براساس اعلام صندوق بازنشستگی کشوری، میانگین حقوق حقوق‌بگیران تا پایان شهریورماه امسال (کل برقراری‌ها) معادل ۱۱میلیون و ۲۹۱هزارتومان بوده که این رقم در پایان شهریورماه سال گذشته ۷میلیون و ۹۵۲هزارتومان اعلام شده است.

به گزارش ایسنا، تعداد حقوق‌بگیران صندوق بازنشستگی کشوری در پایان شهریورماه امسال معادل یک میلیون و ۶۴۱هزار و ۳۴۰ نفر بوده درحالی‌که تعداد حقوق‌بگیران صندوق در پایان شهریورماه سال گذشته معادل یک میلیون و ۵۸۵هزار و ۳۴۳ نفر بوده و به عبارتی تعداد کل حقوق‌بگیران صندوق تا پایان فصل تابستان سال ۱۴۰۲ نسبت به زمان مشابه سال قبل ۳.۵درصد افزایش داشته است. از میان این یک تعداد، یک میلیون و ۳۲۷هزار و ۹۷۵ نفر بازنشسته، ۱۳هزار و ۲۲۵ نفر از کارافتاده، ۶۱هزار و ۹۹۱ نفر شاغل متوفی و ۲۳۸هزار و ۱۴۹ نفر بازنشسته متوفی هستند.

وضعیت حقوق‌بگیران به تفکیک جنسیت در پایان شهریورماه امسال نیز حاکی از آن است که ۶۶درصد جامعه حقوق‌بگیران مرد و ۳۴درصد زن هستند. بررسی توزیع دستگاهی حقوق‌بگیران در پایان شهریورماه امسال نیز نشان می‌دهد که وزارت آموزش و پرورش با یک میلیون و ۲۲هزار و ۳۷۶ حقوق‌بگیر بزرگترین دستگاه مشترک صندوق بازنشستگی کشوری است که ۶۲.۲۹درصد جامعه حقوق‌بگیران صندوق را تشکیل می‌دهند. وزارت بهداشت با ۱۳.۲۶درصد (۲۱۷هزار و ۷۰۵ نفر) در رتبه بعدی قرار دارد.

یکی از چالش‌های اصلی صندوق، کاهش پوشش حمایتی است. براساس تجربیات بین‌المللی یک صندوق بازنشستگی پایدار دارای نسبت پشتیبانی حداقل ۳ و در سطح مطلوب ۶ تا ۷ است. 

براساس این گزارش، بررسی میانگین حقوق حقوق‌بگیران در سال ۱۴۰۲ (برقراری‌های جدید) نیز نشان می‌دهد که میانگین اولین حقوق بازنشستگی معادل ۱۶میلیون و ۳۳هزار تومان و میانگین آخرین حقوق اشتغال معادل ۱۶میلیون و ۹۶۶هزارتومان بوده است. همچنین میانگین حقوق حقوق‌بگیران در پایان شهریورماه (کل برقراری‌ها) در پایان شهریورماه امسال معادل ۱۱میلیون و ۲۹۱هزارتومان بوده که این رقم در پایان شهریورماه سال گذشته ۷ میلیون و ۹۵۲هزارتومان اعلام شده است. به عبارتی میانگین حقوق حقوق‌بگیران پایان شهریورماه سال ۱۴۰۲ نسبت به زمان مشابه سال قبل به طور میانگین به میزان ۴۲درصد افزایش داشته است.

توزیع حقوق پرداختی در پایان شهریورماه امسال نیز نشان می‌دهد بیش از ۲۴هزار نفر بیش از 20.7 میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند. همچنین محاسبات حاکی از آن است که در ۶ ماهه اول امسال،‌ به طور متوسط ۹۵درصد حقوق مشمول کسور زمان اشتغال مشترکان، به عنوان حقوق بازنشستگی‌شان پرداخت شده است. از سوی دیگر توزیع حقوق‌بگیران به تفکیک مدرک تحصیلی در پایان شهریورماه سال ۱۴۰۲ نیز نشان می‌دهد که از میان مستمری‌بگیران، ۲۴هزار و ۶۵۶ نفر دارای مدرک دکترا، ۸۴هزار و ۱۷ نفر دارای فوق‌لیسانس، ۴۷۷هزار و ۷۷۴ نفر دارای لیسانس و مابقی دارای مدارک پایین‌تر تحصیلی بوده‌اند. همچنین براساس اطلاعات جامعه حقوق‌بگیران در پایان شهریورماه، میانگین سن بازنشستگی ۵۱.۸۵ سال و میانگین مدت پرداخت حقوق ۲۹ سال و میانگین مدت خدمت ۲۸ سال 

عنوان شده است.