آمریکا می‌گوید همکاری‌های نظامی ایران و روسیه رو به گسترش و در حال تعمیق است و از جمله روسیه در حال ساخت کارخانه‌ای است تا پهپادهای طراحی ایران را در خاک خود تولید کند. به گزارش بی‌بی‌سی فارسی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، با در اختیار گذاشتن تصویری ماهواره‌ای از کارخانه ادعایی در منطقه ویژه اقتصادی آلابوگا در روسیه، گفت روسیه در حال دریافت اطلاعات و تجهیزات لازم از ایران است. به گفته جان کربی، این کارخانه می‌تواند تا اوایل سال میلادی آتی به بهره‌برداری کامل برسد. سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید با اشاره به حملات اخیر پهپادی به کی‌یف، پایتخت اوکراین و ایجاد وحشت میان غیرنظامیان، مدعی شد: «تا ماه مه، روسیه از ایران صدها پهپاد تهاجمی یک‌طرفه (انتحاری) و همین‌طور تجهیزات تولید پهپاد از ایران دریافت کرده است.»

سخنگوی امنیت ملی آمریکا نقشه‌ای را در اختیار خبرنگاران گذاشته که به گفته او مسیر انتقال پهپادهای ایرانی به روسیه و سپس جبهه جنگ در اوکراین را نشان می‌دهد. بنا بر آنچه آمریکا مدعی است، پهپادهای ایرانی در بندر امیرآباد، در نزدیکی بهشهر بارگیری شده و از طریق دریای خزر به بندر مخاچ‌قلعه در جمهوری داغستان روسیه می‌روند، جایی که روسیه پس از آن از دو مسیر پهپادها را برای استفاده در میدان جنگ به سمت مرزهای غربی خود می‌فرستد.

وی این «اتحاد کامل دفاعی» را «مضر به حال اوکراین، همسایگان ایران و جامعه بین‌الملل» دانست و گفت آمریکا تمام تلاشش را می‌کند تا این همکاری نظامی به هم بخورد. سخنگوی امنیت ملی آمریکا عمومی کردن این اطلاعات را بخشی از تلاش در اختلال در همکاری نظامی ایران و روسیه خواند و هشدار داد: «آماده بیش از این هم هستیم».