الجزایر در آستانه دور جدید شورش‌ها

نیروهای ضد شورش در میدان‌های اصلی حضور یافتند

هم‌زمان با فراخوان تظاهرات میلیونی در الجزایر، نیروهای امنیتی این کشور به حالت آماده‌باش کامل درآمده و به‌طور گسترده در اطراف کاخ ریاست‌جمهوری مستقر شدند. 

درحالی‌که مردم الجزایر برای برگزاری سومین تظاهرات بزرگ آماده می‌شوند، مسئولان این کشور امروز جمعه ایستگاه‌های قطار الجزیره پایتخت الجزایر را تعطیل کردند. 

وبگاه الجزایری «TSA» الجزایر گزارش داد که نیروهای ضد شورش و دستگاه‌های امنیتی به‌طور گسترده در میدان‌های اصلی پایتخت مستقر شده‌اند. بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی به‌خصوص در اطراف کاخ ریاست‌جمهوری در المرادیه استقرار دارند. 

تعدادی از گروه‌ها نیز در بیانیه‌هایی بر ضرورت برگزاری مسالمت‌آمیز تظاهرات تأکید کردند. از روز یکشنبه گذشته که علی‌رغم هشدارها و اعتراضات مردمی و گروه‌های مختلف، «عبدالعزیز بوتفلیقه» برای پنجمین بار خود را نامزد ریاست‌جمهوری الجزایر کرد، اوضاع در این کشور متشنج‌تر شده است. بسیاری از کاربران فضای مجازی در الجزایر برای یک راهپیمایی بی‌سابقه ۲۰ میلیونی پس از نماز جمعه، فراخوان داده‌اند. 

در همین حال «احمد قائد صالح» رئیس ستاد مشترک ارتش الجزایر روز سه‌شنبه تأکید کرد که ارتش امنیت کشور را تضمین کرده و هرگز اجازه بازگشت به دوره درگیری و خونریزی را نخواهد داد. او در ابتدای هفته جاری از بوتفلیقه نیز خواسته بود تا بازگشت خود از ژنو به الجزایر را به تعویق بی اندازد. 

بوتفلیقه ۸۱ ساله از سال ‍۱۹۹۱ ریاست‌جمهوری الجزایر را بر عهده دارد و برای پنجمین بار نامزد ریاست‌جمهوری شده است.

    


به‌رغم اعلام پاکسازی منطقه از نیروهای ائتلاف

جنگنده‌های سعودی شهروندان یمنی را هدف قرار دادند

یک روز پس‌ازآنکه وزارت کشور یمن اعلام کرد، شهرهای «کشر و العبیسه» در استان حجه را از عناصر خرابکار وابسته به ائتلاف سعودی پاک‌سازی کرده، ائتلاف مذکور به منزل یک خانواده یمنی در این منطقه حمله کرد. در پی حمله روز جمعه (هفدهم اسفند ماه) جنگنده‌های ائتلاف سعودی به منزل یک خانواده یمنی در شهر «کشر» استان حجه، سه عضو این خانواده کشته و 9 نفر زخمی شدند. بر اساس گزارش شبکه «المسیره»، جنگنده‌های ائتلاف مذکور چهار حمله هوایی نیز به «افلح الشام» و دو حمله به بازار «العبیسه» در کشر داشتند. این حملات در حالی صورت گرفت که وزارت کشور یمن دیروز اعلام کرد، شهرهای «کشر و العبیسه» در استان حجه را از عناصر خرابکار وابسته به ائتلاف سعودی کاملاً پاک‌سازی کرده است. بنابراین گزارش، حملات مذکور به کشر در انتقام از شهروندانی صورت گرفت که مخالف با حضور عناصر تخریبی ائتلاف در این شهر بودند؛ ائتلاف سعودی باهدف قتل غیرنظامی‌ها، بستن راه‌ها و بر هم زدن آرامش شهر، هفت بار برای این عناصر خرابکار سلاح فراهم کرده بود. ائتلافی به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است.