جنگ یمن، محاصره قطر و فعالان اجتماعی زن زندانی‌؛ سه پرونده پیش روی «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی است که تلاش دارد هر طور شده آنرا به فرجام برساند؛ چراکه «جو بایدن» به نظر می‌رسد تسامح کمتری با ریاض در این خصوص داشته باشد. «فرانک جاردنر»، تحلیلگر امور امنیتی بی.بی.سی در یادداشتی نوشته است: اکنون دولت جدید آمریکا به رهبری جو بایدن، در حال آماده‌ شدن برای به دست‌ گرفتن قدرت در کاخ‌‌سفید است و رئیس جمهوری منتخب این کشور، گفته که در مقایسه با سلف خود موضع سختگیرانه‌تری در مورد برخی مواضع عربستان سعودی اتخاذ خواهد کرد. اما کدام موضوعات مطرح هستند؟

جنگ یمن

این جنگ تقریبا برای همه افراد درگیر یک فاجعه بوده است اما بیشتر از همه برای مردم فقیر و گرسنه یمن. در مارس ۲۰۱۵، محمد بن سلمان به عنوان وزیر دفاع سعودی، مخفیانه ائتلافی از کشورهای عربی تشکیل داد و سپس با قدرت هوایی گسترده وارد جنگی نابرابر علیه یمن شد و انتظار داشت حوثی‌ها را ظرف چند ماه مجبور به تسلیم کند. تقریباً شش سال بعد، با هزاران کشته و آواره و جنایات جنگی، ائتلاف تحت رهبری سعودی نتوانسته حوثی‌ها را از صنعا و بسیاری از مناطق پرجمعیت غرب یمن خارج کند. حوثی‌ها، موشک‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین انفجاری را با دقت فزاینده‌ای به عربستان سعودی می‌فرستند و تأسیسات نفتی تا  جنگ یمن در حالی که باعث کشته شدن یمنی‌های بسیاری شده، انتقادات فزاینده‌ای در خارج از این کشور هم به دنبال داشته است. سعودی‌ها دوست دارند راه آبرومندانه‌ای برای خروج از این جنگ پیدا کنند اما اکنون بایدن دست کم نشان داده که فشار برای پایان دادن به این جنگ به هر ترتیبی که باشد در جریان خواهد بود و حمایت تسلیحاتی در ظاهر ملغی است.

زنان زندانی

ماجرای این زنان یک فاجعه برای رهبری سعودی از لحاظ وجهه بین‌المللی بوده است. 13زن فعال صلح‌طلب سعودی به جرم آن که خواستار حق رانندگی و پایان دادن به سیستم کاملا ناعادلانه مردسالاری شده بودند، حبس و در مواردی مورد آزار و اذیت‌های هولناک قرار گرفته‌اند. بسیاری از آنها از جمله لجین الهذلول، مشهورترین زندانی در سال ۲۰۱۸، درست قبل از رفع ممنوعیت رانندگی زنان دستگیر شدند. خانواده او گزارش دادند که وی هنگام بازداشت مورد ضرب و شتم قرار گرفته، برق به او وصل و تهدید به تجاوز جنسی شده بود و آخرین باری که او را دیدند، به طور غیر قابل کنترلی می‌لرزیده. درست مانند جنگ یمن، این حفره‌ای است که رهبری سعودی خود را در آن فرو برده و اکنون در جستجوی راهی آبرومندانه برای بیرون آمدن از آن است.

تحریم قطر

از نظر ظاهری، این مسئله آماده است که پس از میانجیگری کامل و پشت صحنه کویت حل شود. اما ریشه این مشکل عمیق‌تر است. در سال ۲۰۱۷، طی چند روز بعد از سفر دونالد ترامپ به ریاض، عربستان سعودی به امارات متحده عربی، بحرین و مصر پیوست تا تحریم‌های فلج کننده‌ای را بر همسایه خود قطر تحمیل کند. آنها گفتند دلیل این امر حمایت غیرقابل قبول قطر از گروههای اسلام‌گرا و تروریسم است. امارات متحده عربی پرونده تروریست‌های ادعایی را که در قطر زندگی می‌کردند، تهیه کرد، اما قطر حمایت از تروریسم را رد کرد و از پذیرفتن خواسته‌های این چهار کشور، که شامل کنترل شبکه تلویزیونی الجزیره قطر هم بود، خودداری کرد. توجه کنید که سه پادشاهی محافظه‌کار عرب سنی شورای همکاری شامل عربستان سعودی، امارات و بحرین، به همراه متحد خود، مصر در یک طرف قرار دارند و در طرف دیگر قطر، ترکیه و جنبش‌های مختلف اسلام‌گرای سیاسی هستند. لذا سال‌ها طول می‌کشد تا قطر همسایگان خود را ببخشد و سالها طول می‌کشد تا آنها دوباره به قطر اعتماد کنند.