یک عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه بسیاری از مردمان ما در خط فقر مطلق هستند، گفت: زندگی عشایر نقاط مرزی به جهت عدم تامین معیشت و نان به درستی تامین نمی‌شود، شغل‌هایشان را از دست داده و حاشیه‌نشین شهرها شده‌اند.

علی‌اکبر بسطامی در گفت‌وگو با شفقنا اظهار کرد: متاسفانه بعضا سیاست‌هایی را که در مجلس و دولت دنبال می‌کنیم باعث شده که در خانواده‌های بسیار محروم، نان بخور و نمیر آنها به نخور و بمیر تبدیل شده است. بسیاری از مردمان ما در خط فقر مطلق هستند و با مشکل عدم بهره‌مندی از مواد مغذی در کشور دست و پنجه نرم می‌کنند. بنابراین اگر ما هر از چند گاهی نان را گران کنیم، دیگر حقیقتا سفره‌ای در خانواده‌های محروم نمی‌ماند.

وی ادامه داد: برخی از خانواده‌ها در خط بقا هستند لذا می‌طلبد که هم مجلس و هم دولت به اقشاری که محروم هستند و نان، قوت قالبشان است توجه بیشتری نشان دهد و با بازتوزیع درآمدهای حاصل از فروش نفت و انرژی، نان را سر سفره خانواده‌ها بیاوریم. بسطامی اظهارکرد: مسکن بیش از ۷۰درصد هزینه خانوارها را دربرمی‌گیرد. خانواده‌های محروم نمی‌توانند ازدواج بچه‌هایشان را ببینند و قادر به تامین مسکن آنها هم نیستند. نمی‌توانیم بگوییم که ماشین یا خانه، جزو کالاهای لوکس است بلکه کالای ضروری هستند و خانوارهای فقیر نه تنها نمی‌توانند آن را تامین کنند بلکه اگر هر انسانی روزانه دو هزار کالری مواد مغذی را مصرف نکند، جزو خط فقر مطلق خواهد بود و بر این اساس در کشور ما بیشتر توده‌های محروم و دهک‌های یک تا شش هم جزو خط فقر مطلق هستند.

وی با اشاره به مهاجرت مردم از روستاها به شهرها گفت: یه عنوان کسی که سال‌ها با اقشار آسیب‌پذیر در نقاط مختلف کشور کار کردم، اعلام می‌کنم پاشنه آشیل نظام، گران کردن نان و مسأله معیشت خانواده‌هاست که باید در آن تجدیدنظر شود.