رئیس‌جمهور با بیان اینکه دانشجو به عنوان کسی که دنبال حقیقت است، باید قدرت را نقد کند، تصریح کرد: واقعیت‌ها را بیان و انتقاد کنیم؛ اما برچسب نزنیم و نقد دانشجو باید بی‌محابا و درعین‌حال با محتوا باشد.

به گزارش سایت ریاست جمهوری، حسن روحانی دیروز  در جمع دانشجویان دانشگاه فرهنگیان به مناسبت روز دانشجو با تاکید بر اینکه دولت بدون اشکال و ایراد نیست و از انتقاد سازنده استقبال می کند، گفت: قدرت باید نقد شود چون اگر نقد نشود احتمال انحراف دارد و کشور دانشجویی می‌خواهد که با صراحت و شهامت حرف بزند و مسوولان را نقد کند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه آذر، به عنوان ماه دانشجو، وحدت حوزه و دانشگاه، مجلس، قانون اساسی و حقوق شهروندی و ماه پرافتخاری است، تأکید کرد: اما در میان همه این روزها روز دانشجو و ایامی که تعلق به بیان جایگاه دانشجو، دانشگاه و اظهارنظر دارد، ویژه است.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه دانشجو باید نقد کند و دانشجویی مانند حزب نیست، ادامه داد: حزب تشکلی است که برای مدتی معلوم عضو آن می‌شوید، اما دوران دانشجویی سیال است و در این دوران، طبقه خاصی به نام ثروتمند و فقیر وجود ندارد و اقوام مختلف در دانشگاه‌ها در کنار یکدیگر هستند.

 رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه دانشگاه و دانشجو حتماً باید اظهارنظر کند و حتما نظام به دانشجو اعتماد و احترام کند، تصریح کرد: نسل جوان پرشور ما با احساسات پاک در این دوران ۱۸ تا ۲۳ سال که بهترین دوران است، می‌تواند بهترین فعالیت‌ها، قدرت فکری و بدنی و نشاط داشته باشد و برای من نیز آن دوران یادآور دوران لذت‌بخشی است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه همه دانشجویان باید با یک بیان صریح، خوب، روشن و شجاعانه مطالب خود را بیان کنند، تصریح کرد: ما به دنبال چنین دانشجویی هستیم که با صراحت در برابر کسانی که مسئولیت دارند، مطالب و انتقادات خود را مطرح کنند که البته این دوران و مسئولیت نیز محدود است و دانشجو باید با قدرت گفتگو، قدرت را نقد کند وگرنه احتمال انحراف در قدرت وجود دارد و این قدرت شامل همه قوای کشور، نهادها، گروه‌ها و حتی جامعه بزرگ مردم است.

 روحانی تصریح کرد: معتقدم در نقادی، دانشجو باید بی‌محابا، اما با محتوا نقد کند.

اگر کسی بخواهد به نمایندگی از ملت صحبت کند، رئیس‌جمهور است

روحانی با بیان اینکه اگر کسی بخواهد به نمایندگی از ملت صحبت کند، رئیس‌جمهور است، ادامه داد: اینگونه سخنان را تحریف نکنیم که به نفع کشور نبوده و نباید اینگونه عمل کنیم و باید واقعیت‌ها را درک کنیم و همه زوایا را برای منفعت کشور در نظر بگیریم.

رئیس‌جمهور با طرح این پرسش که آیا کسی در جامعه وجود دارد که هیچ اشکالی نداشته باشد، تأکید کرد: دولت هم حتماً اشکالاتی دارد و اگر تصمیمی اتخاذ می‌کنم، بی تردید در دولت مشورت می‌کنم و یا در شورای اقتصاد و شوراهای عالی کشور به بحث و رأی‌گیری می‌گذاریم و اگر قانون باشد به صورت لایحه به مجلس ارسال می‌کنیم.

روحانی با تأکید بر اینکه بسیار مهم است که در این شرایط ضمن بیان نقد یکدیگر را یاری کنیم، تأکید کرد: اگر راه‌حل بهتری پیشنهاد داریم، بیان شود و مورد استفاده همه مسئولین قرار گیرد.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه نباید منکر این شویم که ایرادات و اشکالاتی وجود دارد، اما این توافق به نفع کشور بود، گفت: قبل از برجام صادرات نفت ایران یک میلیون بشکه بود، اما بعد از برجام به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه افزایش یافت که تا قبل از تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران در سال ۹۷ این صادرات نفت ادامه داشت.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود در جمع دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان به موضوع اصلاح قیمت بنزین اشاره و با تأکید بر اینکه قانون ما را موظف می‌کند قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهیم، گفت: همیشه این بحث وجود داشته که افزایش قیمت بنزین به یکباره انجام شود یا به صورت سال به سال و کارشناسان نظرات متفاوتی در این زمینه دارند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: با این تصمیم برای بنزین به دنبال کنترل مصرف بودیم. مصرف بنزین در کشور در سال ۹۷، ۱۱ درصد افزایش یافته بود و پیش‌بینی این بود که امسال نیز ۱۰ درصد افزایش مصرف داشته باشیم که اگر با همین روند ادامه می‌یافت در سال ۱۴۰۰ دوباره به واردکننده بنزین تبدیل می‌شدیم.

روحانی یادآور شد: در مورد درآمد حاصل از افزایش بهای بنزین نیز به‌رغم نیاز دولت، همه درآمد حاصله را به خود مردم برمی‌گردانیم، هر چند که طبق قانون اجازه این اقدام را نداریم، اما با مجوز مقام معظم رهبری این کار را کردیم و پول حاصل از افزایش قیمت بنزین را به اقشار ضعیف که مشکل معیشتی دارند، برمی‌گردانیم.

روحانی با اشاره به نظرات مطرح شده از سوی یکی از دانشجویان در مورد وعده‌های دولت، گفت: اینکه دولت چقدر خدمت کرده و چقدر به وعده‌هایش عمل کرده است، انتظار این است که در محیط‌های دانشجویی و دانشگاهی به صورت روشن به موارد اشاره شود.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه هدف ما کمک به مردم، حفظ محیط زیست و توجه ویژه به روستائیان بوده است، گفت: تا قبل از این دولت ۱۴ هزار روستا برق داشت اما در سال‌های فعالیت این دولت به تنهایی ۱۴ هزار روستا برق‌دار شد. در زمینه گازرسانی به روستاها هم همین‌طور است. روحانی ادامه داد: نسبت به فعالیت‌های دانشجویی و آزادی دانشجویان و همین مراسم ۱۶ آذر نیز در این دولت اوج گرفت و پررنگ شد. شما ۱۶ آذرهای قبل از این دولت را ببینید، آیا به این گرمی و پرشوری بود؟

رئیس‌جمهور اضافه کرد: دانشجوی ستاره‌دار یکی از معضلات بود و در آغاز دولت ما همه اعتراض می‌کردند که چرا این معضل حل نمی‌شود. امروز وزیر علوم اعلام می‌کند که ما دانشجوی ستاره‌دار نداریم و این یک اقدام مهم و بزرگ است.

 رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به شرایط امروز کشور، گفت: در شرایط آسانی قرار نداریم و شرایط سخت است اما مقصر ما نیستیم، ما توافق را به هم نزدیم و تقریبا همه کشورهای دنیا بجز چند کشور، آمریکا را مقصر می دانند و اجماع بین‌المللی‌ وجود دارد که آمریکا این شرایط را برای توافق برجام ایجاد کرده است.

روحانی در پاسخ به انتقاد یکی از دانشجویان درخصوص اعتماد دولت به آمریکا، گفت: ما به آمریکا اعتماد نکردیم به همین خاطر گفتیم که توافق را بعد از تصویب در سازمان ملل می پذیریم و امضا می‌کنیم، ما کار خود را درست انجام دادیم.

رئیس‌جمهور افزود: ببینید امروز آمریکا چقدر از برجام عصبانی است، معاون وزیر خارجه این کشور اخیرا گفته است که برجام را باید از بین ببریم  زیرا با وجود برجام ، چند ماه بعد خرید و فروش تسلیحات برای ایران آزاد می شود و این کشور می تواند از چین، روسیه و اروپا سلاح بخرد و به همه کشورها سلاح بفروشد.

روحانی ادامه داد: وزیر خارجه آمریکا عصبانی است و می گوید چرا اروپایی‌ها در مقابل ایران که به تعهدات خود عمل نمی‌کند، اقدامی نمی‌کنند و این نشان می‌دهد که برجام به نفع ما بوده است و ما کار خود را درست انجام داده‌ایم.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه برجام نه مقدس است ونه لعنتی، گفت برجام یک قرار داد بین‌المللی است که باید تلاش کنیم از مزایای آن استفاده کنیم ، پیامبر(ص) هم با یهود  بنی قریظه قرار داد بست، آنها خیانت کردند و پیامبر روبرویشان ایستاد، پیامبر با کفارپیمان بست و آنها پیمان شکستند. ما باید در هر شرایطی منافع خود را در نظر بگیریم.

 روحانی با بیان اینکه بودجه سال آینده در هیچ کجا متکی بر مذاکره نیست و مبنای بودجه تداوم تحریم است، گفت: وظیفه قانونی و انقلابی ما است که از هر راهی که برای رفع مشکلات وجود دارد، استفاده کنیم.

از وضع موجود ناراحتیم،  اما ناامید نیستیم

در دیدار دانشجویان دانشگاه فرهنگیان با رئیس‌جمهور، نمایندگان 7 تشکل دانشجویی دیدگاه‌ها، نظرات و نقدهای خود را در زمینه‌های مختلف بیان کردند.

نمایندگان انجمن‌های علمی و کرسی‌های آزاد اندیشی، شوراهای صنفی، انجمن‌های اسلامی، کانون‌های فرهنگی دانشجویی، بسیج دانشجویی،نشریات دانشجویی و جامعه اسلامی دانشجویان در سخنانی صریح به بیان دیدگاه‌های خود درخصوص مسائل مربوط به دانشگاه و دانشجویان و همچنین موضوعات روز جامعه پرداخته و در حضور رئیس‌جمهور و در فضایی آزاد دولت را به نقد کشیدند.

انتقاد از وضعیت اقتصادی کشور، اتکا به جوانان و نخبگان کشور به جای اتکا به غرب و آمریکا، انتقاد از برجام، عملی نشدن وعده‌های دولت و رئیس‌جمهور به مردم، رفع نگاه تبعیض آمیز نسبت به دانشگاه فرهنگیان در مقایسه با دیگر دانشگاه‌های کشور، ضرورت حمایت از آزادی بیان دانشجویان، انتقاد از نحوه اجرای افزایش قیمت بنزین و مشکلات ناشی از آن، انتقاد از نحوه خصوصی سازی‌ها در کشور،حمایت از جوانان و توجه به زنان، مقابله با مافیای کنکورو مدارس لاکچری، بازنگری در آیین‌نامه‌های وزارت علوم درمورد دانشجویان از جمله آیین‌نامه انضباطی، بازنگری اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و توجه ویژه دولت به این دانشگاه، توجه ویژه به معلمان و فرهنگیان و اجرای کامل و درست طرح رتبه بندی، اعتماد به نسل جوان در سپردن مسئولیت‌ها، استفاده از ظرفیت دانشجویان و دانشگاه برای کمک به حل مشکلات کشور، توجه ویژه به کانون‌های فرهنگی و هنری دانشجویی، از جمله مواردی بود که از سوی دانشجویان مطرح و مورد انتقاد قرار گرفت.

نمانیده انجمن‌های اسلامی در سخنان خود با تاکید بر اینکه پشیمان نیستیم که به شما رای دادیم، گفت: آقای رئیس‌جمهور انتظار داریم به وعده‌های خود عمل کنید، از وضع موجود ناراحت هستیم اما ناامید نیستیم.

نماینده جامعه اسلامی دانشجویان نیز با بیان اینکه ما مخالف شما نیستیم اما منتقد هستیم، انتقادات خود را بی پرده و در حضور رئیس‌جمهور مطرح کرد.