و این نوع برخورد موجب گسترش حجاب می‌دانند.»

الله‌کرم سال 1396 هم درباره حضور زنان برای دیدن مسابقه والیبال تهدیدی را در اینستاگرام خود منتشر کرد.

او در تصویری هشدار داد که اگر جلوی ورود زنان به سالن‌های والیبال برای تماشای مسابقات تیم ملی مردان گرفته نشود، «دانشجویان حزب‌الله‌ نمازجمعه تهران» بر اساس توصیه‌های آیت‌الله‌خمینی و امر آتش به اختیار آیت‌الله‌ خامنه‌ای جلوی این ورود را خواهند گرفت.

شاید یکی از جنجالی‌ترین واکنش‌های او دفاع ضمنی از سعید طوسی بود. آذر 1395 در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «سعید طوسى، قارى قرآن و وابسته به شورای‌ عالى قرآن که در آموزش نوجوانان فعال بوده، متهم است  در سفر به مسابقات ترکیه با یکى از نوجوانان ارتباط جنسى گرفته است. این در حالى است که مقررات شورای‌عالى قرآن اجازه سفر بدون خانواده را به نوجوانان نمى‌دهد.»

 

پیشرفتی حاصل نشده، معانی قلب شده‌اند

مردادماه سال گذشته رسانه‌ها خبر دادند که حسین الله‌کرم با حکم رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تهران و تهران مرکزی، به عنوان «سرپرست گروه آموزشی اندیشه سیاسی و مسائل ایران» دانشکده علوم سیاسی منصوب شده است. این حکم در حالی صادر شده است که رئیس گروه باید در فرآیند انتخابی و توسط اعضای هیأت علمی انتخاب شود، ولی الله‌کرم بدون شرکت در انتخابات به این سمت رسیده و به همین دلیل حکم «سرپرستی» برای او صادر شده است.

البته بجز الله‌کرم، بسیاری از چهره‌های انصار حزب‌الله‌ دستخوش تطور شده‌اند. مسعود ده‌نمکی فیلم‌ساز شد. کردمیهن، به عنوان چهره برجسته حمله به سفارت عربستان فست فود زده است. کمیل کاوه، مسئول انصار حزب‌الله ‌اصفهان که در جریان اکران فیلم آدم‌برفی در اصفهان و حمله به سینماهای اکران‌کننده این فیلم، متهم و محکوم شده بود به کار انتشارات روی آورده است و صادق اشک‌تلخ، مسئول انصار حزب‌الله ‌کرمانشاه از شورای شهر آنجا زمینی گرفته و غرفه‌بندی کرده تا نمایشگاه‌های مختلف برگزار کند.

بسیاری باور دارند که دگرگونی افراد منسوب به انصار حزب‌الله ‌نه به دلیل تغییر دیدگاه این افراد، بلکه به دلیل تحولات اجتماعی شکل گرفته است. زیرا نه استادی در دانشگاه، نه کارگردانی در سینما، نه کار فرهنگی و نه تشکیل حزب از سوی این جریان، هیچ آورده‌ای برای علم و فرهنگ و سیاست ایران ندارد و تنها با قلب واژگان و استخفاف معانی بلند مواجه هستیم.

 

نه استادی در دانشگاه، نه کارگردانی در سینما، نه کار فرهنگی و نه تشکیل حزب از سوی افراد منتسب به انصار حزب‌الله‌ هیچ آورده‌ای برای علم و فرهنگ و سیاست ایران ندارد و تنها با قلب واژگان و استخفاف معانی بلند مواجه هستیم

 

حسین الله‌کرم، رهبر معنوی انصار حزب‌الله‌که در دهه‌های هفتاد و هشتاد با برهم زدن تجمعات مختلف به «گروه فشار» معروف شده بودند؛ در فراخوانی اعلام کرد که می‌خواهد حزب سیاسی تشکیل دهد. فردی که بیش از دو دهه با حضور خیابانی معتقد بود که نیازی به مجوز قانونی ندارد حالا می‌گوید که حزبش از مورد تایید کمیسیون ماده ۱۰ احزاب وزارت کشور قرار گرفته است