کارشناس حوزه کارگری، کار و دستمزد مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید: برنامه‌هایی که میدری در حوزه اشتغال و روابط کار ارائه داد نشان می‌دهد وی اشراف کاملی بر موضوع دارد و مشخص است چالش‌های هر حوزه را خوب می‌شناسد. این موضوع در قدم اول بسیار ارزشمند است که یک وزیر آشنا به چالش است.

فاطمه عزیزخانی در گفت‌وگو با نبض بازار گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارتخانه خیلی مهمی است و صرفا یک کارکرد ندارد. هم موضوع رفاهی و بحث اشتغال و تشکل‌ها و روابط کار مطرح است و هم بعد اقتصادی و شرکت‌های زیرمجموعه. یک وزارتخانه‌ای است که ارتباط تنگاتنگ با همه مسائل کلان کشور دارد‌ و وزیر این وزارتخانه هم باید در تمام موضوعات اشراف داشته باشد.

وی با بیان اینکه بحث اشتغال زنان، جوانان و قشر تحصیل‌کرده سه چالشی است که در حال حاضر در بازار کار با آن مواجه هستیم، گفت: میدری برای این سه موضوع مهم و پرچالش، برنامه ارائه داده و نشان داده که دغدغه‌اش است. میدری بحث هماهنگی بین دستگاه‌ها را مطرح کرده که نکته بسیار مهمی است چون یکی از چالش‌های اصلی در ایجاد اشتغال این است که دستگاه‌ها ناهماهنگ هستند. اگر وزیر بتواند هماهنگی را بین دستگاه‌ها ایجاد کند کار بسیار مهمی را انجام داده است.

این کارشناس روابط کار افزود: میدری ایجاد نظام آمار و اطلاعات بازار کار را مطرح کرده که خلا آن در کشور وجود دارد. همچنین ایجاد سیاست‌های فعال بازار کار را مطرح کرده که بسیار لازم است. فهرست مطالبی که میدری در حوزه اشتغال مطرح کرده و راهکارهایی که بیان کرده نشان از اشراف وی بر حوزه اشتغال است و دغدغه‌مندی وی در این حوزه است. کمتر وزیری هست که در این حد مسائل را شناخته باشد.

تسلط کامل میدری در حوزه دستمزد و روابط کار 

و ارائه راه‌حل

عزیزخانی با اشاره به اینکه میدری در حوزه دستمزد و روابط کار سه نکته مهم را مطرح کرده، تصریح کرد: یکی موضوع متناسب‌سازی دستمزد کارگران و اینکه دستمزد، کفاف معیشت کارگر را نمی‌دهد. یکی دیگر دستمزد منطقه‌ای را مطرح کرده و این رویکرد نوینی است که مطالعات نشان داده که کشور ما این قابلیت را دارد و خوب است که ما این انعطاف را به دستمزد بدهیم. موضوع دیگر تقویت تشکل‌هاست. اینها موضوعات مهمی هستند که در راهبردها و برنامه‌های وی دیده شده است.

وی با بیان اینکه میدری رویکرد منسجمی در موضوعات مختلف نشان داده و دغدغه‌های هر حوزه را می‌داند و اشراف دارد، اضافه کرد: میدری برنامه عملیاتی در حوزه‌های مختلف دارد. البته برای عملیاتی کردن برخی از برنامه‌ها ممکن است زیرساخت آن فراهم نباشد یا منوط به تامین مالی باشد. اولویت برنامه‌ها مهم است و اگر میدری وزیر شود، قطعا به اولویت‌ها توجه دارد چون نمی‌شود همه برنامه‌ها را همزمان جلو برد.

عزیز خانی در پایان تاکید کرد: لازم است بعد از اینکه وزرا، وزارتخانه را تحویل گرفتند از سوی نمایندگان مجلس پیگیری شود یعنی مجلس از بعد نظارتی هم دقت کند و شاخص‌ها و ملاک‌هایی را برای بحث عملکرد بگذارند که قابل ارزیابی باشد. به نظرم مجلس باید بیشتر به نظارت توجه داشته باشد.