ارتش روسیه که در ماه‌های اولیه حمله به اوکراین عملکردی ضعیف‌تر از انتظارها داشت اکنون تلاش می‌کند تا از شکست‌های اولیه خود درس بگیرد. بسیاری از قدرت‌های خارجی از جمله آمریکا و خود روسیه پیش از آغاز تهاجم نظامی به اوکراین انتظار داشتند که اوکراین به سرعت از پا دربیاید. کشورهای غربی نیز تصور می‌کردند که سیاست ارسال سلاح به اوکراین بی‌فایده خواهد بود. 

بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که ارتش روسیه پس از ماه‌های اولیه جنگ اوکراین و با گذشت بیش از دو سال از آغاز درگیری‌ها آمادگی بیشتری برای میدان‌های نبرد دارد. با این حال آمادگی بیشتر نظامیان روسیه به این معنا نیست که ارتش این کشور آمادگی مقابله با نیروهای ناتو را خواهد داشت. مسکو در ماه فوریه سال ۲۰۲۲ در حالی تهاجم به خاک اوکراین را آغاز کرد که مقام‌های روسیه از جمله ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور تصور می‌کردند ارتش‌شان در وضعیت بهتری از آنچه در میدان نبرد نشان داده شد قرار دارد. 

به گزارش یورونیوز، روسیه اکنون حدود شش درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف امور نظامی می‌کند. این در حالی است که انتظار نمی‌رود در آینده نزدیک در این امر تغییری پدید بیاید. مسکو در نظر دارد تا سال ۲۰۲۵ سهم امور نظامی خود را از کل بودجه خود از ۲۸.۳ درصد به ۳۲.۵ درصد برساند. روسیه هم‌اکنون هم از کشورهایی مثل کره‌شمالی و ایران برای تهیه سلاح و مهمات کمک می‌گیرد و هم در مدرنیزه کردن سامانه‌های نظامی خود پیشرفت کرده است. به عنوان مثال صنعت نظامی روسیه اکنون تولید پهپاد را شش برابر افزایش داده است.

زرادخانه موشک‌های مافوق صوت روسیه نیز اکنون گسترش یافته است. از سوی دیگر آتش‌بس در جنگ اوکراین یا ایجاد وقفه در آن به روسیه فرصت خواهد داد تا به سرعت ذخایر نظامی خود را تقویت کند. اولویت کنونی ارتش روسیه تقویت خود برای آمادگی در جنگ‌های زمینی طولانی‌مدت است. 

ولادیمیر پوتین در نظر دارد تا پایان سال جاری تعداد اعضای ارتش روسیه را به یک و نیم میلیون نفر برساند. منابع اطلاعاتی اوکراین بر این باور هستند که روسیه هر ماه تا ۳۰ هزار سرباز را جذب ارتش خود خواهد کرد. یک مقام امنیتی لیتوانی نیز اخیرا گفت که روسیه برای بازسازی ارتش خود و کسب آمادگی برای یک جنگ تمام عیار به پنج تا هفت سال زمان نیاز دارد. مسکو هم‌اکنون از مناطق اشغالی اوکراین نیز نیرو جذب می‌کند. 

به این ترتیب به نظر می‌رسد که هرچند دوران اولیه جنگ اوکراین، ضعف‌های ارتش روسیه را نمایان کرد اما نظامیان این کشور اکنون تجربه زیادی در جنگ کسب کرده‌اند. با این حال به نظر می‌رسد مهمترین نکته آموزنده جنگ اوکراین برای ولادیمیر پوتین، عدم توجه به ارزیابی ارتش از قدرت خودش باشد. رئیس‌جمهوری روسیه با توجه به همین نکته مجبور خواهد بود تا نقش فعال‌تری در نظارت بر برنامه‌های راهبردی ارتش ایفا کند. 

این در حالیست که فرماندار منطقه دونتسک اوکراین روز چهارشنبه دوم اکتبر اعلام کرد که نیروهای روسیه تا مرکز شهر «ووهلهدار» پیشروی کردند. این شهر از زمان آغاز جنگ، همچون دژی مستحکم در ارتفاعات راهبردی شرق اوکراین در برابر حملات روسیه مقاومت کرده بود. ویدئوهایی که در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده، نشان می‌دهد که سربازان روسی پرچمی را بر فراز یک ساختمان بمباران شده چند طبقه به اهتزاز در می‌آورند و پرچم دیگری را نیز روی یک برجک فلزی 

می‌گذارند. 

ویدئوهای دیگر نیز زبانه‌های دود بر فراز خرابه‌های این شهر کوچک و معدن‌خیز را به تصویر می‌کشد. این شهر در دو سال و نیم گذشته شاهد نبردهای شدیدی بوده و نیروهای اوکراینی با موفقیت توانسته بودند از آن در برابر حملات یگان‌های زرهی روسیه دفاع کنند. شهر ووهلهدار به دلیل موقعیت مرتفع و نزدیکی به محل تقاطع دو جبهه اصلی جنگ در شرق و جنوب اوکراین از اهمیت استراتژیک برخوردار است. 

نیروهای روسی هفته گذشته به حومه این شهر رسیدند و در روزهای اخیر فشارهای تهاجمی خود را تشدید کردند. آندری نازارنکو، فرمانده گردان پهپادی تیپ ۷۲ مکانیزه اوکراین که وظیفه دفاع از ووهلدار را بر عهده دارد اظهار داشت که نیروهای آنها هم از نظر تسلیحات و هم از نظر نیروی انسانی در وضعیت نامناسبی در مقایسه با قوای روس قرار دارند. 

نازارنکو به رویترز گفت که «وضعیت در ووهلدار بسیار چالش برانگیز است؛ با سخت‌ترین شرایط مواجه هستیم،‌ زیرا حملات روسیه به این شهر بیش از شش ماه ادامه داشته و دشمن به طور مداوم نیروهای تازه‌نفس و آموزش دیده می‌فرستد». 

نازارنکو که از یک مکان نامشخص و از طریق نرم‌افزار زوم با رویترز مصاحبه می‌کرد، گفت که یگان او تمام تلاش خود را برای حفظ «روزنه‌ای» برای عقب نشینی پیاده نظام از شهر به کار می‌بندد.