راننده فداکار اتوبوس
مرگ در پیچ سوم
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ اظهار کرد: چون وسعت واحد دانشگاهی علوم و تحقیقات زیاد است و در قسمت مرتفعی قرار گرفته، دانشگاه برای جابهجایی دانشجویان خود سرویسهایی را به کار گرفته و پیمانکاری را اختیار کرده که کار جابهجایی دانشجویان را در بین دانشکدهها، از در ورودی و بالعکس انجام میدهد.
سردار محمدرضا مهماندار اظهار کرد: این حادثه ۱۲:۲۱ دقیقه روز سهشنبه در معابر داخلی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی اتفاق افتاده است. چون وسعت این واحد دانشگاهی زیاد است و در قسمت مرتفعی قرار گرفته، دانشگاه برای جابهجایی دانشجویان خود سرویسهایی را به کار گرفته و پیمانکاری را اختیار کرده که کار جابهجایی دانشجویان را در بین دانشکدهها، از در ورودی و بالعکس انجام میدهد. مهماندار در همین رابطه افزود: این اتوبوس از دانشکده فنی و مهندسی که در انتهای خط و بالاترین نقطه قرار گرفته حرکت میکند که در آن راننده و ۳۴ سرنشین حضور داشتهاند.
بر اساس اظهارات مصدومین و مجروحین حادثه، اتوبوس در دانشکده تربیتبدنی مسافری نداشته و توقف نمیکند. هنگامی که به ایستگاه کتابخانه میرسد، توقف نمیکند و چند دانشجو که قصد داشتند در آن ایستگاه پیاده شوند به راننده اعتراض میکنند که راننده میگوید اتوبوس ترمز ندارد. وی تصریح کرد: آن مسیر پیچهای زیادی دارد و چند سرعتگیر هم در مسیر وجود دارد. بعد از اینکه سیستم ترمز اتوبوس از کار میافتد، از آنجایی که سرعت گرفته بوده، نخستین سرعتگیر را که رد میکند، دانشجویان بلند شده و سپس به پایین پرت میشوند.
در همین حین راننده به آنها اعلام میکند که خودرو ترمز ندارد و از دانشجویان میخواهد به سمت عقب اتوبوس بروند. مهماندار اظهار کرد: وزن اتوبوس و مسافران شتاب را بیشتر میکند. به گفته برخی از دانشجویان اتوبوس در حال پرواز بوده است. راننده یکی دو پیچ را که بازتر بوده، میتواند رد کند. به پیچ انتهایی میرسد که ۱۳۰ تا ۱۴۰ درجه زاویه دارد. به نظر میرسد راننده تشخیص داده که آن پیچ را نمیتواند رد کند. وی در همین رابطه افزود: از ایستگاه کتابخانه که متوجه میشود ترمز ندارد تا قبل از پیچ آخر که وارد فضای سبز میشود، ۶۷۵ متر را طی میکند. راننده احتمالاً امید داشته که بتواند با ورود به فضای سبز، سرعت اتوبوس را کاهش دهد. این در حالی است که درختان آن بخش نهالهای کوچکی وجود داشته و کمکی نمیکنند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت: یک تأسیسات بتنی که مربوط به آبیاری در آن نقطه قرار دارد. اتوبوس ۶۹ متر را نیز در فضای سبز طی میکند تا به این تأسیسات برسد که با آن برخورد میکند. از آنجایی که سرعت خودرو زیاد و شتاب آن بالا بوده است. در اثر برخورد با این پایه بتنی، کف اتوبوس از قسمت جلو تا دو سوم اتوبوس را کاملاً جمع میکند. یعنی تنها یک سوم انتهای اتوبوس سالم مانده بود و از سایر بخشها تنها سقف و پنجرهها باقی میماند. پس از برخورد، سرنشینان که در انتهای اتوبوس تجمع کرده بودند، آن ضربه باعث پرت شدن آنها و موجب مرگ و جراحت تعدادی از سرنشینان میشود.
مهماندار با اعلام اینکه احتمالاً تا شنبه بتوانیم موارد را جمعبندی و نتیجه را اعلام کنیم، اظهار کرد: در شناسایی عوامل مؤثر در این حادثه چهار موضوع مد نظر ما است که باید آنها را بررسی کنیم. خطای راننده، اشکالات و نواقص راه، اشکالات و نواقص خودرو و کوتاهی مسئولین پیمانکار و کارفرما است. در این زمینه سه تیم تشکیل شدهاند، تیم کارشناسان رسمی و پلیس که حوزه تصادفات را رسیدگی میکنند، تیم کارشناسان فنی و مکانیک هستند که بحث مکانیک خودرو را بررسی میکنند و تیم آخر نیز کارشناسان فنی و مهندسی در حوزه راه هستند. وی ضمن اشاره به اینکه ۲۲ آذر معاینه فنی این اتوبوس منقضی شده و از سال ۱۳۹۱ نیز جزو خودروهای فرسوده بوده است.
مهماندار درباره نظارت پلیس در این رابطه اظهار کرد: این اتوبوسها سرویس داخلی دانشگاه هستند و پلیس هیچ کنترلی روی معابر داخلی دانشگاه ندارد. چند سالی است که مجلس قانونی را تصویب کرده که پلیس بدون هماهنگی اجازه ورود به دانشگاهها را ندارد. آن اتوبوس نیز فقط یکصد هزار تومان جریمه داشته که مربوط به تخلف دیگری بوده است.
دیدگاه تان را بنویسید