سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی گفت: برای کمیسیون محرز شد که توافق انجام شده بین سازمان انرژی اتمی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خلاف قانون و تاکیدات رهبری معظم انقلاب مبنی بر عدم تخطی از قانون اقدام راهبردی است.

به گزارش ایلنا، علی خضریان در تشریح نشست کمیسیون با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی و معاونان این سازمان گفت: این جلسه در چارچوب نظارت بر حسن اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران به ویژه ماده ۶ این قانون برگزار شد.

وی با اشاره به نقش نظارتی مجلس بر اساس قانون گفت: در این جلسه علیرغم تأکید کمیسیون اصل 90 و دیگر نمایندگان مجلس جهت اطلاع ازجزئیات توافق، مشخص شد که مجلس هیچ اطلاعی از جزئیات متن توافق که خلاف قانون و تعهدات فراپادمانی بوده، ندارد و امکان نظارت بر قانون مجلس نیز وجود ندارد.

خضریان خاطرنشان کرد: پیش از این، درباره محتوای توافق مذکور از وزیر امور خارجه نیز سوال شده بود که وی اعلام کرد این پرونده نه توسط این وزارتخانه بلکه در سازمان انرژی اتمی دنبال می‌شود. وی با اشاره به گزارش ۱۰ خرداد دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به شورای حکام  مبنی بر توافق این آژانس با سازمان انرژی اتمی ایران در مورد افزایش نظارت‌ها و ایجاد نظارت‌های فراپادمانی گفت: در حالی که جمهوری اسلامی ایران خود را مکلف به همکاری و تعامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب مقررات پادمانی دانسته و با توجه به اینکه بر اساس تأکید رهبری معظم انقلاب نباید تعهدات فراپادمانی را بپذیرد متأسفانه بر اساس بیانیه آژانس حدود ۱۰ دوربین فراپادمانی در کارگاه تولید سانتریفیوژ در سایت اصفهان نصب شده است.