سینا سبزیان

رئیس کمیسیون اروپا که در بیشتر مأموریت‌های خارجی خود از جت شخصی استفاده می‌کند، حالا در مظان اتهام هزینه‌های سنگینی است که به اتحادیه اروپا وارد آورده است.

روزنامه انگلیسی دیلی‌میل در گزارشی با اشاره به نقض قوانین از سوی ژان کلود یونکر، با استفاده از جت شخصی خود نوشت که این رسانه به اطلاعات رسمی دست پیدا کرده است که این اتهامات را اثبات می‌کند. بر اساس قوانین کمیسیون اروپا، رئیس صرفاً در مواقعی می‌تواند از این هواپیما استفاده کند که پرواز مناسب دیگری برای انجام مأموریت وجود نداشته باشد.

آن‌طور که این اطلاعات نشان می‌دهد، یونکر از 43 پرواز مأموریتی که از ماه ژانویه (دی - بهمن) تا نوامبر (آبان - آذر) انجام داده است، 21 مورد به‌وسیله جت‌ شخصی بوده که احتمالاً هزینه سرسام‌آور صدها هزار پوندی را به اتحادیه اروپا تحمیل می‌کند.

این در حالی است که هزینه صرفاً یکی از پروازها با جت شخصی به تونس بیش از 32 هزار و 943 پوند بوده است. این سفر که در اکتبر گذشته (مهر - آبان) صورت گرفت، باهدف رایزنی در ارتباط با روابط تونس و اتحادیه اروپا انجام شده است.

افشاگری اخیر منجر به بررسی کلیه هزینه‌هایی است که یونکر از محل بودجه کمیسیون اروپا استفاده کرده است؛ بااین‌حال کمیسیون اروپا از ارائه اعداد و ارقام دقیق خودداری کرده است ولی در مورد سفر تونس اعلام شده که این سفر به همراه یک گروه 13 نفره بوده و هزینه هر فرد به‌صورت میانگین برابر دو هزار و 357 پوند برآورد شده است.

در همین حال یونکر سالانه 350 هزار پوند به‌منظور هتل و هزینه‌های روزانه دریافت می‌کند که از این مقدار 428 پوند برای خدمات هتل و 47 پوند هزینه‌های روزانه است.

یکی دیگر از پروازهای مورد منازعه وی پرواز با جت شخصی به هلسینکی کشور فنلاند است که بیش از 23 هزار و 422 پوند هزینه در بر داشته است.

هرچند که اطلاعات دقیق این پرواز هم دقیقاً‌ مشخص نیست، اما داده‌های اولیه حاکی از مأموریت وی به همراه گروه یازده نفره است و به‌طور میانگین هزینه هر فرد برابر هزار و 953 پوند شده است. البته گران‌ترین سفر ژان‌کلود مربوط به مسافرت به مادرید به‌منظور یک‌شب اقامت و سخنرانی و همچنین دیدار با فیلیپ ششم پادشاه اسپانیا بوده است که به ازای هر نفر شش هزار و 734 پوند هزینه این سفر شده است. اما اینکه تعداد افراد در این مأموریت چند نفر بوده، مشخص نیست.

یکی دیگر از سفرهای گران وی مربوط به غرب بالکان بوده که آن را دومین سفر گران یونکر نامیده‌اند و شش هزار و 374 پوند هزینه هر فرد در این سفر شده است. دیلی میل بابیان اینکه رئیس کمیسیون اروپا حتی برای دیدار با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز بارها از جت شخصی استفاده کرده است، مدعی می‌شود که افشای این اطلاعات گواه دیگری است مبنی بر اینکه اتحادیه اروپا، مالیات شهروندان قاره را به باد می‌دهد. مسئله مهم دیگر در این پرونده هزینه‌های شخصی یونکر از منظر برگزیت است که با رخ دادن برگزیت، لندن موظف به پرداخت این هزینه‌ها به مبلغ 39 میلیارد پوند می‌شود. پیر کلیپه، کارشناس اندیشکده اوپن اروپا در رابطه با این اتهامات گفت: این مسائل گواهی دیگر بر این واقعیت است که نهادهای اتحادیه اروپا به مالیات دهندگان احترام نمی‌گذارند. وی تأکید می‌کند که مقامات اروپایی باید از آقای یونکر بپرسند که چرا از پروازهای رایج در داخل اروپا برای مأموریت‌های خود استفاده نمی‌کرده است.