اردوغان در پاسخ به اقدام جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه توسط دولت عثمانی گفت: اگر از نسل‌کشی حرف می‌زنید لازم است به آیینه نگاه کرده و خود را ارزیابی کنید. از بومیان آمریکا تا سیاه پوستان، از حوادث در شهر درسدن آلمان تا بمب‌های هسته‌ای در ژاپن، از ویتنام تا عراق موضوعات قابل بحث است.

به گزارش آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه طی اظهاراتی در پایان نشست سه ساعته هیئت دولت در آنکارا گفت: آمریکا در آرشیوهای خود در این خصوص چقدر سند دارد، اگر دارد می‌تواند ابراز کند؟ آیا در اروپا وجود دارد؟ حرف ما این است، این گوی و این میدان. اردوغان با بیان اینکه در حقیقت، در تاریخ ۲۴ آوریل هیچ اتفاقی به معنای تراژدی انسانی رخ نداد، ادامه داد: در ۲۴ آوریل ۱۹۱۵ عثمانی مانع فعالیت گروه‌هایی که در صف دشمنان آن قرار گرفته بودند، شد و ۲۳۵ تن از سرکردگان آن‌ها را دستگیر کرد. رئیس جمهور ترکیه خاطرنشان کرد: البته می‌دانیم که می‌خواهند رویایی مشابه آنچه سازمان‌های ارمنی از یک قرن پیش آغاز کرده‌اند، را از ۴۰ سال قبل بواسطه گروه تروریستی پ.ک.ک محقق سازند. او با اشاره به این نکته که در دوره‌ای جمعیت ارامنه استانبول به ۶۵۰ هزار نفر نزدیک شده بود، تصریح کرد: بعید است کسی داوطلبانه بخواهد به جایی که مورد نسل‌کشی واقع شده، بازگردد.

وی ادامه داد: یک قرن پیش بیش از ۸۰ درصد از جمعیت منطقه‌ای که امروز ارمنستان واقع شده، مسلمان بودند. این در حالی است که امروزه مسلمانی در آن منطقه باقی نمانده است. اردوغان گفت: در مناطق مختلف گورهای دسته‌جمعی متعلق به ترک‌های به قتل‌رسیده توسط ارامنه وجود دارد، اما در هیچ جایی نمی‌توانید گورهای دسته‌جمعی متعلق به ارامنه پیدا کنید. اردوغان همچنین خاطرنشان کرد: مناسبات ترکیه و آمریکا که به دلیل تحولات اخیر دچار مشکل شده بود، با اظهارات ۲۴ آوریل به سطحی پایین‌تر از قبل رسید.

 اردوغان با ابراز ناراحتی شدید خود و ملت ترکیه از اظهارات بایدن، بار دیگر اظهار داشت که اظهارات رئیس جمهور آمریکا هیچ مبنای تاریخی و قانونی ندارد. اردوغان با یادآوری اینکه ترکیه تنها ملت و کشوری است که بدون سرزنش است و وجدان پاک و راضی درباره تاریخ خود دارد، گفت: ما به عنوان ترکیه، اعتقاد داریم که غیر انسانی است که رنج های تاریخ را رد کنیم.

اردوغان گفت: اگر آنرا نسل‌کشی می‌نامید، باید به آینه نگاه کنید و خود را ارزیابی کنید. بررسی وقایع تاریخی و فاش کردن واقعیت باید به متخصصان و مورخان سپرده شود، نه به سیاستمداران. رهبر ترکیه همچنین گفت که میلیون‌ها نفر از جمعیت غیرنظامی ترک و کرد از شرق وان تا شمال شرقی استان کارس و از شرق استان ارزروم تا منطقه آناتولی مرکزی توسط گروه‌های ارمنی مورد قتل عام قرار گرفتند. اما هیچ فاجعه انسانی در ۲۴ آوریل رخ نداده است. اردوغان در مورد حوادث ۲۴ آوریل گفت: از نظر فاجعه انسانی هیچ اتفاقی در ۲۴ آوریل رخ نداد.  ۲۴ آوریل ۱۹۱۵ تنها روزی است که امپراتوری عثمانی سازمانهای ارمنی مانند داشناک، هینچاک و رامگاور را که با کشورهایی که با امپراتوری درگیر جنگ بودند را تعطیل کرد و ۲۳۵ مدیر آنها را دستگیر کرد. در مورد روابط ترکیه و ایالات متحده، رئیس جمهور اردوغان گفت که روابط دو کشور بر اساس درک یک متحد قابل اعتماد است: روابط دو متحد دیرینه به دلیل موضع حمایت ایالات متحده در مورد سازمان تروریستی فتح‌الله گولن(فتو) و پ.ک.ک / ی.پ.گ و همچنین تحریم اعمال شده در نتیجه مسئله خرید سیستم دفاع موشکی اس 400 ترکیه از روسیه از بین رفته است.