کارگران اخراجی شهرداری جیرفت از شروط تازه مدیران شهری برای بازگشت به کار خود خبر دادند.

تعدادی از این کارگران در گفت‌وگو با ایلنا اعلام کردند: نزدیک به ۷۰ نفر از جمعیت ۱۴۳ نفر کارگران اخراجی شهرداری جیرفت بعد از چهار ماه بیکاری در حالی برای شروع به کار مجدد دعوت به کار شده‌اند که باید شروط شهرداری را برای کار بپذیرند.

به گفته یکی از این کارگران، شهرداری جیرفت به او و سایر همکاران تعدیلی اعلام کرده‌ که چنانچه کارگری حاضر به قبول شرایط کار جدید نیست امکان اشتغالش وجود ندارد.

او با بیان اینکه این رفتار شهرداری نقض قانون کار است و نباید به عناوین مختلف حقوق صنفی و قانونی کارگران را تضییع کرد، گفت: یکی از شرایط مدیران شهری برای بازگشت به کار کارگرانی که پیش از این دو سال در شهرداری جیرفت کار کرده‌اند مطرح کردن شرط سنی ۳۵ سال است. این موضوع در حالی از سوی شهرداری مطرح شده که طی دو سال گذشته کارگران مورد نظر چندبار مراحل استخدامی را با ارائه مدارک به شهرداری طی کرده‌اند و در آن هیچ خبری از شرط سنی نبود.

او افزود: مورد دیگر گرفتن تعهد محضری از کارگران برای جابه‌جایی شغلی‌ در آینده است. به موجب این تعهد کارگران قبل از شروع به کار متعهد می‌شوند به هیچ وجه امکان جابه‌جایی و انتقال به واحد دیگر را ندارند.

یکی دیگر از کارگران درباره شرط دیگر شهرداری برای بازگشت به کار گفت: لحاظ نشدن سوابق شغلی و بیمه‌ای کارگران در شهرداری مورد مهم دیگری است که پیش پای کارگران گذاشته شده و به آنها اعلام شده سابقه کاری یک تا ۲ ساله آنها در سوابق شغلی جدید لحاظ نمی‌شود.

طبق گفته‌های این کارگر، تا این لحظه حدود ۳۰ نفر از کارگران تعدیلی شهرداری جیرفت با قبول شرایط فوق مشمول بازگشت به کار مجدد شده‌اند.

یکی از این کارگران هم گفت: با وجود آنکه از شروع به کار همین ۳۰ کارگر (که قرار بود از ابتدای شهریور شروع به کار کنند) خبری نیست، طی دو سال گذشته همواره دستمزد آنها با روزی ۸ تا ۱۲ ساعت کار زیر حداقل‌های قانونی مصوبه شورای عالی کار پرداخت شده است.

او افزود: در سال ۱۴۰۰ به امید اینکه در آینده وضعیت کاری‌‌مان بهبود پیدا کند با حقوق ماهیانه سه میلیون و ۸۰۰هزار تومان به عنوان نیروی تنظیف و خدمات شهری کار کردیم که در نهایت این رقم در سال ۱۴۰۲ به حدود ۵ میلیون تومان رسید.

طبق این گزارش، کارگران چند روز قبل به دفتر دادستان و فرماندار در جیرفت مراجعه کرده که به آنها وعده رسیدگی به مشکلاتشان داده شده است.