مریم علامه‌زاده

تعطیلی آمریکا به چهارمین هفته خود وارد می‌شود، تعطیلی بخش‌هایی از دولت، تأثیرات گسترده‌ای بر این کشور داشته است، چیزهایی را باید در این مورد بدانیم، اما اخبار در مورد تعطیلی آن‌قدر زیاد هستند که در یک گزارش نمی‌گنجند، بر همین اساس چکیده‌ای از مطالب می‌تواند ما را از شرایط آگاه کند.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی در تشریح این شرایط پیش آمده برای آمریکا نوشت: تعطیلی بخشی از دولت آمریکا حالا بیشتر از سه هفته طول کشیده است و اقتصاد مردم، فرودگاه‌ها و شهروندان آمریکا را بیشتر و بیشتر زیر فشار گذاشته است. اما نکاتی است که می‌تواند ابعاد شرایط را برای همه مشخص کند.

روز بیست و پنجم

کارکنان گارد ساحلی روز سه‌شنبه (25دی‌ماه) در بیست و پنجمین روز از تعطیلی دولت، حقوق خود را دریافت نکردند. اگر این ماجرا تا روز جمعه (28 دی ماه) ادامه یابد، دادگاه‌های دولتی منطقه‌ای دیگر پولی نخواهند داشت و پرونده‌های مدنی به‌طور بالقوه به تعلیق یا تعویق می‌افتند؛ هرچند که روند رسیدگی به پرونده‌های جنایی همچنان ادامه دارد. صفوف انتظار امنیتی در فرودگاه بین‌المللی هارتسفیلد-جکسون، در ایالت آتلانتا، آن‌قدر طولانی شده که گاهی بیش از یک ساعت طول می‌کشد و برخی مسافران در روز دوشنبه (24 دی ماه) پروازهای خود را از دست دادند.

سناتور لینسی گراهام، جمهوری‌خواه از ایالت کارولینای جنوبی، طرحی را برای تعلیق تعطیلی سه‌هفته‌ای ارائه کرد، اما ترامپ روز دوشنبه این طرح را رد کرد.

وضعیت اقتصادی

800 هزار کارگران دولتی تنها کسانی نیستند که از تعطیلی دولت آسیب‌ دیده‌اند. برخلاف کارکنان دولتی که بعد از تعطیلی قرار است حقوق معوقه خود را دریافت کنند گروه‌هایی از پیمانکاران که حالا از کار بی‌کار شده‌اند، امیدی برای دریافت چک‌های حقوقی از دست رفته خود ندارند.

مصائب تعطیلی دولت آمریکا، برای کشاورزان آمریکایی، با نگرانی‌هایشان در مورد جنگ تجاری با چین ترکیب شده است. به‌منظور کاهش رنج این افراد، ترامپ کمک مالی 12 میلیارد دلاری را در نظر گرفت، اما این کمک به دلیل تعطیلی دولت مسکوت مانده و پرداخت‌ها به تعویق افتاده است.

تعطیلی تأثیرات مشابهی را نیز بر روی صنایع کوچک داشته است. برخی صنایع نمی‌توانند مجوز لازم را برای تجهیزات جدید دریافت کنند یا برچسب‌های استاندارد را روی خطوط جدید محصولات خود اخذ کنند و باید منتظر بازگشت رگلاتورها به کار باشند.

آقای رئیس‌جمهور

ترامپ دائماً از اینکه در کاخ سفید در انتظار دموکرات‌ها برای تأیید بودجه 5.7 میلیارد دلاری خود باشد شکایت می‌کند، اما متحدان او می‌گویند او در انتظار یک جهنم تمام‌عیار است.

بسیاری از جمهوری‌خواهان، به‌صورت خصوصی عنوان می‌کنند ترامپ خود را در مخمصه تعطیلی گیر انداخته و خطاهای استراتژیک مرتکب شده است و به اختلالات اجازه ادامه می‌دهد.

ترامپ روز دوشنبه (24 دی ماه) میزبان تیم کلمسان تایگرز، قهرمان فوتبال دانشگاهی  در کاخ سفید بود، اما به دلیل نبود کارکنان آشپزخانه، از آن‌ها با فست‌فود پذیرایی کرد.

تأثیر بر دیوار مرزی

تعطیلی دولت عوارض گسترده اما نابرابری را در پی داشته است، به‌طوری‌که برخی در حال خرد شدن هستند و عملاً‌ دیگران آن را نمی‌بینند. در واشنگتن، آثار منفی در کل منطقه پراکنده شده است، اقتصاد قوی منطقه را به‌شدت پایین کشید و بخش‌هایی از شهر را تخلیه کرد. تعطیلی دولت آمریکا همچنین آثار سلسله‌واری داشته است. افراد جوان در سرتاسر کشور از ابعاد مختلف متأثر شدند. در منهتن، روز دوشنبه (24 دی ماه) زندانیان دولتی پس از لغو قرارهای ملاقات خانوادگی وارد اعتصاب غذا شدند. دلیل این لغو، کمبود کارکنان امنیتی بود.