مریم علامه‌زاده

طالبان حداقل 47 نفر را در عملیات‌های جداگانه در افغانستان به قتل رساند؛ این در حالی است که مذاکرات صلح بین طالبان و افغانستان در مسکو در حال برگزاری است.

به گفته محمد یوسف ایوبی، رئیس شورای استان‌های افغانستان، این گروه مسلح در حمله صبحگاهی به یک پایگاه نظامی در شمال کوندوز که روز سه‌شنبه (شانزدهم بهمن ماه) انجام شد، 26 عضو  از نیروهای امنیتی دولت افغانستان را کشت.

حداقل 23 سرباز و سه عضو پلیس محلی در بین کشته شدگان بودند.

بر اساس گفته ایوبی، 12 سرباز در جریان تهاجم طالبان که نزدیک به دو ساعت تا رسیدن نیروی کمکی به پایگاه محاصره شده طول کشید، زخمی شدند و مهاجمان فرار کردند.

ایوبی، با اشاره به ترس از اینکه شهر به دست طالبان بیفتد و در چند سال اخیر نیز این اتفاق در دو موقعیت دیگر نیز رخ داده است (یکبار سپتامبر 2015، بار دوم اکتبر 2016) گفت: روز به روز وضعیت امنیتی در اطراف شهر کوندوز بدتر می‌شود.

بر اساس گزارش مقامات استانی در روز سه‌شنبه (شانزدهم بهمن ماه) در شمال ولایت بغلان حداقل 11 پلیس در زمان حمله جنگجویان به یک ایست بازرسی پلیس کشته شدند. 

گزارش این حمله زمانی منتشر شد که نمایندگان طالبان مذاکراتی با چهره‌های برجسته افغانستان از جمله حامد کرزای، رئیس‌جمهور پیشین کشور و رهبر مخالفان و ریش‌سفید طوایف را بدون حضور مقامات رسمی دولت کابل آغاز کرده بودند.

به گفته صفدر محسنی، رئیس شورای استانی، در حمله به ایست بازرسی، طالبان شب دوشنبه (پانزدهم بهمن ماه) نیروهای پلیس ‌محلی در منطقه بغلان مرکزی را هدف قرار داده بودند. حمله‌ای وحشیانه که تقریباً دو ساعت زمان برد.

وی افزود: همچنین پنج پلیس در این حمله زخمی شدند و طالبان همه سلاح‌ها و مهمات این ایستگاه بازرسی را پیش از رسیدن نیروهای کمکی ربودند.

به گفته محسنی: نیروهای کمکی دیر رسیدند و در تقابل با طالبان در نهایت موفق به بازپس‌گیری ایست بازرسی و کنترل اوضاع شدند.

حملات روزانه

صدیق عزیزی، سخنگوی فرماندار استانی گفت: اوایل روز دوشنبه (پانزدهم بهمن ماه) طالبان به یک روستای شبهه‌نظامیان طرفدار دولت در شمال ولایت سمنگان نیز حمله کردند و 10 نفر را کشتندکه زنان نیز در بین کشته‌شدگان بودند.

به گفته وی در این حمله پنج نفر نیز در منطقه دارای صوف سمنگان زحمی شدند.

بر اساس اظهارات عزیزی، طالبان روستاییان محلی شامل زنان و کودکان را هدف قرار داده بودند. از آنجا که این منطقه دور افتاده است، روستاییان ارتش شبه‌‌نظامیان خود را برای برقراری امنیت منطقه و دفاع از خانه‌ها در مقابل جنگجویان مسلح ایجاد کرده اند.

طالبان مسئولیت هر دو حمله را با ارسال بیانیه به رسانه‌های به عهده گرفته است.

آن‌ها تقریباً‌به صورت روزانه حملات و ضربات سهمگینی را در مناطق تحت کنترل ارتش افغانستان و نیروهای امنیتی تحمیل می‌کنند. این حملات همزمان با اعلام ایالات‌متحده مبنی بر خروج از این کشور از هم‌گسیخته در جریان جنگ، تشدید شده است.

دولت مرکزی افغانستان روز دوشنبه قبل از این حملات،‌ دیدار چهره‌های برجسته افغانستان با مقامات طالبان در مسکو را محکوم کرده بود و به طرق مختلف اعلام کردند این چهره‌ها چنین مذاکراتی را برای مطرح شدن و دوباره به قدرت رسیدن برپا کرده‌اند. 

دولت آمریکا نیز با ارسال فرستاده صلح خود به قطر به مذاکره با طالبان پرداخته است و تلاش می‌کند توافق صلحی را به صورت دستوری اعلام کند. این در حالی است که دولت افغانستان در جریان این مذاکرات حضور حداقلی را دارند.