روایتی از یک بازگشت
خصوصیسازی ماشینسازی تبریز به آخر خط رسید
گروه ماشینسازی تبریز یکی از بزرگترین کارخانههای شهر تبریز واقع در قراملک است. این کارخانه تولیدکننده انواع ماشینهای صنعتی همانند انواع ماشینابزار، کمپرسورهای صنعتی، پمپهای آب، الکتروموتور، لیفتراک، انواع موتورهای دیزلی، ماشینآلات نساجی، ماشینهای تراش، ماشینهای فرز، ماشینهای مته، قطعات ریخته و دستگاههای سیانسی است که پس از ماشینسازی اراک دومین ماشینسازی بزرگ ایران محسوب میشود.
قرارداد ساخت، تکمیل و توسعه کارخانه ماشینسازی تبریز با هدف تولید انواع ماشینآلات صنعتی با پیشنهاد و پیگیریهای وزیر نیروی دولت جمشید آموزگار (مهندس تقی توکلی) در سال ۱۳۴۶ بین ایران و چکسلواکی منعقد شد و این کارخانه از سال ۱۳۵۱ مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
در سالهای بعد بخشهایی از شرکت ماشینسازی تبریز از مجموعه ماشینسازی، منفک و به صورت مستقل به فعالیت خود ادامه دادند. این بخشها شامل شرکت ریختهگری ماشینسازی تبریز و شرکت گسترش صنایع ریلی ایران است.
اردیبهشت 97، ماشینسازی به قربانعلی فرخزاد به قیمت ۶۸۰ میلیارد تومان فروخته شد اما آخر شهریور ماه پارسال خبری مبنی بر دستگیری فرخزاد به اتهام فروش ۲۶۰ میلیارد یورو ارز دولتی در بازار آزاد منتشر شد
این مجتمع بزرگ صنعتی با حدود ۵۰ سال قدمت از حدود ۱۰ سال قبل و به دنبال اعلام خصوصیسازی آن در راستای اصل ۴۴ دچار مشکل شد و از سالهای عظمت و شکوه و خود فاصله گرفت. مشکلات، ماشینسازی را که روزگاری سرآمد صنایع سنگین و مادر ایران بود و چندین واحد صنعتی بنام دیگر همچون پیستونسازی، موتوژن و بلبرینگسازی از آن منشعب شدند، از پای درآورد و سوءمدیریتها نیز بر دامنه معضلات آن در این سالها افزود. در آخرین بار از خصوصیسازیهای دامنهدار این مجتمع، اردیبهشت سال گذشته، ماشینسازی به قربانعلی فرخزاد به قیمت ۶۸۰ میلیارد تومان فروخته شد. فرخزاد حدود ۲۵۰ میلیارد تومان از بابت اقساط و نیز احیای مجتمع پرداخت کرد اما آخر شهریور ماه پارسال خبری مبنی بر دستگیری فرخزاد به اتهام فروش ۲۶۰ میلیارد یورو ارز دولتی در بازار آزاد منتشر شد.
همین موضوعات سبب شد که اما و اگرهای فراوانی درباره اهلیت وی برای اداره این مجتمع شکل گیرد و در نهایت این ابهامات به همراه مجموعه مشکلاتی همچون عدم پرداخت حقوق کارگران که سبب تجمعات چندین باره آنها شده بود، مسئولان را به این نتیجه رساند که عطای خصوصیسازی این مجتمع را به لقایش بخشند.
اواخر هفته گذشته بود که قره سیدرومیانی، معاون حقوقی و پارلمانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که ماشینسازی به صندوق بازنشستگان فولاد بازگردانده شده است و روز گذشته، در مراسمی این واگذاری انجام شد.
گفته میشود پرداخت نشدن ۲قسط از اقساط ماشینسازی توسط خریدار آن، فرخزاد، بسترساز خلع ید مالکیت ماشینسازی از وی بوده است.
استاندار آذربایجان شرقی: خوشحالیم که با بازگشت مالکیت ماشینسازی به صندوق بازنشستگی فولاد، این کارخانه از بلاتکلیفی خارج میشود و امیدواریم این تغییر و تحول به نفع صنعت کشور و استان باشد
مشکلات ماشینسازی جزو دغدغههای مردم آذربایجان بود
معاون امور مجلس، حقوقی و استانهای وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در آیین واگذاری کارخانه ماشینسازی تبریز به صندوق بازنشستگی فولاد با بیان اینکه وضعیت کارخانه ماشینسازی در سالهای گذشته به یکی از دغدغههای مردم منطقه تبدیل شده بود، اظهار کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این رویکرد را در برنامه خود قرار داده است که امانتدار خوبی برای مردم باشد تا ضرری به بیتالمال وارد نشود.
میرهادی قره سیدرومیانی، شفافیت در امور را یکی از مهمترین سیاستهای این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: این مهم در سایه مطالبهگری اقشار مردم و توجه به آن انجام گرفته است.
وی از کارگران و مدیران کارخانه ماشینسازی تبریز خواست تا با نگاهی واقعبینانه تمام تلاش خود را برای توسعه این کارخانه انجام دهند.
همچنین نماینده تامالاختیار سازمان خصوصیسازی با تشریح روند واگذاری و تغییر مالکیت کنونی اظهار کرد: ماشینسازی تبریز براساس سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی و با مصوبههای دولت به صندوق بازنشستگی فولاد واگذار شده بود و پس از آن توسط سازمان خصوصیسازی به وکالت از صندوق کارکنان بازنشستگی فولاد، طی چند مرحله مزایده به بخش خصوصی واگذار شد.
ضرغامی افزود: خریدار قبلی به خاطر موضوعاتی که خارج از مجموعه ماشینسازی بود با مشکلاتی مواجه شد که با توجه به اعلام آمادگی صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد که دوباره مالکیت و مدیریت ماشینسازی تبریز برعهده بگیرد سازمان خصوصیسازی هم از آن استقبال کرده و بعد از طی مراحل قانونی تغییر مالکیت انجام شده و امروز شاهد این هستیم که این واگذاری شکل عملی به خود میگیرد.
محمد جواد عسگری، مدیرعامل صندوق فولاد نیز در این مراسم با بیان اینکه با این واگذاری دغدغههای مردم نیز رفع و آرامش به حوزه کارگری برمیگردد، گفت: تمام تلاش خود را برای حراست و حفاظت از نیروی کار و حفظ کرامت انسانی انجام میدهیم، چراکه منابع انسانی را سرمایه خودمان میدانیم.
وی با تأکید بر اینکه ماشینسازی با این تغییرات واگذاری رویکرد تبدیل به قطب صنعتی اقتصادی را در دستور کار قرار میدهد، گفت: با توجه به اینکه صندوق فولاد شرکتها و مجموعههای زیادی را مالکیتش را عهدهدار است، تمام شرکتها را ملزم کردهاند که تمام نیازهای خود در حوزه ماشین را از کارخانه ماشینسازی خریداری کنند و این خریدها رقم کمی نیست و تحول بزرگی ایجاد میکند.
رنجبر، قائم مقام صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد نیز در این آیین با بیان اینکه فسخ واگذاری اخیر طبق مفاد قرارداد و مطابق قانون انجام شده است، اظهار کرد: استراتژی صندوق، افزایش ثروت ذینفعان است که در مورد ماشینسازی تبریز شامل کارکنان این کارخانه و نیز سهامداران صندوق اعم از بازنشستگان فولاد و سایر سهامداران است.
وی با بیان اینکه یک استراتژی پنج ساله برای مدیریت جامع ماشینسازی تبریز تدوین و اجرایی خواهد شد، افزود: برای دوره نقل انتقال و تعیین هیأت مدیره جدید که روند اداری آن ۲۰ روز تا یک ماهه طول خواهد کشید یک سرپرست بر فعالیتها نظارت خواهد داشت.
حقوق معوقه کارگران پرداخت شده است
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی نیز با تأکید بر اینکه صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد باید با بهکارگیری مدیران تحولگرا، زمینه توسعه روزافزون ماشینسازی تبریز را فراهم کند، گفت: خوشبختانه در ماههای اخیر کارگران کارخانه ماشینسازی تبریز معوقات حقوق و دستمزد نداشته و هم اکنون یک هزار و ۲۰۰ نفر کارگر در آن مشغول کار هستند.
میراحد حسینی با بیان اینکه کارخانه ماشینسازی تبریز نگین صنعت کشور است، اظهار کرد: ماشینسازی تبریز به عنوان زیرساخت کارخانجات مادر کشور یک واحد تولیدی منحصر به فردی است که محصولات آن علاوه بر بازار داخلی مورد استقبال کشورهای همجوار بوده و خواستار توسعه این کارخانه هستیم.
وی با اشاره به پتانسیل موجود کارخانه ماشینسازی تبریز، افزود: در حال حاضر کارخانه ماشینسازی کمتر از ظرفیت واقعی و اسمی خود فعالیت دارد ولی با توجه به وضعیت این صنعت بستر کار زیادی برای کارخانه ماشینسازی و افزایش تولید در آن وجود دارد که با برنامهریزی تحقق آن دور از دسترس نیست و حتی زمینه توسعه هر چه بیشتر آن نیز وجود دارد.
حسینی افزود: امید است با تغییر و تحول مدیریتی در کارخانه ماشینسازی تبریز شرایط بهتری بر فعالیتهای این کارخانه حاکم شود.
استاندار آذربایجان شرقی نیز در این مراسم، با تأکید بر حفظ وضعیت موجود تولید و اشتغال در کارخانه ماشینسازی تبریز، توسعه این مجموعه صنعتی را خواستار شد.
محمدرضا پورمحمدی با اشاره به اهمیت این کارخانه و سابقه درخشان آن در صنعت کشور و خاورمیانه، گفت: حساسیت ویژهای روی کارخانه داریم و معتقدیم که مدیریت این گروه باید به اهل آن سپرده شود.
وی خاطرنشان کرد: با وجود مشکلاتی که در روند واگذاری این واحد به وجود آمد، این کارخانه در حال حاضر فعال است و مشکل خاصی ندارد و نباید لطمهای به روند تولید آن وارد شود.
وی افزود: خوشحالیم که با بازگشت مالکیت ماشینسازی به صندوق بازنشستگی فولاد، این کارخانه از بلاتکلیفی خارج میشود و امیدواریم این تغییر و تحول به نفع صنعت کشور و استان باشد.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه ظرفیتهای توسعه در ماشینسازی تبریز فراهم است، افزود: حفظ وضعیت موجود تولید و اشتغال در حال حاضر مهمترین اولویت است و در مرحله بعدی توسعه این واحد باید در دستور کار قرار گیرد.
پورمحمدی در خصوص املاک و مستغلات ماشینسازی تبریز هم گفت: تمام سرمایههای مادی این صنعت باید در راستای توسعه آن هزینه شود.
وی همچنین مشارکت استانها در روند واگذاری واحدهای صنعتی و تولیدی را ضروری دانست و گفت: متأسفانه در حال حاضر استان هیچ نقشی در این زمینه ندارد، در حالی که برخی ملاحظات استانی باید در روند واگذاریها مورد توجه قرار گیرد.
دیدگاه تان را بنویسید