مدیرعامل تامین اجتماعی:
بساط سهمیهبندی بیمه کارگران ساختمانی باید جمع شود
مدیرعامل تامین اجتماعی گفت: باید ماجرای سهمیهبندی بیمه کارگران ساختمانی را در استانها جمع کنیم.
به گزارش روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، مصطفی سالاری در نشست تخصصی کارگران ساختمانی، تبیین و تشریح عملکرد سازمان و اقدامات آتی با بیان اینکه موضوعات جامعه کارگری بسیار گسترده است، گفت: دو سه هفته پیش در یک شهرستان بازدیدی داشتیم فردی به بنده گفت که بیمه کارگر ساختمانی شدن مشکل نیست و کافی است یک دوره فنی و حرفهای بگذرانی و کارت دریافت کنی تا بیمه شوی. برخی اینطور تصور میکنند که شرایط شمول بیمه کارگران ساختمانی همین است در حالی که باید این نگاه را اصلاح کرد که تنها مبنای شمول، کارت دوره فنی نیست.
وی افزود: احراز کارگر ساختمانی بودن کار آسانی نیست. در سامانه پالایش کارگران ساختمانی اقداماتی انجام شده که باید تکمیل شود و موارد شمول بیمه از طریق سامانه کنترل شود. متقابلا کسانی که مستحق هستند و دیگران به جایشان نشستهاند را باید شناسایی کنیم. مدیرعامل تامین اجتماعی با بیان اینکه قرار شد کنترل بیمه کارگران ساختمانی را در دو مرحله انجام دهیم، گفت: در مرحله نخست فهرست اسامی را به انجمن کارگران ساختمانی میدهیم، به شعب هم ابلاغ شده از طریق کدملی، بیمهشدگان را طریق سامانه کنترل کنند تا اگر بیمهشدهای پروانه کسب در اصناف دیگر داشته باشد سیستم این تعارض را متوجه و فرد را حذف میکند.
وی ادامه داد: مرحله دوم نیز سختتر است و از طریق سامانه و کدملی قابل شناسایی نیست که باید بازرسیهایی انجام شود. در کوتاهمدت بخش اول را انجام میدهیم که سریعتر افراد مستحق کارگر ساختمانی را که در نوبت قرار گرفتهاند جایگزین افراد من غیرحق کنیم.
سالاری با بیان اینکه جلسات توجیهی برای انجام این دو مرحله برگزار شده، گفت: باید ماجرای سهمیهبندی بیمه کارگران ساختمانی را در استانها جمع کنیم. خیلی چیزها سهمیهبندی شده و بنده نمیدانم به عنوان مدیرعامل چرا میتوانم مجوز بدهم که فردی بدون تشریفات استخدام شود. در صورت نیاز افراد باید از بین متقاضیان کار انتخاب شوند. بنابراین اگر قرار است کارگران ساختمانی بیمه شوند سهمیهبندی درست نیست و هر کس مستحق است باید بیمه شود. مساله ساده است و باید آن را حل کرد.
وی همچنین درباره احضار کارگران ساختمانی برای کنترل آنها ادامه داد: باید راه بهتری برای کنترل کردن بیمه کارگران ساختمانی پیدا کنیم. زیرا یک روش کنترل درست نیست. اینکه سرزده بازرس به محل کار برود بهتر است. اگر با بدبینی نیز رفتار کنیم خوب نیست. راههای بهتری میتوان پیدا کرد تا افراد بیجهت از این عنوان استفاده نکنند.
سالاری با اشاره به اینکه سهمیهبندی همه را آزار میدهد و وقتی کسی حقش است نباید در نوبت بماند، عنوان کرد: بازرسیها باید ساماندهی شوند.
وی با بیان اینکه بیمه کارگران ساختمانی، حمایتی است، گفت: بین ذینفعان تفاهم شده و از نمایندگان مجلس درخواست داریم تا رویهای را معین کنند که مطالبات ما وصول و بیمه کارگران پایدار بماند زیرا وقتی با کسری مواجه شدیم خدماترسانی ما مختل میشود. مثلا بیشتر از یکسال مطالبات درمانی را نتوانستیم تسویه کنیم و کیفیت خدمات ارائه شده تحت تاثیر قرار گرفته است.
مدیرعامل تامین اجتماعی ادامه داد: به دنبال بهروزرسانی پرداخت معوقات هستیم زیرا اکنون مقداری روی کیفیت دفترچه بیمهها تاثیر گذاشته است. باید اصلاحات پارامتریکی با کمک مجلس و با رعایت عدالت اعمال کنیم که در درازمدت با مشکلات بسیار روبهرو نشویم.
دیدگاه تان را بنویسید