طبق آخرین محاسبات، کمترین رقم سبد معیشت در استان‌های مختلف کشور به 22میلیون تومان رسیده است. با این حساب، حقوق 9میلیون تومانی، از نصف سبد معیشت هم دو میلیون تومان کمتر است یعنی کارگری که 9میلیون حقوق می‌گیرد اگر در شهرستان‌ها زندگی کند و اجاره‌خانه بیش از 7 یا 8میلیون تومانی تهران را نپردازد، در بهترین حالت حقوق او کفاف دو هفته را می‌دهد. در واقع با حداقل دستمزد در شهرستان‌ها دو هفته هم نمی‌شود دوام آورد. اگر این کارگر نیز ساکن تهران باشد و بخواهد اجاره‌خانه 8 یا 10میلیون تومانی بپردازد، آخر هر ماه، کل حقوقی که از کارفرما می‌گیرد، پای اجاره‌خانه می‌رود و باید با یارانه یا کار دوم یا سوم زندگی را بچرخاند. در همین زمینه «حمیدرضا امام‌قلی‌تبار» بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور در گفت‌وگو با تسنیم گفت: این روزها با گرانی‌ها فقط مزدبگیران هستند که ضرر کرده‌اند. شاید تولیدکنندگان در تأمین مواد اولیه با مشکل روبه‌رو شده باشند اما بعد از تهیه مواد اولیه به قیمت بالاتر از حد معقول، به همان میزان جنس تولید شده خود را گران می‌کنند و از نظر گردش مالی و سود حاشیه چندان زیان نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه به‌رغم اینکه دولت تأکید کرد که صاحبخانه‌ها در شرایط کرونا با مستأجران مدارا کنند اما خبری از این همکاری نیست، گفت: در سال جدید و با افزایش یک‌باره قیمت‌ها، کارگران با مشکلات متعددی روبه‌رو شدند.

بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور با اشاره به اینکه مدت زمان انتظار کارگران برای خرید خانه بیشتر از 30سال است، گفت: بین 70 تا 85درصد سبد معیشت کارگران برای مسکن است.

امام‌قلی‌تبار با بیان اینکه فاصله بین درآمد و هزینه‌های کارگران بسیار زیاد است، گفت: هزینه زندگی کارگران به اندازه‌ای است که نه فقط شرایطی برای پس‌انداز ندارند، بلکه دعا می‌کنند تا با حقوقی که دریافت می‌کنند تا پایان ماه، شرمنده زن و بچه خود نشوند.

وی با بیان اینکه تعدادی از کارگران در شرایط فعلی از حداقل وزارت کار هم حقوق کمتری دریافت می‌کنند، گفت: بسیاری از کارفرمایان به بهانه شرایط نامناسب تولید از حقوق کارگران کسر می‌کنند و مزایای آنها را پرداخت نمی‌کنند. کارگران هم به دلیل نبود شغل و هزینه‌های اسف‌بار زندگی مجبور به کار کردن حتی با حقوق کمتر از حداقل قانونی وزارت کار هستند. مسئولان هم هیچ دغدغه‌ای برای حل مشکل کارگران ندارند.