پس از اینکه لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهور برزیل و گوستاوو پترو رئیس جمهور کلمبیا پیش تر خواستار برگزاری مجدد انتخابات ریاست جمهوری در ونزوئلا شده بودند، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز روز پنجشنبه (به وقت محلی) خواستار برگزاری مجدد انتخابات ریاست جمهوری در این کشور شد. به گزارش پولیتیکو، بایدن در پاسخ به پرسش خبرنگاری در محوطه کاخ سفید درباره اینکه آیا موافق برگزاری مجدد انتخابات ریاست جمهوری در ونزوئلا است یا خیر؟، گفت: من موافقم.

این در حالی است که کاخ سفید ساعاتی بعد از این اظهارنظر بایدن، از موضع رئیس جمهور آمریکا درباره برگزاری مجدد انتخابات ریاست جمهوری در ونزوئلا عقب‌نشینی و در بیانیه‌ای اعلام کرد: رئیس جمهور داشت درباره بی اساس بودن ادعای پیروزی نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا در انتخابات ۲۸ جولای (۷ مرداد) در این کشور سخن می‌گفت. در بیانیه کاخ سفید آمده است: ایالات متحده خواستار احترام گذاشته شدن به اراده مردم ونزوئلا و آغاز بحث درباره بازگشت به هنجاهاری دموکراتیک در این کشور است.

به نوشته پولیتیکو، روسای جمهور برزیل و کلمبیا پیش تر از کاراکاس خواسته بودند تا انتخابات جدیدی برگزار کند که منصفانه و مطابق با استانداردهای بین‌المللی باشد. ۲۸ ژوئیه ۲۰۲۴ (۷ مرداد ۱۴۰۳) انتخابات ریاست جمهوری در ونزوئلا با کاندیداتوری نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری فعلی و دیپلمات کهنه‌کار ادموندو گونزالس، نماینده جریان اپوزوسیون برگزار شد. انتخاباتی که در آن نیکلاس مادورو رئیس ‌جمهور مستقر که از سال ۲۰۱۳ و پس از فوت سلف خود «هوگو چاوز» قدرت را در دست دارد با ۵۱ درصد آرا به پیروزی رسید. براساس اعلام شورای انتخابات ملی ونزوئلا، ادموندو گونزالس با کسب ۴۴.۲ درصد آراء در جایگاه دوم قرار گرفت. در این راستا برخی از تحلیلگران اعتقاد دارند این اظهارات بایدن می‌تواند ریشه در عدم تعادل روانی و تشخیصی وی داشته باشد.