سیدمحمد میرزامحمدزاده

روز پنج‌شنبه (23 اسفندماه) دو موشک از سمت نوار غزه به سمت تل‌آویو، پایتخت رژیم صهیونیستی، شلیک شد. پس از سال 2014 این اولین بار بود که راکت‌ها به این شهر اصابت می‌کردند؛ حمله‌ای که چند ساعت بعد به‌واسطه حملات هوایی رژیم صهیونیستی تلافی شد.

سیستم دفاع موشکی رژیم صهیونیستی موسوم به گنبد آهنین، حوالی ساعت 9 شب به وقت محلی، ورود موشک‌ها به منطقه را هشدار داد و آژیرها در سرتاسر تل‌آویو بارانی به صدا درآمدند. هیچ آسیب یا خساراتی گزارش نشد، اما ساکنین شهر از صدای شدید انفجارها خبر دادند و شهردار دستور گشایش پناهگاه‌ها را صادر کرد.

به گزارش نیویورک‌تایمز، هر دو شاخه نظامی فلسطین یعنی حماس و جنبش جهاد اسلامی فلسطین هرگونه حمله به تل‌آویو را رد و عنوان کردند که قصدی برای افزایش خشونت‌ها با رژیم صهیونیستی را ندارند. ارتش رژیم اشغالگر در پیامی توئیتری مدعی شد که حماس پشت این حمله است.

اوایل روز جمعه (24 اسفند ماه) ارتش اسرائیل اعلام کرد که حملاتی را در مناطق ترورخیز غزه آغاز کرده است، اما جزئیاتی ارائه نکرد. روزنامه فلسطینی القدس حملات هوایی رژیم صهیونیستی را مجموعه‌ای از حملات در نوار غزه توصیف و جزئیات چندین حمله به شمال غرب شهر غزه را تشریح کرد.

اکنون نتانیاهو در حال گردهم‌آوری کارزار انتخابات نهم آوریل (بیستم فروردین ماه) است که فشار مضاعفی را از سوی جنگ‌طلبان حزب راست رقیب، ازجمله نفتالی بنت، وزیر آموزشی متحمل است که می‌خواهد وزیر جنگ شود

در جریان حمله به تل‌آویو، یک سخنگوی ارتش رژیم اشغالگر ابتدا گزارش کرد که یکی از موشک‌ها ساقط شد و یکی دیگر در فضای باز به زمین اصابت کرد؛ اما بیانیه رسمی که بعد از آن از سوی ارتش منتشر شد عنوان کرد هیچ‌چیز ساقط نشد و اطلاعات بیشتری مبنی بر اینکه آیا موشکی برای ساقط کردن راکت شلیک شده یا سرنوشت دو موشک فلسطینی ارائه نکرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به‌سرعت به ساختمان فرماندهی در تل‌آویو رفت تا از جزئیات ماجرا مطلع شود.

نتانیاهو همواره از درگیری با غزه خودداری کرده و طی چند سال گذشته پاسخ حملات را به‌صورت محدود داده است؛ اما مثال‌های نقضی هم وجود دارد و اسرائیل که همواره این حملات را با حمله هوایی پاسخ می‌دهد، گاهی اماکن نظامی خالی از کارکنان حماس را هدف قرار داده است که منجر به تخریب ساختمان‌ها شده ولی خون‌ریزی زیادی در پی نداشته است.

با‌این‌وجود اکنون نتانیاهو در حال گردهم‌آوری کارزار انتخابات نهم آوریل (بیستم فروردین ماه) است که فشار مضاعفی را از سوی جنگ‌طلبان حزب راست رقیب، ازجمله نفتالی بنت، وزیر آموزشی متحمل است که می‌خواهد وزیر جنگ شود. همچنین حزب جدید آبی و سفید که از سوی سه فرمانده ارتش سابق رژیم رهبری می‌شود نیز او را تحت‌فشار گذاشته‌اند.

بنت از حزب راست جدید که خواستار برنامه‌ای برای شکست یک‌بار برای همیشه حماس شده است، گفته که دیگر خبری از شلیک‌های بی‌هدف به شن و تپه بدون آسیب به دشمن نیست. وی افزود: حالا بدون تردید زمان دستیابی به فرایندی برای خنثی‌سازی نظام‌مند رهبران حماس است.

آیلت شاکد، وزیر دادگستری این رژیم نیز که جزو حزب راست جدید است، از اظهارات وی در توئیتر دفاع کرد و نوشت: دو کلمه – دفاع بنت.

بنی گانتس اصلی‌ترین رقیب نتانیاهو از حزب آبی و سفید که در سال 2014 فرمانده جنگ غزه بود نیز خواستار واکنشی شدید شد که به عقیده وی در غیر این صورت بازدارندگی ممکن نیست.

حماس که کنترل نوار ساحلی تحت محاصره غزه را در اختیار دارد، روز پنج‌شنبه اعلام کرد به دنبال مقصران حمله به تل‌آویو است و آن‌ها را تنبیه می‌کند و عنوان کرد فردی در یکی از گروه‌های شبه‌نظامی احتمالاً برخلاف دستورات عمل می‌کند. در بیانیه‌ای از سوی شاخه نظامی حماس آمده است: ما مسئول موشک‌هایی که امشب به دشمن شلیک شد نیستیم.

حماس ماه‌ها است با میانجیگری مصر در حال مذاکره با اسرائیل است و به ادعای این گروه، موشک‌ها زمانی شلیک شده‌اند که رهبران حماس در حال مذاکره با فرستادگان مصر بوده‌اند.

گفته می‌شود گروه جهاد اسلامی فلسطین، یک رقیب بیشتر شبه‌نظامی حماس، نسبت به‌سرعت این مذاکرات ناصبوری می‌کند و در چندین مورد با حمله به اسرائیل تلاش کرده تا صدای خود را برساند؛ اما دائود شهاب، سخنگوی این گروه هرگونه نقش داشتن در این حمله را تکذیب کرده و گفته است: این شاخه قصد ایجاد خصومت ندارد.

اسرائیل حماس را مقصر دانست

تحلیلگران اسرائیلی یک دلیل احتمالی برای دست داشتن حماس یا صدور مجوز آن دارند. روز پنج‌شنبه اعتراضاتی در برخی نقاط غزه در مورد شرایط موجود علیه حماس شکل گرفته بود و بر اساس ویدئوهای ضبط شده برخی نیروهای امنیتی محلی اقدام به ضرب و شتم معترضین با باتوم کرده‌اند و این مسئله این احتمال را به وجود می‌آورد که حماس با ترتیب دادن حملات تلاش داشته تا تمرکز را از اتفاقات بردارد.

جیسون گرین‌بلات فرستاده ویژه ترامپ در خاورمیانه برای مقصر شناختن حماس در جریان این حمله درنگ نکرد.

وی در حساب توئیتری خود نوشت: حماس امروز با خشونت مردم خود را که در حال اعتراض علیه قوانین و شکست‌های حماس بودند سرکوب کرد و حالا موشک به‌سوی شهرهای اسرائیل شلیک می‌کند. بیدادگری! این چیزی است که جهان را از کمک به مردم غزه باز ‌می‌دارد! ما قویاً از اسرائیل در دفاع از شهرهایش حمایت می‌کنیم. همیشه! حماس و جنبش جهاد فلسطین همواره در برعهده گرفتن مسئولیت حملات موشکی علیه اسرائیل سریع عمل می‌کنند.

اما یک مورد مشابه دیگر نیز وجود دارد؛ در جریان یک حمله غافلگیرکننده دیگر در ماه اکتبر (مهر – آبان) از سوی غزه، یک موشک به‌صورت مستقیم به یک خانه در شهر بئرالسبع سرزمین اشغالی اصابت کرد و با تخریب پشت‌بام وارد اتاق خواب سه بچه شد که لحظاتی قبل در آنجا خوابیده بودند و مادرشان پس از شنیدن صدای آژیر به‌سرعت آن‌ها را خارج کرده و به پناهگاهی برده بود؛ احتمالاً چند ثانیه تأخیر می‌توانست جنگی بزرگ را رقم بزند. در همان شب یک موشک که به سمت منطقه ساحلی در مرکز اسرائیل به‌سوی جمعیت حاضر شلیک شده بود، درون دریا افتاد. در آن زمان نیز هر دو گروه دولت حماس و جهادگرایان اسلامی مشارکت در حملات را رد کردند و بااین‌حال ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که تنها این دو گروه دارنده موشک‌های برد متوسط استفاده شده هستند. در آن زمان در هر دو طرف این ادعا عنوان شد که شاید این موشک‌ها در اثر صاعقه در شب توفانی شلیک شده بودند، ادعایی که هیچ‌وقت تأیید نشد.

ظاهراً گنبد آهنین در شناسایی موشک‌هایی که در ماه اکتبر به شهر بئرالسبع اصابت کردند، شکست خورده بود. ارتش رژیم صهیونیستی با حمله هوایی به 20 هدف در غزه به آن حمله پاسخ داد.

پای ایران وسط کشیده شد

یئاکوف امیدرور، یک مشاور سابق امنیت ملی رژیم صهیونیستی و ژنرال بازنشسته احتمال دست داشتن ایران در حمله روز پنج‌شنبه را مطرح کرده است، چراکه به عقیده وی ایران حامی هر دو گروه حماس و جهاد اسلامی فلسطین است.

جدای از این موضوع ادعا شده که ایران چندی پیش تلفن شخصی گانتس را هک کرده است و کارزار گانتس، کاندیدای انتخابات آتی، روز پنج‌شنبه پس‌ازآنکه تلویزیون اسرائیل لغزش امنیتی را گزارش کرد، این موضوع را تأیید کردند. یک سخنگوی کارزار وی عنوان کرد که این گزارش به‌منظور بی‌اعتبار کردن آقای گانتس در جریان اوج کارزار سیاسی انتخابات منتشر شده است.

امیدرور با بیان اینکه نه اسرائیل و نه حماس هیچ‌کدام خواهان جنگ جدید نیستند، گفت: تقابل موجود بین اسرائیل و غزه به معنای آن است که ضد حملات بالقوه احتمال خارج کردن اوضاع از دست دو طرف را تقویت می‌کند.

وی افزود: حالا این موضوع به‌شدت در گرو واکنش وزارت دفاع اسرائیل است؛ واکنش ارتش به واکنش غزه تعیین‌کننده ادامه ماجرا است.

اهداف بالگردها در غزه

به گزارش شبکه القدس فلسطین، پس از شلیک دو موشک به سمت تل‌آویو، بالگردهای صهیونیست‌ها به‌سرعت به پرواز درآمدند و در نیمه‌شب جمعه (24 اسفند ماه) نقاطی در جنوب نوار غزه را هدف قرار دادند.

در چند ساعت بعد از شلیک دو موشک، هواپیماهای بدون سرنشین رژیم صهیونیستی بر فراز غزه به گشت‌زنی مشغول شدند و به گفته شاهدان عینی صدای انفجارهای قدرتمند در نوار غزه به گوش می‌رسید.

رسانه‌های اسرائیلی به نقل از وزارت دفاع این رژیم عنوان کردند بعد از تحقیقات اولیه مشخص شده موشک‌های اصابت شده به برخی نقاط تل‌آویو احتمالاً بر اثر اشتباه شلیک شده‌اند

بر اساس گزارش‌های رسیده، بندر شهر خان‌یونس و شهرک نتزاریم که پیش‌تر در اختیار اشغال‌گران بود، هدف حملات بالگردها بودند. دیگر اهداف در معرض حمله این بالگردها دانشگاه الزهرا، ایستگاه پلیس و ساختمانی در منطقه الواحه در غرب شهر غزه بودند.

درحالی‌که رسانه‌های رژیم صهیونیستی از هدف قرار دادن 100 هدف تا ظهر روز جمعه خبر داده بودند، شبکه المیادین اعلام کرده که 55 موشک به 27 هدف در نوار غزه شلیک شده است. گروه‌های مقاومت فلسطینی نیز اعلام آماده باش و بسیج عمومی کرده‌اند و گردان‌های قدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز عنوان کرده که پاسخگوی حملات رژیم صهیونیستی خواهد بود.

حملات موشکی

 یک اشتباه بود

بعدازظهر روز جمعه (24 اسفند ماه) رسانه‌های اسرائیلی به نقل از وزارت دفاع این رژیم عنوان کردند بعد از تحقیقات اولیه مشخص شده که موشک‌های اصابت کرده به برخی نقاط تل‌آویو احتمالاً بر اثر اشتباه شلیک شده‌اند. در همین حال مقامات رژیم از اظهارنظر در این مورد خودداری کردند.

البته مشخص نشده که این حمله در اثر قصور انسانی رخ داده یا اشتباه فنی. روزنامه هاآرتص رژیم صهیونیستی به نقل از مقامات این رژیم نوشت که در جریان فعالیت‌های تعمیر و نگه‌داری، این دو موشک به‌صورت اشتباه شلیک شده‌اند.

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که ظاهراً این اشتباه در حین مذاکرات رهبران حماس با مذاکره‌کنندگان مصری صورت گرفته است و حماس قصدی برای افزایش تنش‌ها با رژیم اشغالگر نداشته است. یک مقام حماس گفته است که توافقی برای بازگرداندن آرامش بین شبه‌نظامیان غزه و اسرائیل به‌دست‌آمده است. این مقام که خواسته نامش فاش نشود گفت که تلاش‌های میانجی گران مصری جواب داده و منتظر تأیید آن از سوی جنبش جهاد اسلامی هستند.