رامین پرتو

 

تقابل میان حزب‌الله لبنان و اسرائیل، ابعاد جدیدی به خود گرفته و باید آنرا «جنگ تکنولوژی» و رو کردن کارت‌های بازی جدید در فضای تنش‌آلود خاورمیانه دانست. در حالیکه ارتش اسرائیل برای بیست و هفتمین روز متوالی به حملات گسترده خود به لبنان ادامه می‌دهد حزب‌الله لبنان روز گذشته (شنبه) در جدیدترین عملیات خود با نفوذ پهپادی به مناطقی از اسرائیل از جمله جنوب حیفا ساختمان محل اقامت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را هدف قرار داد و این حمله منجر به آماده باش نظامی در سراسر اسرائیل شد. پس از این عملیات رسانه‌های عبری با اذعان به وارد شدن خسارت به ساختمانی در شهر قیساریه در شمال نتانیا، از سقوط یک پهپاد در این شهر در جنوب حیفا خبر دادند که طبق گزارش رسانه‌های اسرائیل بر اثر انفجار این پهپاد به ساختمانی در قیساریه نیز خساراتی وارد شد. 

روزنانه یدیعوت آحارونوت نیز در این خصوص نوشت که «دفتر نتانیاهو از افشای محل اختفای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در هنگام انفجار پهپاد در قیساریه خودداری کرده است» این روزنامه در بیان جزئیات این حمله اعلام کرد که «یک پهپاد در فاصله ۷۰ کیلومتری لبنان پرواز و مستقیماً به ساختمانی در قیساریه برخورد کرد و ترکش‌های آن نیز به ساختمان مجاور اصابت کرد، در حالی که دفتر نتانیاهو اعلام نکرد که آیا نخست وزیر در محل اقامت خود در منطقه حضور داشته است یا خیر». به نوشته یدیعوت آحارونوت، پس از هدف قرار گرفتن اقامتگاه نتانیاهو توسط پهپادهای حزب‌الله لبنان، وضعیت آماده‌باش و تدابیر امنیتی در خصوص همه شخصیت‌های اصلی در اسرائیل لحاظ شده است. همچنین شاباک (سرویس امنیت داخلی اسرائیل) نیز از بالا رفتن سطح امنیت شخصیت‌های سیاسی و مقامات امنیتی- نظامی اسرائیل خبر داد و گفته شده که نیروهای امنیتی در اطراف خانه نتانیاهو در قیساریه مستقر شده‌اند تا از رخ دادن هرگونه حادثه مشابه بتوانند جلوگیری کنند. برخی دیگر از منابع اسرائیل به خصوص تلویزیون آن هم اعلام کرده‌اند که نتانیاهو و همسرش در زمان حمله به اقامتگاهش در جنوب حیفا در این اقامتگاه حضور نداشتند. 

شکست منظومه امنیتی اسرائیل

آنچه در این میان باید مورد نظر قرار بگیرد این است که اساساً حمله و نفوذ پهپادی حزب‌الله لبنان که روز شنبه تا بیخ گوش اقامتگاه نتانیاهو پیش رفت، با یک پهپاد انجام نشده، بلکه ارتش اسرائیل اعلام کرد که سه پهپاد از لبنان را شناسایی کرده، که یکی از آنها به ساختمان محل اقامت نتانیاهو در قیساریه برخورد کرده است. وبگاه واللا نیز گزارش داده که هواپیماها و هلیکوپترهای نظامی در آسمان شهر قیساریه در شمال تل‌آویو در حالت آماده‌باش قرار داشتند و جالب اینجاست که دو پهپاد دیگر حزب الله هم توسط آنها رهگیری شده اما به صورت کلی رادارهای اسرائیل نتوانستند هیچکدام از این پهپادها را رهگیری و شناسایی کنند. در این راستا رسانه‌ها گزارش دادند پهپادهای مقاومت لبنان برای دقایقی به حریم هوایی شمال اسرائیل نفوذ کردند و آژیرهای خطر به طور مداوم به صدا درآمدند، بدون اینکه پدافند هوایی اسرائیل بتواند آنها را ساقط کند. شهرک نشینان نیز گزارش دادند آژیرها در تل‌آویو به صدا درآمدند درحالیکه از طریق جبهه داخلی فعال نشده بودند. در این رابطه رسانه‌ها از وقوع آتش سوزی در اطراف نتانیا در نزدیکی تل‌آویو خبر دادند. 

کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل هم گزارش داد که سه هواپیمای بدون سرنشین از لبنان به سمت نهاریا و عکا نفوذ کردند و تنها یکی از آنها رهگیری شد. برخی رسانه‌ها نیز گزارش دادند صدای انفجار در آسمان شهر حیفا و خلیج آن و صدای آژیر خطر در عکا و نهاریا شنیده شد. کانال ۱۲ در ادامه گزارش داد که سیستم جی.پی.اس در منطقه تل‌آویو دچار اختلال شده است.رسانه‌های عبری همچنین نوشتند که یک پهپاد در کنار هلیکوپتر اسرائیلی پرواز می‌کرد در حالیکه بالگرد اسرائیلی در حومه حیفا در حال جستجوی آن بود و این به معنای یک شکست مشخص در عرصه دفاع هوایی و پدافندی است که بسیاری از مقامات اسرائیل روی آن حساب باز کرده‌ بودند. 

درخواست‌هایی برای کمک درباره اجرای عملیات‌های اعدام غیرنظامیان بازداشت شده در شمال نوار غزه توسط اسرائیل مخابره شده است که به صورت واضح نشان از وقوع جنایات جنگی گسترده در غزه دارد

همچنین رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند آژیرهای خطر در منطقه «گلیلوت» در حومه تل‌آویو در نزدیکی مقر موساد به دلیل نفوذ پهپاد از لبنان به صدا درآمده و جبهه داخلی اسرائیل نیز اعلام کرده که آژیر خطر در «حیفا و کرمل» در شمال اسرائیل به صدا درآمده بود. با این تفاسیر یک منبع نظامی به رادیو ارتش اسرائیل گفت که تحقیقاتی درباره شکاف‌های امنیتی که به یک پهپاد اجازه می‌دهد به خانه نتانیاهو در قیساریه برسد، آغاز شده است؛ چراکه پهپادی که در قیساریه منفجر شد مشابه همان پهپادی است که به اردوگاه گولانی اصابت کرد و  رهگیری آن دشوار است. رادیو ارتش اسرائیل به نقل از این منبع نظامی گزارش داد که سرویس‌های امنیتی ورود پهپاد به قیساریه را یک شکست امنیتی بسیار جدی می‌دانند و همین موضوع حالا به یک سوال بزرگ برای منظومه امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل تبدیل شده است؛ چراکه این اتفاق طی هفته‌های گذشته برای سومین بار رخ داده و اساساً نشان از بالا رفتن توانمندی نظامی و تکنولوژیک حزب‌الله لبنان دارد. 

ادامه حمله به غزه و لبنان 

آنچه در این راستا باید مورد نظر قرار بگیرد اظهارات نتانیاهو در واکنش به این اقدام حزب‌الله لبنان است. او در این خصوص گفت که « ما تا پایان ادامه خواهیم داد و هیچ چیزی ما را در این راه باز نخواهد داشت». این مواضع به خوبی نشان می‌دهد که نتانیاهو و به صورت کلی ساختار سیاسی و نظامی اسرائیل قصد ندارند در این شرایط به هیچ وجه از ادامه تنش و حملات خود به غزه و لبنان خودداری کنند و حداقل از آن کوتاه بیایند. در این خصوص شبکه الجزیره اعلام کرد جنگنده‌های اسرائیل ۲ حمله را به منطقه «حاره حریک» در ضاحیه جنوبی بیروت انجام دادند و این حمله بعد از آن صورت گرفت که ارتش اسرائیل دستورات تخلیه ساختمان‌هایی را در حاره حریک صادر کرده بود. پیش از این خبرگزاری ملی لبنان گزارش داده بود که ارتش اسرائیل به ساکنان محله حاره حریک در ضاحیه جنوبی بیروت هشدار داده است. این در حالیست که طبق آخرین آمار اعلامی توسط وزارت بهداشت لبنان، حملات اسرائیل به این کشور از اکتبر گذشته تاکنون بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ کشته و بیش از ۱۱ هزار زخمی بر جای گذاشته است. 

 سرویس‌های امنیتی اسرائیل ورود پهپاد به قیساریه و اقامتگاه نتانیاهو را یک شکست امنیتی بسیار جدی می‌دانند و همین موضوع حالا به یک سوال بزرگ برای منظومه امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل تبدیل شده است

در غزه هم اوضاع به شدت بحرانی است؛ به گونه‌ای که منابع فلسطینی دیروز (شنبه) از جان باختن سه فلسطینی و زخمی شدن هفت تن دیگر در نتیجه بمباران اردوگاه النصیرات در مرکز نوار غزه توسط اسرائیل خبر دادند. خبرنگار شبکه خبری الجزیره گزارش داد که در پی حمله اسرائیل به مدرسه‌ای در اردوگاه «الشاطی» در غرب شهر غزه که آوارگان به آن پناه برده‌اند، هفت تن کشته و شماری نیز زخمی شدند. در همین راستا، یکی از مسؤولان وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که سه بیمارستان در شمال نوار غزه پس از هدف قرار گرفتنشان توسط اسرائیل از چرخه خدمت‌رسانی خارج شده‌اند. وی در ادامه افزود، در پی بمباران مدارس آوارگان در اردوگاه جبالیا توسط نظامیان اسرائیل آتش‌سوزی‌هایی به وقوع پیوست. این مسئول فلسطینی همچنین گفت: ما درخواست‌هایی برای کمک درباره اجرای عملیات‌های اعدام غیرنظامیان بازداشت شده در شمال نوار غزه توسط اسرائیل دریافت کرده‌ایم که به صورت واضح نشان از وقوع جنایات جنگی گسترده در غزه دارد که می‌تواند به عنوان مستندات جدی علیه اسرائیل در دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) مورد استفاده قرار بگیرد.