محبوبه ولی

 

دیروز علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی با مراجع تقلید تماس گرفت و ضمن تبریک سیزده رجب، سالروز ولادت امام علی(ع)، درباره آخرین اقدامات صورت گرفته در سراسر کشور و شهر مقدس قم در  مقابله با شیوع ویروس کرونا،  روند رفع نیازمندی‌های مردم  و تجهیز مراکز  درمانی با آنها  گفت‌وگو کرد .

حضرات آیات عظام‌  صافی گلپایگانی، وحید خراسانی، مکارم شیرازی، شبیری زنجانی،‌ سبحانی، جوادی آملی، نوری همدانی، علوی گرگانی و مظاهری، مراجعی بودند که لاریجانی با آنها تماس گرفته است.  

این مراجع عظام تقلید نیز بر ضرورت هرچه بیشتر رسیدگی به نیازمندی‌های عموم در شرایط کنونی و اتخاذ تدابیر لازم تاکید کرده‌اند، از پیگیری‌های مجلس تشکر کرده‌اند و در عین حال برای شفای مبتلایان و صحت مسلمین هم دعا کرد‌ه‌اند.

خبری که از این تماس تلفنی منتشر شد، حاوی همین اطلاعات بود و مشخص نیست که آیا درباره قرنطینه و به ویژه قرنطینه قم هم صحبتی شده است یا نه.

ابتدای امر که خبر فوت دو نفر در قم بر اثر ابتلا به کرونا منتشر شد، بحث قرنطینه هم داغ شد. اغلب مراجع تقلید در آن زمان یا سکوت کردند و یا تاکید کردند که در این مورد نظر پزشکان و متخصصان امر ارجح است؛ هرچند که چهره‌هایی چون متولیان حرم‌های زیارتی واکنش مثبتی به قرنطینه نداشتند.

علاوه بر متولیان بقاع متبرکه، مسئولان امر در نهادهای دولتی و غیردولتی که مسئول امر قرنطینه بودند نیز در برابر آن مقاومت کردند و این گونه شد که اکنون تقریبا تمام ایران درگیر کروناست و مطابق آماری که تا لحظه نگارش این گزارش، منتشر شده، شمار قربانیان کووید 19 به 194 نفر رسیده است.

نمایندگان؛ طعمه بزرگ کرونا

از نمایندگان مجلس نیز میان این قربانیان هستند. فاطمه رهبر، عضو حزب موتلفه و نماینده منتخب تهران در مجلس یازدهم همین دو سه روز پیش بر اثر ابتلا به کرونا فوت کرد.

پیش از او نیز محمدعلی رمضانی دستک، منتخب مردم آستانه اشرفیه به رحمت الهی پیوست. هرچند که علت فوت وی آنفلوآنزا اعلام شد اما همزمان خبرهایی نیز از ابتلای وی به کرونا رسید.

علاوه بر این دو، کرونا، روح‌الله عباسپور، نماینده منتخب بوئین زهرا و اوج در مجلس یازدهم را نیز با مشکلات شدید تنفسی روانه بیمارستان کرده است. تعداد نمایندگان مبتلا در مجلس دهم اما بسیار بیشتر از این است؛ تا جایی که اعداد متفاوتی از میزان ابتلای آنها به کرونا اعلام می‌شود. از هر دو نماینده قم یعنی ذوالنور و امیرآبادی نیز خبر رسید که گرفتار کرونا شده‌اند.

نوشداری پس از مرگ

با شیوع و گستردگی ویروس کرونا در کشور، حالا دیگر حرف زدن از قرنطینه قم، مانند صحبت کردن از نوشداروی پس از مرگ است، اما صحبت از قرنطینه سایر شهرها چطور؟

حالا نه فقط قم، بلکه تقریبا کل کشور به حالت نیمه تعطیل درآمده است. مراکز درمانی در تمام شهرها درگیر شده‌اند. شمار قربانیان سیر صعودی دارد. و همه اینها گذشته از بار مالی‌ای است که این ویروس در شرایط تحریم به مردم و دولت تحمیل کرده است.

از سوی دیگر همان حلقه مفقوده «اعتماد» مانع از آن می‌شود که مردم هشدارهای دولتی را جدی بگیرند و نه تنها در خانه نمی‌مانند، بلکه جاده‌های منتهی به شمال کشور را هم قُرق کرده‌اند!  

اینکه آیا در این شرایط که کووید 19 خودش را به همه جا رسانده، دیگر کاری از قرنطینه برمی‌آید یا نه، سوالی است که پاسخ روشنی ندارد اما در هر حال مطالبه جدی این روزهای شماری از نمایندگان مجلس است.

ایمن‌آبادی، نماینده رشت دو روز پیش در اظهارنظری بی‌پرده با اشاره به شمار بالای مبتلایان در گیلان و رشت و کمبود امکانات بهداشتی و پزشکی، گفت: کسی که مانع قرنطینه قم شد، ظلم بزرگی به کشور کرده است

بعد از ممانعت از قرنطینه قم و اوج گرفتن تعداد مبتلایان، داد خیلی از نمایندگان مجلس درآمد.  

مسعود پزشکیان، نماینده تبریز در مجلس که اتفاقا خودش نیز پزشک است، گفت: «من اگر جای وزارتخانه بودم روز اول قم را قرنطینه می‌کردم و اجازه نمی‌دادم مردم بیرون بروند.» شهاب‌الدین بی‌مقدار، دیگر نماینده مجلس نیز بر همین امر تاکید کرد که قم باید از ابتدا قرنطینه می‌شد.

ظلم بزرگ

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت هم همین دو روز پیش در اظهارنظری بی‌پرده با اشاره به شمار بالای مبتلایان در گیلان و رشت و کمبود امکانات بهداشتی و پزشکی، گفت: «کسی که مانع قرنطینه قم شد، ظلم بزرگی به کشور کرده است.»

شهرروز برزگر، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم به ایلنا گفت که «متاسفانه در کشور ما در همان اول و به محض اینکه ویروس شناسایی شد باید قرنطینه شهرهایی همچون قم که درگیر این بیماری بودند را در دستور کار قرار می‌دادند، ولی متاسفانه قرنطینه نشد و بیماری به سرعت و با حجم وسیع در کل کشور پخش شد.»

علیرضا رحیمی، عضو هیأت رئیسه مجلس نیز دیروز در توئیتر خود نوشت: «نمایندگان قم درباره اقداماتشان در دو مورد زیر پاسخ دهند: چرا شیوع کرونا در قم تحت‌الشعاع انتخابات مجلس پنهان شد؟ چرا شهر قم برای پیشگیری از شیوع کرونا در کشور قرنطینه نشد؟ ‌تمام ایران از بی‌مبالاتی و قصور در عدم کنترل اولیه ویروس در قم، گرفتار شده‌اند.»

البته این واکنش‌ها نیز حکایت همان نوشداروی پس از مرگ سهراب است؛ چراکه دیرهنگام صورت می‌گیرند و در روزهای ابتدایی ورود کرونا به قم خبری از آنها نبود.

درخواست قرنطینه 100 درصدی نقاط بحرانی

در کنار این واکنش‌های توأم با حسرت و افسوس و ملامت، شماری از نمایندگان نیز معتقدند که اکنون نیز می‌توان با اعمال قرنطینه از میزان قربانیان کرونا کاست. عبدالکریم حسین‌زاده، طیبه سیاووشی، فاطمه سعیدی و حمیده زرآبادی، اعضای فراکسیون حقوق شهروندی مجلس دیروز در صفحه توئیتر خود خواستار قرنطینه صد درصدی نقاط بحرانی شدند.

این چهار نماینده در توئیتر نوشتند: «پیشگیری از شیوع کرونا به هر دلیل موفق نبوده. دو گام ضروری است:

۱- دستور شورای عالی امنیت ملی برای‌ قرنطینه ۱۰۰ درصد نقاط بحرانی

۲- استفاده از منابع مالی فراوان شستا، ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان و هلدینگ‌های پتروشیمی برای تهیه و توزیع ماسک، لباس، عینک و سایر ملزومات کادر درمانی.»

اگر این مجلس همان مجلسی باشد که در غائله افزایش سه برابری قیمت بنزین، ناگزیر به تسلیم و سکوت شد؛ نمی‌توان انتظار چندانی داشت که در مسئله کرونا نیز کسی منتظر شنیدن نظرش باشد

مجلس دقیقا کجای امور است؟

گذشته از این که این مطالبه نیز دیرهنگام است؛ اما آیا شورای عالی امنیت ملی که پیش از گستردگی کرونا و در همان آغاز ورود این ویروس به کشور، تن به قرنطینه قم نداد، اکنون حاضر به قرنطینه شهرهای بیشتر خواهد شد؟

و سوال مهمتر اینکه آیا اصلا بُرش مجلس آنقدر هست که بتواند تاثیری بر تصمیم‌گیری‌هایی از این دست داشته باشد؟ اگر این مجلس همان مجلسی باشد که در غائله افزایش سه برابری قیمت بنزین، ناگزیر به تسلیم و سکوت شد، بنابراین نمی‌توان انتظار چندانی داشت که در مسئله کرونا نیز کسی منتظر شنیدن نظرش باشد.

در مواقع این چنینی می‌توان محک زد که نمایندگان به عنوان وکلای ملت در کجای امور هستند؛ در رأس آن یا با زبانی الکن و دستی ناتوان در ذیل آن.