روزنامه چوسون ایلبوی کره‌جنوبی روز دوشنبه (دهم دی ماه) گزارش داد، در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای متوقف‌شده رهبر کره شمالی پیامی آشتی‌جویانه برای رئیس‌جمهوری آمریکا فرستاد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در این مطلب جزئیاتی از پیام مذکور نیامده اما تأکید شده است که به مذاکرات آمریکا و کره شمالی مرتبط بوده و لحنی سازش‌طلبانه دارد.

سخنگوی مون جائه این، روز دوشنبه (دهم دی ماه) در اجلاس خبری گفت: یک کانال مذاکره میان کره شمالی و ایالات‌متحده وجود دارد که از آن طریق آن‌ها ارتباط فعالی دارند اما من اطلاعی ندارم آیا پیام رهبر کره شمالی شکل نامه‌ داشته یا چیز دیگر.

کیم جونگ اون ماه ژوئن (خردادماه) در نشستی با دونالد ترامپ متعهد داشت، تا به‌سوی خلع سلاح هسته‌ای کامل حرکت کند. بااین‌حال طرفین در مسیر پیشرفت به مانع برخورد کردند.

رسانه دولتی پیونگ‌یانگ از تمایل ترامپ برای تداوم گفت‌وگوها استقبال کرده است اما وزارت خارجه آمریکا را بابت شدت بخشیدن به تحریم‌ها هدف انتقاد قرار داد. مذاکرات متوقف‌شده روی مناسبات بین کره تأثیر داشته است؛ کیم از سفر به سئول در سال ۲۰۱۸ که طبق توافق ماه سپتامبر (شهریورماه) در نشست دو کره در پیونگ‌یانگ باید انجام می‌شد، ناکام ماند.

به گفته سخنگوی مون، کیم جونگ اون در آن نامه از انجام نشدن سفر برنامه‌ریزی شده پیشین به سئول عذرخواهی کرده و از صمیم قلب خواسته چنین اتفاقی رخ دهد.