اتحادیه اروپا روز چهارشنبه از اسرائیل خواست تا «فورا» عملیات نظامی خود در رفح را پایان دهد و هشدار داد که خودداری از آن روابط اسرائیل با اتحادیه اروپا را تضعیف خواهد کرد. دولت آمریکا به رغم هشدارهای قبلی به اسرائیل ارسال محموله یک میلیارد دلاری سلاح را تایید کرده است. در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: «در صورت تداوم عملیات نظامی در رفح، این موضوع ناگزیر فشار زیادی بر روابط اتحادیه اروپا با اسرائیل وارد می کند.» 

علیرغم فشارهای بین‌المللی و متحدان اسرائیل از جمله آمریکا و اتحادیه اروپا، عملیات نظامی اسرائیل در شمال و جنوب غزه تشدید شده است.سازمان‌های امدادرسان بین‌المللی می‌گویند از زمان تصرف گذرگاه رفح با مصر به دست نیروهای اسرائیل کمک‌رسانی با مشکل جدی مواجه شده است. اسرائیل و مصر هر دو طرف مقابل را به بستن این گذرگاه متهم کرده‌اند. در صحنه جنگ، گزارش‌ها از رفح حاکی است که تانک‌های اسرائیل روز سه‌شنبه وارد مناطق مسکونی در شرق رفح شدند. 

بنابر گزارش‌ها در شمال غزه هم درگیری شدیدی میان اسرائیل و شبه‌نظامیان فلسطینی در جریان است و صدای انفجارهای شدید از اردوگاه آوارگان جبالیا به گوش می‌رسد. جبالیا بزرگترین اردوگاه آوارگان فلسطینی در نوار غزه است و بخش عمده‌ای از آن در ماه‌های نخست جنگ تخریب شده بود. در همین حال، دیروز فلسطینی‌ها در کرانه باختری تجمعاتی به مناسبت «روز نکبت» برگزار می‌کنند، روزی که یادآور کوچ اجباری هزاران فلسطینی از سرزمین‌هایی است که امروز بخش‌هایی از اسرائیل را تشکیل می‌دهد و فلسطینیان از آن با عنوان «فاجعه» سال ۱۹۴۸ میلادی یاد می‌کنند.

تأیید ارسال محموله یک میلیارد دلاری جنگ‌افزار به اسرائیل

از سوی دیگر دولت آمریکا تایید کرد انتقال یک محموله جنگ‌افزار یک میلیارد دلاری به اسرائیل مطابق برنامه پیش برود. ارسال نهایی این تسلیحات به تایید کنگره نیاز دارد. این کمک نظامی متفاوت از بمب‌های بزرگی است که هفته گذشته جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا دستور داد ارسالشان متوقف شود. این تسلیحات بخشی از یک مجموعه کمک خارجی به ارزش ۹۵ میلیارد دلار است که دولت آمریکا برای حمایت نظامی از اوکراین، اسرائیل و تایوان در نظر گرفت. هفته گذشته پس از آنکه جو بایدن اذعان کرد احتمال دارد بخشی از تسلیحات این کشور در حمله به غیرنظامیان فلسطینی استفاده شده باشد، کاخ سفید به شدت زیر فشار قرار گرفته است. دولت آمریکا اخیرا در گزارشی به کنگره این کشور نوشت که اسرائیل ممکن است با استفاده از سلاح‌های آمریکایی در غزه قوانین بشردوستانه را نقض کرده باشد. 

در این گزارش نتیجه گرفته شده است که با توجه به اتکای قابل توجه اسرائیل به تسلیحات ساخت آمریکا «می‌توان ارزیابی کرد» که از بعد از هفت اکتبر «در مواردی ناسازگار با تعهدات مربوط به قوانین بشردوستانه بین‌المللی یا ناسازگار با بهترین روش‌های تخفیف آسیب به غیرنظامیان» از این سلاح‌ها استفاده شده است. این گزارش چند روز بعد از آن منتشر شد که جو بایدن علنا تهدید کرد اگر اسرائیل به رفح حمله زمینی کند، ارسال برخی مهمات انفجاری را متوقف خواهد کرد. هفته گذشته یک مقام کاخ سفید به شرط ناشناس ماندن در گفت‌‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس فاش کرد محموله بمب‌هایی که ارسال آنها فعلا متوقف شده شامل ۱۸۰۰ بمب ۲ هزار پوندی (۹۰۷ کیلوگرمی) و ۱۷۰۰ بمب ۵۰۰ پوندی (۲۲۶ کیلوگرمی) بود. به دنبال توقف ارسال بمب‌ها، گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد، این تصمیم آمریکا را مایوس‌کننده خواند.  

گزارش درباره ارسال محموله یک میلیارد دلاری جنگ‌افزارهای آمریکایی به اسرائیل در حالی منتشر می‌شود که تل‌آویو جنگ را در شمال و جنوب غزه تشدید کرده است.