رامین پرتو

حملات روز جمعه اسرائیل به بیروت که به سرتیتر اخبار تمام رسانه‌های جهان تبدیل شد، یکی از شدیدترین عملیات‌های نظامی طی روزها، هفته‌ها و حتی ماه‌های گذشته به حساب می‌آید؛ به گونه‌ای که رسانه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در این خصوص به نقل از ارتش اسرائیل گزارش دادند که از جمعه شب تا روز گذشته (شنبه) بیش از ۱۴۰ نقطه در لبنان توسط ارتش اسرائیل هدف قرار گرفته شده است. در همان ابتدای حملات اعلام شده بود که جمعی از فرماندهان حزب‌الله و مقامات ارشد مقاومت لبنان در این حملات ترور شده‌اند که بسیاری آن را اخبار ضد و نقیض اعلام کردند. در نهایت عصر روز گذشته (شنبه) حزب‌الله لبنان با انتشار بیانیه‌ای از به شهادت رسیدن سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان خبر داد. 

در این بیانیه‌ آمده است: «سید و سرور مقاومت و بنده صالح خداوند، چون شهیدی بزرگ، رهبری شجاع، دلاور، حکیم، بصیر و مؤمن به جوار پروردگار شتافت؛ کسی که در مسیر رضای او حرکت کرد، به قافله جاویدان شهدای کربلای نورانی پیوست». در ادامه این بیانیه آمده: «سرانجام سیدحسن نصرالله نیز به یاران شهید خود که ۳۰ سال راه آنها را ادامه می‌داد، پیوست. رهبری که آزادسازی لبنان در سال ۲۰۰۰، پیروزی مقاومت در سال ۲۰۰۶ و سایر نبردهای حمایت از فلسطین، غزه و مردم مظلوم فلسطین را در کارنامه خود دارد. حزب‌الله، مصیبت وارده را به صاحب‌العصر والزمان ارواحنا فداه، ولی امر مسلمین حضرت سیدعلی خامنه‌ای مد ظله‌العالی، مراجع عظام، مجاهدان، مؤمنان، به ملت مقاوم، مردم صبور و مجاهد لبنان، امت اسلام و همه آزادگان و مستضعفان جهان و خانواده محترم و صبور ایشان تسلیت می‌گوید». 

اوضاع و احوال میدانی برای تل آویو به حدی وخیم است که وزیر جنگ اسرائیل به همراه هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش و دیوید بارنیا، رئیس موساد در یک نشست حضور داشتند که نشان از نگرانی آنها در مورد پاسخ حزب‌الله است

مقاومت لبنان در ادامه این بیانیه، دستیابی سیدحسن نصرالله به مقام والای شهادت را تبریک گفت و اعلام کرد: «دریافت عالی‌ترین مدال الهی، نشان امام حسین علیه‌السلام، تحقق گرانبهاترین آرزوها و بالاترین درجات ایمانی را به جناب سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان تبریک می‌گوییم. او در حمله صهیونیست‌ها به ضاحیه جنوبی بیروت، به عنوان یک شهید در راه بیت‌المقدس و فلسطین، به همرزمان شهیدش و موکب پاک و مقدس‌شان پیوست».

حزب‌الله سپس خطاب به «مجاهدان سرافراز و دلاوران پیروز مقاومت اسلامی» اعلام کرد «شما امانت آن شهید عزیز هستید، شما برادران او هستید که سپر تسخیرناپذیر او و تاج دلاوری و رستگاری رهبر ما بودید. فرمانده ما، همچنان با اندیشه و روح و خط و رویکرد مقدس خود در میان ماست و شما نیز همچنان در عهد وفاداری و پایبندی به مقاومت و فداکاری تا پیروزی هستید».

مروری بر زندگینامه دبیرکل حزب‌الله لبنان

سید حسن نصرالله، ، در ۳۱ اوت ۱۹۶۰م/۹ شهریور ۱۳۳۹ش در محله فقیرنشین کرنتینا در شرق بیروت به دنیا آمد. پدرش «سید عبدالکریم» و مادرش «نهدیه صفی‌الدین» اهل روستای البازوریه از توابع شهر صور در جنوب لبنان بودند که به بیروت مهاجرت کرده بودند. در برخی منابع گفته شده وی در بازوریه متولد شده است.سید حسن دارای سه برادر و پنج خواهر است. وی دوره ابتدایی را در مدرسه خصوصی النجاح در منطقه التربویه گذراند و با آغاز جنگ‌های داخلی لبنان در آوریل ۱۹۷۵م همراه خانواده به روستای بازوریه،‌ زادگاه پدرش منتقل شد و تحصیلات دبیرستان خود را در شهر صور ادامه داد. 

 وی در شانزده سالگی (۱۹۷۶م) با تشویق سید محمد غروی، امام جمعه شهر صور و از دوستان سید محمدباقر صدر، برای فراگیری علوم دینی به نجف مهاجرت کرد. سید محمد، طی نامه‌ای سید حسن را به شهید صدر معرفی کرد. محمدباقر صدر نیز سید عباس موسوی را برای نظارت به وضعیت علمی و تأمین نیازهای سید حسن نصرالله گماشت. سید حسن در سال ۱۹۷۸م دروس مقدماتی حوزه را به پایان رساند و پس از دو سال اقامت در نجف، به دلیل فشارهای بعث عراق، به لبنان بازگشت. او با تأسیس مدرسه امام منتظر در سال ۱۹۷۹م/۱۳۵۷ش در بعلبک، دروس حوزوی خود را ادامه داد و همزمان به تدریس مشغول شد. او در سال ۱۹۸۹م به مدت یک سال در قم تحصیل کرده است. نصرالله در سال ۱۹۷۸م در سن ۱۸ سالگی با فاطمه یاسین ازدواج کرد. 

سید حسن نصرالله، پس از ترور سید عباس موسوی در ۱۶ فوریه ۱۹۹۲، با اجماع اعضای حزب‌الله لبنان به عنوان دبیرکل آن حزب انتخاب شد. وی هنگام پذیرش دبیرکلی حزب‌الله ۳۲ سال داشت». حزب‌الله لبنان در زمان دبیرکلی سید حسن، پیروزی‌هایی بر اسرائیل دست یافت که مهم‌ترین آن آزادسازی جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰ و جنگ ۳۳ روزه در ۲۰۰۶ و شکست گروه‌های تروریستی در ۲۰۱۷ میلادی گفته شده است. دبیرکل حزب‌الله لبنان در سال‌های مسئولیتش چندین بار از جمله در سال‌های ۲۰۰۴، ۲۰۰۶ و ۲۰۱۱ مورد تهدید ترور ناکام واقع شده بود. 

در ابتدای حملات روز جمعه به لبنان اعلام شده بود که جمعی از فرماندهان حزب‌الله و مقامات ارشد مقاومت لبنان در این حملات ترور شده‌اند اما در نهایت عصر روز گذشته (شنبه) حزب‌الله لبنان با انتشار بیانیه‌ای از به شهادت رسیدن سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان خبر داد

واکنش‌ به یک ترور

در این راستا گروه‌های مقاومت فلسطین مانند جهاد اسلامی و حماس هر کدام به صورت جداگانه با صدور بیانیه‌، حملات اسرائیل که منجر به شهادت دبیرکل حزب‌الله لبنان شده است را محکوم کردند و خواهان مقابله با تل‌آویو شدند. 

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در پیامی در ایکس نوشت: «لبنان و ملت این کشور به هدف جدید سیاست نسل‌کشی، اشغالگری و جنگ اسرائیل بدل شده‌اند، سیاستی که از ۷ اکتبر ۲۰۲۴ در پیش گرفته است. در نتیجه حملات وحشیانه در هفته اخیر تعدادی از مردم لبنان از جمله کودکان به شهادت رسیدند. ما از تمام ساختارها و سازمان‌های حقوق بشری که وظیفه آنها تضمین صلح، ثبات و امنیت جهانی است، به‌ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌خواهیم که سریعاً اقدام کنند». 

همچنین پنی وونگ، وزیر امور خارجه استرالیا در سخنرانی خود در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در شهر نیویورک از اسرائیل خواست به دستورات الزام‌آور دیوان بین‌المللی دادگستری در ارتباط با جنگ غزه به ویژه اجازه دادن به ورود خدمات اساسی و کمک‌های بشردوستانه در حجم بالا به این باریکه پایبند باشد. او همچنین خواستار برقراری آتش‌بس فوری در غزه و لبنان شده و تاکید کرد حدود ۳۰۰ روز از زمانی که استرالیا و ۱۵۲ کشور دیگر رای به برقراری آتش‌بس در این باریکه دادند، گذشته است. 

از سوی دیگر وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به حملات اسرائیل به جنوب لبنان که منجر به شهادت دبیرکل حزب‌الله لبنان و تعدادی از نیروهای مقاومت شد، اعلام کرد که روسیه ترور دبیرکل حزب‌الله را «قویا» محکوم می‌کند که دربردارنده پیامدهایی برای لبنان و سراسر منطقه است. 

آیت‌الله سیستانی، مرجع تقلید شیعیان در عراق به انضمام عمار حکیم، رئیس جریان حکمت ملی عراق و مقتدی صدر رئیس جریان صدر عراق و همچنین محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر این کشور هم به صورت جداگانه ترور دبیرکل حزب‌الله لبنان را محکوم کردند. از سوی دیگر در عراق و سوریه به مناسبت شهادت دبیرکل حزب‌الله لبنان سه روز عزای عمومی اعلام شده است.

نگرانی در تل‌آویو 

 واکنش مقامات ارشد اسرائیل نشان می‌دهد که آنها در مورد پاسخ حزب‌الله به اسرائیل در نگرانی به سر می‌برند. به عنوان مثال هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل روز گذشته (شنبه) درباره تداوم اقدامات ارش اسرائیل در لبنان گفت: «به تازگی یک ارزیابی از وضعیت را تکمیل و برنامه‌ها برای فرماندهی شمال را تایید کردم. روزهای پرچالشی در انتظارمان است. ارتش اسرائیل در اوج آمادگی، هم از نظر دفاعی و هم از نظر تهاجمی در تمامی جبهه‌ها قرار دارد و آماده پیشامدهای بعدی است». به موازات این اظهارنظر، نداو شوشانی، سخنگوی ارتش اسرائیل (شنبه) با اشاره به توانمندی‌های حزب‌الله لبنان گفت: «بسیاری از زرادخانه حزب‌الله دست‌نخورده باقی مانده است و اسرائیل به هدف‌گیری آن‌ها ادامه خواهد داد. به راحتی می‌توان حدس زد که حزب‌الله تلافی خواهد کرد و اسرائیل در حالت آماده‌باش قرار دارد». 

همچنین رسانه‌های اسرائیل اعلام کردند یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل دیروز (شنبه) در اتاق فرماندهی زیرزمینی ارتش در مقر نظامی، وضعیت جبهه شمال را ارزیابی کرده است. دفتر گالانت در بیانیه‌ای اعلام کرد وزیر جنگ اسرائیل به همراه هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش و دیوید بارنیا، رئیس موساد در این نشست حضور داشتند که نشان از نگرانی آنها در مورد پاسخ حزب‌الله است. همزمان رسانه‌های اسرائیل گزارش کردند به دلیل وضعیت امنیتی، تجمعات در تل‌آویو لغو شده است. بر همین اساس باید منتظر بود و دید که حزب‌الله در مقابل قرار است دست به چه اقدامی بزند.