نماینده پیشین مجلس، گفت: این دوره فردی که مثل من آزاده و جانباز هستم و ۲ دوره توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت شده‌ام، سازنده خمپاره و کاشف نفت در خزر هستم، رد شدم. ما با دوستانمان نفت را در آب‌های عمیق خزر کشف کرده‌ایم. ۷ سال فقط مدیرعامل شرکت حفاری بوده‌ام. ۲۰سال عضو هیات مدیره شرکت‌های نفتی و حفاری بودم؛ به خاطر نطقی که در مجلس دهم در رابطه با نفت و میادین مشترک فاز 11 پارس جنوبی داشتم که آن‌هم جزو وظایفم بود چراکه نایب رئیس کمیسیون انرژی بودم، من را رد کردند. اصلا این‌ها (هیات‌های اجرایی) نه می‌دانند نفت چیست. نه می‌دانند میدان نفتی چیست، این‌ها  تفاوت میدان نفتی  با میدان‌تره بار را نمی‌دانند!

هدایت‌الله خادمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره رد صلاحیتش‌ از سوی هیات‌های اجرایی گفت: نخستین بار است چنین وضعیت بدی را می‌بینیم، یعنی وضعیت استثنایی را مشاهده کرده‌ام. حداقل من در ۲ تا ۳ دوره از انتخابات شرکت کردم ولی چنین چیزی را تا حالا نه خودم دیده‌ام، نه مطالعه کرده‌ام و نه از کسی شنیده‌ام، معمولا هیات‌های اجرایی تا این حد ورود نمی‌کردند. به گفته وی، این سازوکار‌هایی که دیگران را رد کنند و فرصت را از آن‌ها بگیرند به ضرر نظام، مردم و کشور است و بر ضد فرمایشات مقام معظم رهبری است که انتظار دارند مشارکت بیشتر باشد و مردم در صحنه باشد.

تا   قبل   از   این   دولت،   هیات‌های   اجرایی تا   این  حد    اختیار  نداشتند 

وی خاطرنشان کرد: هیات‌های اجرایی را فرماندارها تعیین می‌کنند؛ آن هم بر اساس سفارش‌های دوستان‌، کسانی را به عنوان نماینده مردمی انتخاب می‌کنند که در بین آن‌ها ساعت‌ساز، مغازه‌دار و غیره وجود دارد. این افراد هم هیچ‌گونه مسئولیتی ندارند. افراد در هیات‌های اجرایی هر ۴ سال یکبار انتخاب می‌شوند، یعنی در طول زندگی‌شان احتمالاً یکبار چنین شانسی به آن‌ها داده می‌شود و آن‌ها هم احیاناً و خدایی ناکرده هرچه دلشان می‌خواهد می‌توانند در این یک دوره‌ انجام دهند.

خادمی گفت: تا قبل از این دولت، هیات‌های اجرایی آنقدر اختیار نداشتند، استعلام‌ها را می‌گرفتند به شورای نگهبان می‌دادند، هیات‌های اجرایی بیشتر کارشان این بود که هنگام برگزاری انتخابات افرادی را بالای صندوق‌ها بگذارند و تیمی تشکیل دهند که رأی‌ها را به کمک فرمانداری بشمارند.

می‌نوشتند   ما   نماینده   کر   و  لال می‌خواهیم، ما   شرکت    نمی‌کردیم

وی افزود: آیا نماینده باید لال باشد؟ خب در شرایط هیات اجرایی و این دولت می‌نوشتند ما نماینده کر و لال می‌خواهیم لااقل ما شرکت نمی‌کردیم. این افتضاحی است که صورت گرفته است. گرچه شورای نگهبان این‌ افتضاحی که هیات‌های اجرایی به بارآورده‌اند را اصلاح می‌کند، منتهی متاسفانه شاید یک حالت مافیایی هم باشد که عده‌ای بخواهند فرصت را از بعضی‌ها بگیرند؛ چراکه بجز تهران در شهرستان‌های دیگر حتی کلان شهرها کسانی که کاندیدا می‌شوند حداقل به خانه‌های مردم می‌روند و صحبت می‌کنند تیم‌های خودشان را تشکیل می‌دهند و در صحنه هستند، گرچه انتخابات شروع نشده است اما کارهایی را انجام می‌دهند که مغایرت با انتخابات نداشته باشد و خلاف موضوع نباشد، اما به این شکل این فرصت را از ما گرفته‌اند.