گذرگاه مهم و استراتژیک ‹نصیب› در مرز سوریه با اردن حدود سه ماه قبل توسط ارتش این کشور پس از سال ها اشغال از سوی تروریست ها، آزاد شده و این معبر می تواند سرآغاز دوباره تحول اقتصادی سوریه باشد.

به گزارش ایرنا، سوریه پس از پاکسازی گذرگاه مرزی نصیب از ترویست ها، بار دیگر خود را برای بازگشایی این معبر مهم آماده می کند تا فعالیت های بازرگانی و تجاری دوباره خود را با اردن به طور رسمی آغاز کند.

گذرگاه نصیب یک دروازه اقتصادی مهم برای سوریه و اردن است که با بازگشایی رسمی آن حمل و نقل و مبادله کالا از این گذرگاه میان اردن و کشورهای اروپایی برقرار و حتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیز می توانند از آن بهره مند شوند.

ارتش و نیروهای مسلح سوریه تیر ماه سال جاری بر گذرگاه نصیب در جنوب شرق درعا و در مرزهای مشترک با اردن مسلط شدند.

این گذرگاه در بخش سوری با نام «نصیب» و در طرف اردن با نام «جابر»  شناخته می شود. معبر نصیب نقش حیاتی در روابط اقتصادی سوریه و اردن نیز دارد و فعال شدن آن و تامین امنیت جاده بین المللی میان دو کشور می تواند به ورود کالاهای اردنی به بازار سوریه، لبنان، اروپا و کشورهای حوزه بالکان

 کمک کند.

کالاهای لبنانی در گذشته پس از ورود به سوریه از طریق گذرگاه نصیب به اردن و دیگر کشورهای عربی صادر می شد که این گذرگاه برای کشور لبنان نیز مهم و اثر گذار است. بیشترین مرز لبنان با کشورهای همسایه از طریق دریا و تنها با سوریه و رژیم صهیونیستی مرز زمینی دارد و گذرگاه نصیب بهترین مسیر زمینی برای تجار و سرمایه گذران لبنانی برای دسترسی به اردن است.

در هفته های اخیر برخی از سیاستمداران و تجار لبنان خواهان مذاکره با سوریه برای تسهیل در عبور کالاهای کشاورزی و صنعتی لبنانی از گذرگاه مرزی نصیب شده اند. برخی گروه های سیاسی و اقتصادی لبنان نیز تلاش می کنند تا از طریق طرح موضوع ضرورت بازگشایی گذرگاه نصیب باب مذاکره و عادی سازی روابط بین بیروت و دمشق را باز کنند.

برخی وزرای اقتصادی سوریه ماه گذشته نیز برای نخستین بار پس از جنگ حدود هشت ساله به بهانه حضور در نمایشگاه بین المللی اقتصادی دمشق به این کشور سفر و با مسئولان سوری در خصوص روابط اقتصادی مذاکرات کردند.

سوریه تاثیر گذار در رشد اقتصادی لبنان بوده و تنها مسیر ترانزیت زمینی بیروت به سوی دیگر کشورهای عربی از طریق گذرگاه نصیب است و مسئولان این کشور به خوبی این موضوع را درک می کنند. دولت سوریه امیدوار است، گذرگاه نصیب دوباره بازگشایی شود، گذرگاهی که اهمیت بسزایی برای بهبودی اقتصاد این کشور و بازسازی مناطق مختلف آن خواهد داشت.

 برگزاری مذاکرات

 برای بازگشایی گذرگاه نصیب

یک منبع رسمی اردن 10 روز قبل اعلام کرد، نخستین دور مذاکرات فنی امان و دمشق برای بازگشایی گذرگاه مرزی نصیب در جنوب سوریه برگزار شد.

این منبع اردنی که خواست نامش فاش نشود، افزود، یک کمیته فنی از دو کشور نخستین نشست خود درباره گذرگاه مرزی را برگزار کردند تا گفت و گو برای اقدامات عملی مناسب در این زمینه به ویژه مسائل گمرکی و تامین امنیت آن آغاز شود.

یک مسئول اردنی دیگر نیز در این باره اعلام کرد که گذرگاه نصیب، تا پایان سال جاری میلادی بازگشایی می شود.

بازگشایی گذرگاه مزبور خبر نویدبخشی برای صادرکنندگان لبنانی و بخش خصوصی اردن نیز خواهد بود. بازرگانان لبنانی و اردنی پیش از بحران سوریه از طریق این گذرگاه، سالانه میلیون ها دلار کالا به بازارهای سودآور کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می کردند که این امر به اقتصاد سوریه نیز کمک می کرد.

پیش از آغاز بحران سوریه روزانه حدود 6 هزار و 300 دستگاه کامیون از هر طرف گذرگاه نصیب و جابر تردد می کرد.

علی حمود وزیر حمل و نقل سوریه نیز در این خصوص گفت: مسیر منتهی به گذرگاه مرزی با اردن آماده بهره برداری است و دمشق در حال بررسی بازگشایی و فعال کردن این معبر مرزی است.

وی افزود : تمامی مشکلات پیش روی این معبر رفع شده و کار تعمیرات و بازسازی این گذرگاه برای فعالیت دوباره آن را آغاز کرده ایم.

شرکت های ترخیص کالا در کشور اردن از سوی دیگر با تسلط ارتش سوریه بر معبر نصیب کار بازسازی دفاتر خود را در این گذرگاه آغاز کردند.

فعالیت این شرکت ها با صدور دستور رسمی همزمان با بازگشایی گذرگاه نصیب آغاز خواهد شد. گذرگاه نصیب در طرف سوریه و جابر در طرف اردن قرار دارد و نصیب جابر هم گفته می شود.

رئیس اتحادیه شرکت ها و دفاتر ترخیص کالای اردن نیز گفت: این اتحادیه پس از دریافت مجوز از نهادهای مسئول، کار بازسازی دفاتر مستقر در گذرگاه نصیب را آغاز کرده است.

ضیف الله ابو عاقوله افزود: پیمانکار بازسازی دفاتر شرکت‌های مستقر در داخل گذرگاه که شمار آنها به 172 شرکت می رسد، انتخاب شده است.

سود آور بودن بازگشایی گذرگاه نصیب

برای اردن و سوریه

عیسی مراد رئیس اتاق بازرگانی امان هم ماه گذشته گفت: بازگشایی گذرگاه نصیب به سود اقتصاد اردن، سوریه و همه کشورهای عربی است.

وی افزود: بازگشایی این گذرگاه مرزی برای اقتصاد اردن به ویژه برای حمل و نقل و مبادله کالا با دیگر کشورها و اروپا بسیار مهم است.

به گفته مراد بسیاری از کالاها مانند میوه، تره بار و مواد غذایی از بسته بودن این معبر تاثیر منفی دیده است.

رئیس اتاق بازرگانی امان اضافه کرد: گذرگاه نصیب یک دروازه گردشگری مهم برای اردن نیز بود و اهمیت ویژه ای در رفت و آمد گردشگر میان اردن و کشورهای اروپایی داشت و حتی کشورهای عربی خلیج فارس از این گذرگاه استفاده می کردند.

وی اظهار داشت: حمل ونقل برای ما اهمیت زیادی دارد و گذرگاه نصیب از دروازه های ترانزیتی بین اروپا و کشورهای عربی خلیج فارس از طریق اردن بود.

رئیس اتاق بازرگانی امان با اشاره به اشتراکات فرهنگی و اقتصادی میان اردن و سوریه گفت: روابط مستحکمی که در گذشته شاهد آن بودیم نشانه عمق روابط فرهنگی میان دو کشور است و امیدواریم بار دیگر هر چه زودتر به مسیر صحیح خود بازگردد.

وزارت حمل و نقل سوریه نیز دو روز قبل اعلام کرد که گذرگاه مرزی نصیب در جنوب این کشور و در مرز با اردن فعالیت خود را از سر گرفت که ساعاتی پس از آن دولت اردن این خبر را تکذیب کرد.

جمانه غنیمات سخنگوی دولت اردن در این باره گفت که گذرگاه نصیب همچنان بسته است و سوریه و اردن در حال بررسی موضوع بازگشایی این گذرگاه با توجه به اوضاع مراکز کمرگی هستند.

وی با اشاره به استمرار نشست های فنی اردن و سوریه، اظهار داشت: بازگشایی مرز نیازمند فراهم شدن زیرساخت و معیارهای لجستیکی و فنی است.

ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن نیز هفته قبل اعلام کرده بود که کشورش خواهان بازگشایی مرز سوریه است اما این امر به بررسی همه جزئیات فنی و توافق درباره آن نیاز دارد.

اردن در سال 2015 حدود سه سال قبل در پی تسلط گروه‌های تروریستی بر گذرگاه نصیب،‌ آن را از جانب خود بسته بود.

قطعا بازگشایی این معبر مرزی بین المللی می تواند کمک بزرگی به اقتصاد سوریه، اردن و لبنان که تنها مسیر تردد زمینی است، داشته باشد.

این گذرگاه مهم در کنار اهمیت اقتصادی برای کشورهای منطقه، می تواند امنیت و ثبات را به سوریه برگرداند و همچنین معبری برای ورود گردشگران خارجی باشد که بخواهند از طریق زمینی تردد کنند.