کمیسر امور سیاسی، صلح و امنیت گروه اکوواس گفت این گروه برای مداخله نظامی در نیجر نیاز به موافقت شورای امنیت ندارد. این در حالی است که منابع مطلع از اختلاف‌نظر میان اعضای اکوواس برای مداخله دیپلماتیک و یا نظامی در نیجر خبر می‌دهند. به گزارش یورونیوز، عبدالفتاح موسی، کمیسر امور سیاسی، صلح و امنیت گروه موسوم به «جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا» (اکوواس) در این باره اظهار کرد: اکوواس دلایل قانونی برای مداخله در امور نیجر دارد و در این زمینه نیازی به تایید شورای امنیت سازمان ملل ندارد. وی تاکید کرد که اکوواس در مداخلات قبلی خود در کشورهای آفریقا پس از انجام اقدامات نظامی، شورای امنیت را در جریان قرار داده بود. عبدالفتاح موسی افزود که هیچ اجماع مردمی در نیجر برای حمایت از کودتا وجود ندارد. وی همچنین تاکید کرد: اگر مداخله نظامی در نیجر اتفاق بیفتد، برخی از درون ارتش علیه شورای نظامی اقدام خواهند کرد.

در همین حال، پارلمان اکوواس جلسه اضطراری را از طریق ویدئو کنفرانس برای بررسی اتخاذ اقدامات بیشتر توسط این گروه در نیجر پس از کودتا برگزار کرد. خبرنگار الجزیره در این باره گفت که اختلاف میان اعضای پارلمان اکوواس مانع از توافق بر سر یک تصمیم واحد درباره مداخله نظامی در نیجر شد. رسانه‌های نیجریه که ریاست دوره‌ای گروه اکوواس را بر عهده دارد، در این باره اعلام کردند که برخی از نمایندگان بر لزوم استفاده از دیپلماسی و گفت‌وگو برای بازگرداندن حاکمیت دموکراتیک در نیجر تاکید کردند و خواستار لغو تحریم‌ها شدند؛ چراکه به عقیده آنها این تحریم‌ها به جای رهبران کودتا به شهروندان نیجر آسیب می‌زند. طبق این گزارش،‌ برخی دیگر از نمایندگان معتقد بودند که لازم است این گروه در برابر رهبران کودتا موضع قاطعانه‌ای اتخاذ کند تا به گفته آنها بازدارنده قوی برای کسانی باشد که می‌خواهند تغییرات غیرقانونی در منطقه ایجاد کنند.

در همین راستا، سخنگوی پارلمان اکوواس نیز گفت که این جلسه هیچ تصمیمی در پی نداشته، اما این گروه به دنبال اعزام کمیته پارلمانی به نیجر برای برگزاری نشستی با رهبران کودتاست. وی تصریح کرد که پارلمان کمیته‌ای را برای دیدار با بولا احمد تینوبو، رئیس جمهوری نیجریه به عنوان رئیس فعلی اکوواس تشکیل داده است تا مجوز سفر به نیجر را از وی اخذ کند. اکوواس چندی پیش به رهبران کودتاچی نیجر یک هفته مهلت داد محمد بازوم را مجددا به قدرت برگردانده و نظم را در این کشور بازیابی کنند.