اعتراضات کارگری در اسنپ، کار را به اعتصاب کشاند
کارگران موتورسوار پیک اسنپفود چند روزی است در اعتراض به وضعیت شغلی خود دست به اعتصاب زدهاند. آنها نسبت به شرایط درآمدی خود و عملکرد اسنپ در شیوه پرداخت و دریافت کمیسیون از پیک موتوریها شکایت دارند.
به گزارش سایت رویداد ۲۴، کارگران اکسپرس اسنپفود در این باره میگویند این شرکت تصمیم گرفته تمامی پیکهای اسنپفود اکسپرس زیرنظر اسنپباکس کار کنند تا از این طریق شرکت اسنپ بتواند از هزینه پیک ارسال غذا کارمزد کم کند. این در حالی است که مقداری که یک پیک برای تحویل غذا دریافت میکند، رقم ناچیزی است و از همان مقدار اندک باید کارمزد جداگانهای نیز به اسنپ بدهد. اسنپ تا قبل از این تصمیم کارمزد ارسال غذا را از رستورانها دریافت میکرد و حالا علاوه بر آن میخواهد از رانندگان هم کارمزد بگیرد.
یکی از این رانندگان در توضیح وضعیت شغلی خود و همکارانش و اعتصاب اخیرشان میگوید: قیمت پایه جابهجا کردن غذا برای ما حدود 8هزار تومان است و میخواهیم این مبلغ افزایش یابد. ضمن اینکه اسنپفود نباید غذا، میوه و کالاهایی که قبلا متعلق به موتورهای صورتی بود را به اسنپباکس و تاکسیاسنپ بدهد اما چندوقت پیش برای افزایش رضایت مشتریان، رانندههای اسنپباکس این دسترسی را پیدا کرده بودند که سفارشهای میوه و سوپرمارکت را ارسال کنند.
این راننده میگوید: شرکت اسنپ از دو هفته پیش دسترسی اسنپباکس و اسنپخودرو را برای ارسال همهنوع سفارشی (حتی غذا که ارسال آن براساس قرارداد ممنوع است) باز کرده است. این اتفاق باعث شده عملا درآمد حداقلی ما محدودتر شده و در عین حال مجبور به پرداخت بخشی از همین حقوق حداقلی به عنوان کارمزد به اسنپ باشیم.
یکی دیگر از رانندگان موتور اسنپ میگوید: اسنپ از رانندههای اسنپباکس حدود ۲۰درصد کمیسیون میگیرد، برای همین هم است که ترجیح میدهد رانندگان اسنپفود را هم به زیرمجموعه اسنپباکس ببرد و از آنها هم همانقدر کمیسیون بگیرد. تا حالا اینگونه بود که رانندگان اسنپفود کمیسیون نمیدادند و اسنپ کمیسیون خود را از رستورانها دریافت میکرد اما حالا در واقع میخواهد محل درآمد خودش را تبدیل به دو محل کند و هم از ما کارمزد کم کند و هم از محل ارسال غذا کمیسیون دریافت کند. اگر اعتراض نکنیم قطعا فردا مجبور به پرداخت کمیسیون میشویم درحالی که همین الان هم دستمزد خیلی کمی اسنپ به ما میپردازد.
واکنش اسنپفود به اعتصاب رانندگان و اعتراض کاربران که از نرسیدن غذایشان ناراضی بودند، این بود که آن را به بارندگیهای اخیر نسبت بدهند و در شبکههای اجتماعی خود بنویسد: «به علت شرایط آبوهوایی و مشکل پیشآمده در فرایند ارسال، مارکتپارتی به تعویق افتاد».
دیدگاه تان را بنویسید