اسرائیل طی 48 ساعت گذشته مدعی شده یک حمله موشکی به بلندی های جولان تحت کنترل اسرائیل که ساعاتی پس از حمله هوایی اسرائیل به جنوب لبنان انجام و شهادت سه عضو گروه شبه نظامی حزب الله را به دنبال داشت، به پاسخ موشکی حزب الله منجر شده و این پاسخ موشکی حزب الله به منطقه جولان اشغالی، کشته شدن تعدادی از کودکان و نوجوانان را به دنبال داشته است. 

این حمله حزب الله به شهر عمدتا دروزی نشین مجدل شمس در بلندی های جولان در نزدیکی مرز سوریه انجام شده است. منطقه‌ای که اسرائیل آن را از سال ۱۹۶۷ اشغال کرده و در سال ۱۹۸۱ آن را به کشورش ضمیمه کرده است. در پی کشته شدن دست‌کم ۱۰ نفر بر اثر  این حمله راکتی که به یک زمین فوتبال در بلندی‌های جولان انجام شد، دولت لبنان، در بیانیه‌ای حمله به غیرنظامیان را محکوم کرد و خواستار پایان دادن به خصومت‌ها در تمامی جبهه‌ها شد. 

هم‌زمان، وب‌سایت خبری آکسیوس به نقل از یک مقام رسمی دولت آمریکا گزارش داد که ایالات متحده به شدت نگران پیامدهای حمله به بلندی‌های جولان و آغاز جنگ بین اسرائیل و حزب‌الله است. در همین حال، اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهور اسرائیل نیز حزب الله را به حمله به «کودکانی که تنها گناهشان بیرون رفتن برای بازی فوتبال بود» متهم کرد. 

این شلیک راکتی پس از حمله نیروی هوایی اسرائیل به شهر کفرکلا در جنوب لبنان، در نزدیکی خطی که خاک لبنان و اسرائیل را مشخص می کند، صورت گرفت. به گزارش رویترز و بیانیه حزب الله، در این حمله چهار نفر از جمله چندین عضو حزب‌الله کشته شدند. 

در ادامه حزب‌الله اعلام کرد که به تلافی حملات اسرائیل به روستایی در لبنان به یک پایگاه نظامی در بلندی های جولان حمله کرده است اما همان زمان محمد عفیف، سخنگوی کل حزب الله، به آسوشیتدپرس گفت که این گروه «قاطعانه انجام حمله به مجدل شمس را رد می کند.» چه آنکه وب‌سایت اکسیوس نیز به نقل از یک مقام آمریکایی مدعی شد حزب‌الله لبنان به سازمان ملل اطلاع داده، حادثه مجدل شمس در نتیجه سقوط موشک ضد هوایی اسرائیلی در یک ورزشگاه فوتبال روی داده است.

اما ارتش اسرائیل در بیانیه ای گفته که بر اساس اطلاعات اطلاعاتی که در اختیار دارد، «پرتاب راکت به سمت مجدل شمس توسط حزب الله انجام شده است». 

در این بیانیه آمده است: «حزب الله پشت پرتاب راکت به یک زمین فوتبال در مجدل شمس است که اوایل عصر شنبه باعث تلفات متعدد غیرنظامیان، از جمله کودکان، شد.» سرویس امدادگران اسرائیل در ابتدا گزارش داد که ۱۱ نفر زخمی شده اند که وضعیت ۹ نفر وخیم است و همگی بین ۱۰ تا ۲۰ سال سن دارند. 

شبکه «کان» که تلویزیون عمومی اسرائیل است نیز تصاویری را پخش کرد که نشان می داد برخی از آنها با برانکارد از یک زمین فوتبال در شهر مجدل شمس به آمبولانس ها منتقل می‌شدند. حزب‌الله قبل از اعلام کشته شدن کودکان در جریان اصابت موشک به زمین فوتبال در بیانیه ای تاکید کرده بود که شلیک راکت های کاتیوشا به سمت یک ارتش اسرائیل در بلندی های جولان در پاسخ به حملات هوایی اسرائیل به روستاهای جنوب لبنان بوده است. اسرائیل بلندی های جولان را در طول جنگ با اعراب در سال ۱۹۶۷ از خاک سوریه تصرف کرد و بعدا در سال ۱۹۸۱ آنها را ضمیمه خود کرد.

در همین راستا یک مقام امنیتی اسرائیل به اسکای نیوز عربی گفت: «پاسخ ما به حزب الله قوی خواهد بود، اما قصد آغاز جنگ را نداریم.» کانال ۱۴ اسرائیل نیز مدعی شد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، چراغ سبز و موافقت کامل آمریکا را برای عملیات بزرگ علیه حزب‌الله و متحدانش در لبنان دریافت کرده است. وزیر کشور اسرائیل نیز گفته پاسخ به حزب‌الله نباید کمتر از پاسخ به حوثی‌ها باشد. 

ناظران سیاسی می گویند پاسخ اسرائیل به حزب الله فراتر از حملات ماه های گذشته در محدوده خطوط قرمز تعیین شده بین آنها خواهد بود اما هرگونه حمله به داخل لبنان کشیده نخواهد شد و تمرکز اسرائیل برای حمله به  جنوب لبنان است. حمله ای که اگر ابعاد آن را در مقیاس حمله به یمن درنظر آوریم، گزینه هایی شامل زیرساخت ها و شهرک هایی را در بر خواهد گرفت که غیرنظامیان نزدیک به حزب‌الله در آن سکونت دارند. 

در همین راستا شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل اعلام کرده که نتانیاهو ظهر یکشنبه جلسه کابینه امنیتی و سیاسی در رابطه با حمله به مجدل شمس را بر عهده خواهد داشت. سفیر ایران در لبنان نیز گفته «انتظار نداریم جنگی گسترده علیه لبنان و منطقه ایجاد شود و شانس آن را بسیار اندک می دانیم». 

این در حالی است که رهبر معنوی دروزی‌ها در اسرائیل در پیامی بی‌سابقه گفته «مسئولان جنایت مجدال شمس را محکوم می‌کنم و خواهان مجازات مسئولین این آسیب هستم! حزب‌الله در یک بحران بزرگ علیه دروزی‌ها در لبنان، سوریه و اسرائیل قرار دارد.» موضوعی که پیامدهای آن موضع سیاسی حزب‌الله را در داخل لبنان نیز تحت تاثیر قرار 

داده است.