معاون بیمه‌ای تأمین‌اجتماعی گفت: کارفرمایان می‌توانند دو نفر از کارکنان خود را از دانش‌آموختگان دانشگاهی انتخاب کنند و دو سال ابتدایی فعالیت از معافیت‌های حق بیمه برخوردار شوند. این معافیت‌ها با ۲۰درصد سهم کارفرمایی همراه است زیرا دانش‌آموخته در دوره کارورزی مشمول قانون کار نمی‌شود. به گزارش ایرنا، محمد محمدی گفت: سال گذشته به دلیل افزایش دستمزدها، تصوراتی مبنی بر افزایش بیکاری، ایجاد بحران در تشکل‌های کارفرمایی و اخراج کارگران توسط کارفرمایان مطرح می‌شد اما بازرسی‌های کارگاهی و نیز لیست خوداظهاری کارفرمایان، حاکی از رشد بیمه‌شدگان اجباری بود. تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری هم نسبت به سال گذشته کاهشی بود و جز تعداد معدودی از کارگاه‌ها که دچار بحران نقدینگی شده بودند، کسی اقدام به تعدیل نیرو و اخراج حتی یک کارگر نکرد.

وی با بیان اینکه بیش از ۵ میلیون نفر شاغل تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی نیستند، گفت: بخشی از این گروه‌ها مشاغل رسمی کامل و بخشی از این قشر مشاغل کمتر از ۴۴ ساعت در هفته (اعم از معلمان حق‌التدریسی و...) را دربرمی‌گیرند. کارفرما این قسم از کارگران را باید براساس روزهای کارکرد بیمه کند.

محمدی افزود: سال گذشته بیمه کارگران ساختمانی با بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان کسری سهم کارفرمایی مواجه بود. اکنون تامین اجتماعی یک‌جانبه ۷۱۳هزار نفر را به صورت مستمر و ۴۲هزار نفر را به صورت غیرمستمر که صرفا برخی از ماه‌ها پرداختی داشته‌اند، تحت پوشش مقررات حمایتی قرار داده است. در سال گذشته (براساس قانون قبل) ۴هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان وصول شد، در حالی‌که باید ۱۲ هزار میلیارد تومان وصول می‌شد. امسال نیز سازمان پیش‌بینی می‌کند که بیش از ۱۹هزار میلیارد تومان در حوزه کارگران ساختمانی هزینه شود اما در صورت بازگشت به قانون قبل نهایتا ۵ همت وصول انجام خواهد شد. وی ادامه داد: برای کارگران فعلی نیز ۹ همت کسری منابع داشته و در صورت تصویب برای جذب گروه‌های جدید، بی‌شک این عدد (کسری منابع) افزایش خواهد یافت.