عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: بر اساس صحبت‌های رهبری مبنی بر سرعت عمل در تشکیل دولت، آقای رئیس جمهور روز پنجشنبه برنامه و خط مشی دولت خود را همراه با وزرا مطرح و به مجلس معرفی می‌کند و مجلس بدون هیچگونه وقفه‌ای از صبح شنبه، کار بررسی تک تک افراد پیشنهادی را در کمیسیون‌های تخصصی مربوطه آغاز می‌کند.

ابراهیم رئیسی امروز به عنوان هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران با ادای سوگند در مجلس، رسما کار خود را در قوه مجریه آغاز خواهد کرد و پس از آن جلسات رأی اعتماد مجلس به کابینه پیشنهادی رئیسی آغاز خواهد شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی در این رابطه اظهار کرد: کار رأی اعتماد بلافاصله از روز شنبه آینده برابر آئین‌نامه شروع می‌شود و تا روز سه‌شنبه رأی‌گیری نهایی انجام خواهد شد.

وی افزود:  برای آشنایی بیشتر و رایزنی‌های لازم درباره وزرای پیشنهادی، در قالب فراکسیون‌های مختلف و در قالب مجامع استانی، نمایندگان میزبان وزرای پیشنهادی خواهند بود و تلاش می‌شود که با آنها آشنایی بیشتری صورت بگیرد. همچنین برنامه پیشنهادی دولت و خط مشی و انطباق آن با سیاست‌های کلی کشور و قانون اساسی توسط معاونت قوانین مجلس و دیگر مجامع مربوط به مرکز پژوهش و غیره مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

حاجی دلیگانی تاکید کرد: قطعا در جلسه رأی اعتماد به کابینه سیزدهم تنشی را نخواهیم داشت.

نماینده شاهین‌شهر همچنین تصریح کرد:  شخصیت‌هایی که برای هر پست و برای هر وزارتخانه پیشنهاد می‌شود را کاملا بررسی می‌کنیم و اگر آن فرد توانمندی لازم و مجموعه شرایط کافی برای پست وزارت را دارد، از رأی اعتماد دریغ نخواهیم کرد.

او با اشاره به احتمال حضور برخی از نمایندگان در کابینه دولت سیزدهم گفت: افرادی که در مظان هستند و گفته می‌شود که قرار است از مجلس به کمک دولت بروند، آنهایی که سر زبان‌ها هستند، قطعا مجلس به آنها رأی اعتماد خواهد داد.

گفتنی است مراسم تحلیف رئیس جمهوری ساعت ۱۷ روز پنجشنبه ۱۴ مرداد ماه در صحن علی مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود. ۱۱۵ مقام رسمی از ۷۳ کشور جهان برای حضور در مراسم تحلیف اعلام آمادگی کرده‌اند.

همچنین دبیرکل سازمان ملل، رئیس اوپک، IPU و اتحادیه اروپا، اتحادیه اوراسیا، اتحادیه بین المجالس، اتحادیه بین المجالس اسلامی، بین‌المجالس آسیایی، اکو و نمایندگان شخصیت‌های برجسته ادیان و مذاهب و شخصیت‌های موثر فرهنگی و اجتماعی جهان اسلام در این مراسم حضور خواهند یافت.