در ماه آبان، خانوارهای کم‌درآمد نسبت به ثروتمندترها تورم بیشتری را تجربه کرده‌اند. در این ماه فقیرترین خانوارها در هر دو گروه کالای خوراکی و غیرخوراکی بیشترین رشد قیمت را تجربه کرده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد بخش زیادی از این تورم مربوط به بیشتر بودن وزن مسکن در سبد مصرفی این خانوارها بوده است. به گزارش اکو ایران، مرکز آمار شاخص قیمت مصرف‌کننده مربوط به ماه آبان سال جاری را منتشر کرد. طبق داده‌های مرکز آمار، تورم ماهانه در آبان ماه برابر با 2.1درصد بوده است. این شاخص در سمت خوراکی‌ها برابر با یک درصد و در بخش غیرخوراکی معادل با 2.7درصد رقم خورده است. بررسی قیمت‌ها به تفکیک دهک‌های هزینه‌ای نشان می‌دهد عمده فشار رشد قیمت بر دوش کم‌درآمدترها بوده است. نگاهی به تورم دهک‌ها نشان می‌دهد تورم دهک اول در آبان ماه برابر با 2.3درصد بوده که بیشترین سطح را در مقایسه با سایر طبقات جامعه داشته است. در مقابل کمترین تورم نیز در خانه پردرآمدترها به ثبت رسیده است. طبق داده‌های مرکز آمار ایران، تورم دهک دهم (ثروتمندترین‌ها) برابر با 2.04درصد بوده که کمترین سطح را در مقایسه با سایرین داشته است. 

تورم بالای خوراکی و غیر خوراکی در دهک اول

بررسی‌های آماری تورم به تفکیک دهک‌ها در دومین ماه پاییزی نشان‌دهنده دو موضوع مهم است؛ نخست آنکه در تمام دهک‌های جامعه رشد ماهانه قیمت خوراکی‌ها حداقل 1.5درصد از تورم غیرخوراکی پایین‌تر بوده به این معنا که در این ماه عمده افزایش قیمت بیشتر از ناحیه غیرخوراکی لمس شده تا خوراکی‌ها. دوم آنکه با افزایش رفاه درآمدی در طبقات بالاتر، تورم در هر دو سبد خوراکی و غیرخوراکی، پله‌پله کمتر شده است. برای مثال تورم ماهانه خوراکی‌ها برای خانوارهای دهک اول برابر با 1.52درصد بوده و در مقابل تورم این سبد مصرفی در دهک دهم معادل با 0.82درصد ثبت شده است.  بررسی سبد غیرخوراکی‌ها نیز نشان می‌دهد در ماه آبان بیشترین تورم ماهانه گروه ‌کالایی غیرخوراکی و خدمات برابر با 3.04درصد و برای دهک اول بوده در حالی‌که کمترین تورم ماهانه این کالاها برای دهک دهم و برابر با 2.5درصد ثبت شده است.

مسکن؛ ریشه گرانی هزینه‌های دهک کم‌درآمد

در بررسی داده‌های مرکز آمار از تورم مشاهده می‌شود در سال پایه جدید (سال پایه 1400) وزن هزینه‌های مسکن در سبد مصرفی این خانوارها متفاوت است. طبق ارقام مرکز آمار 39.4درصد از کل سبد خانوارهای دهک اول را هزینه‌های مسکن تشکیل می‌دهد که نسبت به سبد سایر دهک‌ها بیشترین وزن را دارد. همین موضوع موجب شده تا تورم تجربه شده در دهک اول بیشتر از سایر دهک‌ها باشد. به عبارت دیگر سهم مسکن از تورم (در داده‌های مرکز آمار منظور از مسکن عمدتا شاخص قیمت اجاره است) در کم‌درآمدترین طبقه جامعه بیشترین سطح را داشته و موجب ثبت تورم بالا در این ماه شده است.