خواکین گوزمن ال‌چاپو لوئرا، روز دوشنبه (چهاردهم آبان) به منظور انتخاب هیأت منصفه در دادگاه ایالتی بروکلین حاضر شد. او از ژانویه سال 2017 (آذر-دی 95) در سلول انفرادی در زندان نیویورک به سر می‌برد.

در غیابش، پسران مورد علاقه‌ او، ایوان آرشیوالدو گوزمن سالازار و  جیسوز آلفردو گوزمن سالازار، اداره کارتل سینالوآ را بر عهده دارند.

آنها بی‌شک و تردید، روش زندگی ولخرجانه خود را در شبکه‌های اجتماعی به رخ می‌کشند. 

گوزمن از 17 مورد اتهام جابجایی مواد مخدر، مبادرت به قتل و پولشویی اعلام برائت کرده است.

وکلا به برایان کوگان، قاضی ایالتی هشدار داده‌اند، تا زمانی که پسران ال‌چاپو همچنان اداره کارتل را بر عهده دارند، جان شاهدانی که قصد شهادت دارند در خطر است و  آنها ممکن است درپی تلافی برآیند.

در حالی که ال‌چاپو در زندان انفرادی محصور شده است، پسرانش اداره سلطنت مواد مخدر را در غیابش بر عهده دارند.

گفته می‌شود، سلطان مواد مخدر، خواکین گوزمن ال‌چاپو لئورآ، 61 سال سن دارد.

بر اساس نامه اخیر وکلای آمریکا که قرار بود در دادگاه قرائت شود، پسران متهم همچنان اداره امپراطوری انتقال مواد را در دست دارند.

وکلا همچنین به روزنامه نیویورک پست گفته‌اند که هیچ شکی نیست که متهم و کارتل او توانایی، منابع و انگیزه لازم برای آسیب رساندن به شاهدین مصمم به همکاری را دارند. حتی خانواده‌های آنها با وجود آنکه نقل مکان کرده‌اند در خطرند. یکی از مقامات سابق مبارزه با مواد مخدر در این رابطه گفت: این برادران در خشونت‌های شدیدی حضور داشته‌اند. آنها برای افراد ارتش کمین گذاشته‌اند و همچنان منابع لازم برای اقدام علیه شاهدین را در اختیار دارند.

گفته می‌شود که این دو برادر آموزش‌های لازم برای گرداندن تجارت را دیده‌اند.

آنها پسران ماریا آلجاندریا سالازار هرناندز، همسر اول ال‌چاپو، هستند که در سال 1977 با هم ازدواج کردند. این دو نفر در مجموع سه پسر داشتند که سزار، پسر دیگر آنها، شش سال پیش کشته شد.

ماه گذشته آلفردو گوزمن (پسر دوم) در لیست 10 نفره خطرناک‌ترین‌های اداره مبارزه با مواد مخدر قرار گرفت. در سال 2009 برای جابجایی مواد در ایالت ایلینویز آمریکا علیه او اعلام جرم شد و برای اطلاعاتی که به دستگیری وی منجر شود، جایزه پنج میلیون دلاری تعیین شد. بر اساس گزارش‌ها هر دو برادر  سبک زندگی بسیار لوکسی را برای خود برگزیده‌اند و زندگی ولخرجانه خود را با سبک زندگی پر زرق و برق خود در مکزیک، به رخ جهانیان می‌کشند. خواکین گوزمن لوئرا ملقب به «اِل چاپو» قاچاقچی مکزیکی بزرگ مواد مخدر و رهبر کارتل سینالوآ بود. در سال ۲۰۰۳ و پس از دستگیری رقیبش «اوسیل کاردناس»، خواکین به بزرگترین تاجر مواد مخدر مکزیک تبدیل شد و طبق گفته‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا وی از قدرتمندترین رهبران گروه‌های جرایم سازمان‌یافته قاچاق عُمده مواد مخدر در جهان بود.

خواکین گوزمن لوئرا بزرگترین و جنایتکارترین شبکه تجارت مواد مخدر در دنیا را اداره می‌کرد. مجله «فوربز» از وی به عنوان یکی از ۶۸ نفر از پر قدرت‌ترین افراد جهان نام برده‌است. گفته می‌شود که کارتل «سینالوآ» در ۴۰ کشور مختلف (از کشورهای قاره آمریکا گرفته تا اروپای شرقی و استرالیا و ژاپن و ایتالیا و پرتغال و اسپانیا و آلمان و چندین کشور آفریقایی) فعالیت می‌کند و در واقع یک شرکت بین‌المللی است و علاوه بر تجارت مواد مخدری مانند کوکائین و ماریجوانا، در تولید و فروش مواد مخدر مصنوعی و شیمیایی نیز دست دارد.

در تاریخ ۲۱ فوریه ۲۰۱۴ میلادی، خواکین گوزمن طی عملیات مشترک اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا، پلیس فدرال مکزیک و کماندوهای نیروی دریایی مکزیک در هتلی در شهر ساحلی مازالتان در مکزیک به دام افتاد. وی با اتهامات متعددی در رابطه با قاچاق عُمده مواد مخدر به آمریکای شمالی و دیگر نقاط جهان روبروست و در صدر فهرست افراد تحت تعقیب در ایالات متحده آمریکا و مکزیک قرار داشت.