حسن روحانی، رئیس جمهوری که عصر دوشنبه هشتم مهرماه به دعوت رسمی نخست وزیر ارمنستان برای حضور و سخنرانی در اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا، به ایروان سفر کرده بود، دیروز به دنبال حضور خود در ارمنستان با مقامات برخی کشورهای آسیایی دیدار و گفتگو کرد. 

وی در دیدار «لی هسین لونگ»، نخست وزیر سنگاپور، با بیان اینکه اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط با کشورهای آسیایی است، گفت: سنگاپور با توجه به ظرفیت‌های بالای تجاری و اقتصادی از جایگاه ویژه‌ای در این زمینه برخوردار است و باید تلاش کنیم حجم مناسبات تجاری را به نقطه مطلوب برسانیم.

رئیس جمهوری همچنین در این دیدار خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران تجارب ارزشمندی در مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان یافته دارد و برای همکاری در خصوص مبارزه با گروه‌های تروریستی در منطقه آمادگی دارد. «لی هسین لونگ»، نخست وزیر سنگاپور نیز در این دیدار با بیان اینکه دو کشور همواره از روابط دوستانه و سازنده‌ای برخوردار بوده‌اند، گفت: متاسفانه حجم مناسبات اقتصادی بین دو کشور کاهش یافته که علاقمند هستیم آن را جبران کنیم.

وی با تاکید بر اینکه کشورش خواهان احترام کامل کشورها به مقررات بین‌المللی و تعهداتشان است، گفت: عدم اجرای کامل برجام موجب تاسف است و امیدواریم زمینه اجرای تعهدات طرفین در آن مهیا شود. روحانی همچنین دیدارهایی با مقامات دیگر کشورها از جمله رئیس جمهور قزافستان و نخست وزیر ارمنستان داشت.

اتصال خلیج فارس به دریای سیاه

وی در دیدار با نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان با بیان اینکه طرح‌ها و پروژه‌های مهمی بر اساس ظرفیت‌های گسترده دو کشور برای تحکیم هر چه بیشتر روابط، در دستور کار دو کشور قرار دارد، گفت: تهران و ایروان در زمینه‌های مختلف اقتصادی به ویژه حوزه انرژی، ساخت نیروگاه‌های آبی، بادی و خورشیدی، حمل و نقل، ارتباطات، فناوری‌های نو، داروسازی و خدمات فنی مهندسی می‌توانند همکاری‌های سازنده‌ای به نفع ملت‌های خود داشته باشند.

وی با اشاره به ظرفیت ارتباطات و ترانزیت میان دو کشور، گفت: همکاری دو کشور در بخش کریدور شمال به جنوب و اتصال دریای سیاه به خلیج فارس از طریق راه آهن و جاده، به نفع دو ملت و ملت‌های منطقه بوده و می‌تواند جهشی در مناسبات تهران- ایروان و سایر کشورهای منطقه ایجاد کند.

اولین گام ایران برای پیوستن به اوراسیا

 رئیس جمهور همچنین بیان کرد که جمهوری اسلامی ایران تا یک ماه آینده اولین گام را برای فعالیت در قالب اتحادیه اوراسیا برمی‌دارد.

وی تسریع در اجرایی شدن توافقات دوجانبه و اهمیت توجه به مسایل زیست محیطی را مورد تاکید قرار داد و گفت: مناطق آزاد مرزی می‌تواند نقش بسیار مهمی در توسعه روابط دو کشور ایجاد کند و در این زمینه باید بخش خصوصی و کارآفرینان را برای سرمایه‌گذاری در این مناطق تشویق نماییم.

روحانی همچنین ضمن اعلام آمادگی کامل جمهوری اسلامی ایران برای تامین نیازمندیهای ارمنستان در حوزه انرژی تصریح کرد: قرارداد تهاتر گاز و برق بین دو کشور می‌تواند در حوزه کالا و خدمات نیز توسعه یابد.

تمدید موافقتنامه تهاتر گاز و برق تا سال 2040

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر روحانی، با بیان اینکه کشورش خواهان توسعه هر چه بیشتر روابط با تهران است، گفت: همکاری تجاری در مناطق مرزی با ایران اهمیت به سزایی برای ارمنستان دارد و به دنبال تقویت همکاری در این مناطق هستیم.

نخست وزیر ارمنستان با اعلام علاقه‌مندی نسبت به خرید گاز از ایران گفت: ایران منبع پایداری برای تامین انرژی و گاز ارمنستان است و ایروان خواستار تمدید موافقتنامه تهاتر گاز و برق با ایران تا سال۲۰۴۰ است.

نخست وزیر ارمنستان خاطرنشان کرد: ارمنستان از حضور و مشارکت شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های راه‌سازی ارمنستان به خاطر کیفیت بالای این شرکت‌ها استقبال می‌کند.

رئیس‌جمهور:‌ جمهوری اسلامی ایران با تصویب و لازم‌الاجرا  کردن یکی از جامع‌ترین قوانین تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی، آمادگی دارد میزبان سرمایه‌گذاران و کارآفرینان اتحادیه اقتصادی اورآسیا و برگزاری نشست‌های فرصت‌های سرمایه‌گذاری درآینده نزدیک باشد

 وی گفت: اتصال بنادر ایران از خلیج فارس به دریای سیاه برای دورنمای روابط دو کشور و منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است لذا به دنبال همکاری و مشارکت  در این حوزه هستیم.

همچنین دو طرف بر لزوم اتمام پروژه خط سوم انتقال برق میان دو کشور تا سال ۲۰۲۰ تاکید کردند.

حضور در اجلاس اوراسیا

رئیس جمهوری کشورمان پس از این دیدارها، در اجلاس اتحادیه اقتصادی اوراسیا حاضر شد و سخنرانی کرد. وی در این اجلاس با بیان اینکه مقاومت و تقابل برخی از کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران با اقدامات‌ خصمانه‌ و یکجانبه‌گرایانه ایالات متحده آمریکا، باعث مواجه ‌شدن این کشور با تحریم‌های شدید و غیر‌انسانی شده، تاکید کرد: نظام جهانی بر پایه چندجانبه‌گرایی و همکاری‌های مشترک کلیه اعضای جامعه بین‌المللی استوار است و همه کشورها به حکم تعهد و مسئولیت بین‌المللی خود و در راستای حفظ صلح، امنیت، ثبات و نظم بین‌المللی، موظف به مقابله با یکجانبه‌گرایی هستند.

وی با اشاره به مشکلات فراوان در روابط اقتصادی در پی اقدامات آمریکا، تصریح کرد: در چنین فضای توام با بیم و ناامیدی در نظام بین‌الملل، لاجرم نیازمند همکاری‌های اقتصادی چندجانبه و منطقه‌ای به موازات چندجانبه‌گرایی در نظام بین‌‌الملل هستیم. بنابراین همکاری جمعی و منطقه‌ای در قالب اتحادیه‌های اقتصادی، تجاری و سیاسی ‌مانند اتحادیه ‌اقتصادی‌ اورآسیا، سازمان ‌همکاری‌های اقتصادی (اکو)، سازمان همکاری شانگهای و مجمع گفتگوی آسیایی (ACD)به عنوان مهمترین ابزارها در همگرایی اقتصادی ـ سیاسی منطقه‌ای مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران است.

دعوت به «صلح هرمز»

وی با بیان اینکه همه کشورهایی را که از تحولات خلیج‌فارس و تنگه ‌هرمز متأثر می‌شوند به «ائتلاف امید» یعنی «ابتکار صلح هرمز» Hormoz Peace Endeavor دعوت می‌کنم، گفت: هدف این ائتلاف ارتقای صلح، ثبات، پیشرفت و رفاه کلیه ساکنان تنگه هرمز و تفاهم متقابل و روابط صلح‌آمیز و دوستانه میان ایشان است. این ابتکار حوزه‌های مختلف همکاری مانند تأمین همگانی امنیت انرژی، آزادی کشتی‌رانی و انتقال آزادانه نفت و سایر منابع نسبت به کشورهای حوزه تنگه هرمز و فراتر از آن را در برمی‌گیرد.

اراده ایران متنوع‌سازی روابط اقتصادی است

وی همچنین با بیان اینکه اراده جمهوری اسلامی ایران متنوع‌سازی روابط اقتصادی خود و تکیه بر اصول اقتصاد مقاومتی و همکاری‌های فعال‌تر منطقه‌ای- بین‌المللی است، تصریح کرد: امضای موافقت‌نامه تجاری جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اورآسیا، بیانگر دیدگاه جامع و سازنده ایران، همراه با اراده سیاسی قوی در کمک به توسعه روابط اقتصادی - تجاری چندجانبه و منطقه‌ای است. اجرایی‌شدن موافقت‌نامه فی‌مابین قدمی در مسیر تقویت ساختارهای تجاری چند جانبه تلقی می‌شود.

نخست وزیر ارمنستان با اعلام علاقه‌مندی نسبت به خرید گاز از ایران گفت: ایران منبع پایداری برای تامین انرژی و گاز ارمنستان است و ایروان خواستار تمدید موافقتنامه تهاتر گاز و برق با ایران تا سال۲۰۴۰ است

رئیس جمهوری با اشاره به ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های گسترده‌ ایران در مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی به ‌ویژه در جنوب شامل منطقه آزاد چابهار و شمال کشور شامل امیرآباد در استان مازندران، انزلی در استان گیلان، منطقه آزاد تجاری ارس در آذربایجان شرقی، گفت: جمهوری اسلامی ایران با تصویب و لازم الاجرا  کردن یکی از جامع‌ترین قوانین تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی، آمادگی دارد میزبان سرمایه‌گذاران و کارآفرینان اتحادیه اقتصادی اورآسیا و برگزاری نشست‌های فرصت‌های سرمایه‌گذاری درآینده نزدیک باشد. 

وی در پایان با اظهار امیدواری درباره گسترش بیش از پیش مناسبات اقتصادی و تجاری فی مابین، اظهار کرد: در اینجا بار دیگر، دست یاری و همکاری به سوی شما دراز می‌کنم و بر این باورم که با کمک یکدیگر خواهیم توانست تعاملات اقتصادی منطقه را در چارچوب اتحادیه اقتصادی اورآسیا، به ‌عنوان یک مدل کارآمد به سایر مناطق جهان معرفی کنیم.