آتش‌بس موقت چهار روزه درگیری‌ها در غزه پس از توافق مقاومت و اسرائیل از صبح دیروز (جمعه) وارد فاز اجرایی شد. این آتش بس از ساعت هفت صبح به وقت فلسطین و برای تبادل اسرا، اجرایی شده است. دقایقی قبل از اجرای آتش‌بس، اسرائیل حملات هوایی شدیدی به مناطق مختلف نوار غزه داشت. قایق‌های ارتش اسرائیل نیز ساحل رفح در جنوب نوار غزه را هدف قرار دادند. 

توپخانه اسرائیل نیز اطراف منطقه الخیام را هدف گرفت. اجرای این توافق پس از تاخیر یک روزه آغاز شده است. در ابتدا قرار بود توافق تبادل اسراء بین اسرائیل و جنبش حماس از صبح روز پنجشنبه آغاز شود، اما تا روز جمعه به تعویق افتاد. یک مقام اسرائیل گفته بود، اختلافات مانع آغاز آتش‌بس در غزه است.

یک منبع سیاسی اسرائیل روز پنجشنبه از وجود اختلافاتی میان کابینه این رژیم و جنبش حماس خبر داد که مانع آغاز اجرای آتش‌بس در نوار غزه شده بود. منابع اسرائیل مدعی بودند که به فهرستی از اسامی اسرای اسرائیلی که حماس قصد آزاد کردن آن‌ها را دارد دست نیافته‌اند. 

در همین راستا، گردان‌های عزالدین القسام، شاخه نظامی حماس اعلام کرد که آتش‌بس چهار روز خواهد بود که از صبح جمعه شروع خواهد شد و طی آن هرگونه اقدام نظامی گردان‌های القسام و گروه‌های مقاومت فلسطین و دشمن صهیونیستی در طول ایام آتش‌بس متوقف خواهد شد. 

در ادامه بیانیه آمده است: پرواز هواپیماهای اسرائیل به طور کامل در جنوب نوار غزه متوقف می‌شود و همچنین پرواز هواپیماها در شهر غزه و شمال نوار غزه به مدت ۶ ساعت در روز از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ عصر متوقف می‌شود. القسام تأکید کرد که در مقابل هر اسیر اسرائیلی، سه اسیر زن و کودک فلسطینی آزاد خواهد شد. 

در همین راستا خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرد دو تن از ساکنان نوار غزه در حالی که تلاش می‌کردند به خانه‌های خود در شمال این منطقه بازگردند، پس از تیراندازی نظامیان اسرائیل کشته شده و تعدادی دیگر زخمی شدند. 

در این خصوص دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل گفته بود که اجازه نخواهند داد ساکنان نوار غزه از جنوب به شمال این منطقه بازگردند، زیرا این منطقه همچنان یک منطقه جنگی است. خبرنگار آسوشیتدپرس ۲ جسد و ۱۱ مجروح را با شلیک گلوله به پاهایشان در بیمارستانی در شهر دیرالبلاح در جنوب غزه مشاهده کرده است. 

از سوی دیگر زیاد نخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین دیروز (جمعه) گفت، بدون آزادی تمامی اسیران ما، مابقی افسران و سربازان به اسارت گرفته شده دشمن آزاد نخواهند شد. زیاد نخاله خاطرنشان کرد که در آینده، دشمن را وادار به عملیات تبادل گسترده می‌کنیم که شامل آزادسازی تمامی اسیرانمان می‌شود.

این در حالیست که ژانگ جون، نماینده چین در سازمان ملل که در حال حاضر ریاست شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده دارد، از گیلاد اردان، نماینده اسرائیل در سازمان ملل که این نهاد بین‌المللی را متهم کرده بود آمار ارائه شده توسط حماس را «مقدس» می‌پندارد، خواست که نسبت به مقامات ارشد این سازمان احترام قائل شود. 

شبکه المیادین در اینباره گزارش داد که اردان سازمان ملل را به نپذیرفتن روایت و سیاست اسرائیل متهم کرده بود. ژانگ جون سخنان اردان را هنگام مطرح کردن این اتهامات علیه سازمان ملل قطع کرده و از او خواست رفتار محترمانه‌ای نسبت به مقامات ارشد سازمان ملل داشته باشد. 

نماینده چین در سازمان ملل، ماه گذشته، اسرائیل را به ایجاد فاجعه بی‌سابقه انسانی متهم کرده و در ۱۱ نوامبر از آن خواسته بود فورا به محاصره انسانی غزه پایان داده و امکان ارسال کمک‌های انسانی، به ویژه، سوخت را به اماکن بشردوستانه و درمانی فراهم کند.